Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מה העונש על סחר בקנאביס?

    סחר בסמים היא אחת ממספר עבירות חמורות המנויות בפקודת הסמים המסוכנים, הכוללות גם החזקת סמים שלא לשימוש עצמי, ייבוא סם מסוכן, ייצור סם מסוכן והדחת קטין לסם.

    סחר בסמים הינה עבירה בעלת מאפיינים כלכליים מובהקים ועל כן הענישה בגינה כוללת, לצד רכיב עונשי מוחשי בדמות מאסר בפועל, גם ענישה כלכלית הכוללת קנסות וחילוט. עם זאת, כל מקרה של סחר בסמים נבחן באופן אינדיבידואלי על פי נסיבות המקרה ועשוי להסתיים בענישה מקלה.

    תוכן עניינים

    כיצד מגדיר החוק את עבירת הסחר בסמים?

    עבירת סחר בסמים מוסדרת בסעיף 13 בפקודת הסמים המסוכנים, כאשר העונש המקסימלי בצדה הוא 20 שנות מאסר.

    על מנת שתתגבש עבירת הסחר, יש צורך בקיומם של שני רכיבים מרכזיים. הרכיב האחד הוא העברה של חומר המוגדר על ידי פקודת הסמים כסם מסוכן לאדם אחר, והרכיב השני הוא שתינתן תמורה בגין העברת הסם המסוכן.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      על פי מה גוזר בית המשפט את עונשו של מי שסוחר בקנביס?

      קנאביס זוכה בשנים האחרונות ליחס מקל מצד בתי המשפט, לאור הריכוך המשמעותי של יחס החברה לסכנות הנשקפות מסם זה. אחת האינדיקציות המשמעותיות לכך היא הפיכת העבירה של החזקת קנביס לשימוש עצמי לעבירה מנהלית אשר אינה מטופלת במישור הפלילי כלל.

      כאשר בית המשפט ניגש למלאכת גזירת דינו של מי שסחר בקנאביס, הוא נותן את הדעת לנתונים הבאים:

      1. מספר העסקאות – כל עסקה של סחר בסם מקבלת משקל עונשי, ומצבור של מספר עסקאות יזכה לעונש חמור מאישור בעסקה בודדת.
      2. כמות הסם – לצד מספר העסקאות, נבחנת כמות הסם בכל עסקה. כמות הסם היא בעלת השפעה רבה על העונש, היות שהיא מגלמת את היקף הנזק הפוטנציאלי לציבור, הנגזר מהפצת הסם על ידי הנאשם בסחר.
      3. נתוניו האישיים של הנאשם – בעת גזירת הדין, מעניק בית המשפט משקל מקל לנתונים הנוגעים לנאשם עצמו כגון עבר פלילי נקי, נסיבות חיים שאינן פשוטות, ומאמצים שערך הנאשם להשתקם. מנגד, עבר פלילי מכביד,
      4. השתלשלות ההליך המשפטי – בתי המשפט נוטים בדרך כלל להקל בעונשם של מי שנוטלים אחריות על מעשיהם ותורמים לחיסכון בזמן שיפוטי, וזאת ביחס לאלו אשר מורשעים לאחר ניהול הוכחות והעדת עדים.

      מה טווחי הענישה בגין סחר בקנביס?

      בידי בית המשפט החובה לקבוע את מתחם העונש ההולם את נסיבות מעשיו של מי שעומד מולו לדין.

      כך למשל, בעניינו של מי שסחר בקנביס במסגרת עסקה אחת בלבד, בהיקף של גרמים בודדים, עשוי בית המשפט לקבוע מתחם שתחילתו במאסר על תנאי או במספר חודשי מאסר שיכול שירוצו בעבודות שירות בחלקו התחתון של המתחם ועד לעונש של מספר דו ספרתי של חודשי מאסר בפועל.

      לאחר קביעת מתחם העונש ההולם, יקבע בית המשפט את מיקומו של הנאשם בתוך המתחם, כאשר נתונים אישיים חיוביים יביאו למיקומו בתחתית המתחם ואילו נתונים אישיים שליליים יביאו למיקומו במעלה המתחם.

      כך לדוגמה, אדם ללא עבר פלילי, שנטל אחריות והביא לחיסכון בזמן שיפוטי, והראה כי התנהלותו נורמטיבית ותורמת לחברה בדרך כלל, צפוי להיות ממוקם בחלקו התחתון של המתחם. במקרים בהם מדובר במי שנתרם להליך שיקומי משמעותי, באפשרות בית המשפט אף לחרוג אל מתחת לגדרי המתחם, לגזור עליו עונש מקל ובמקרים מסוימים אף להימנע מהרשעתו.

      מה גובה הקנסות המוטלים על מי שסחר בקנביס?

      מאחר שעבירת הסחר בסם מסוכן היא עבירה שנועדה להשיא רווח למבצעה, מכילה פקודת הסמים הוראות עונשיות שנועדו לפגוע בכיסם של מבצעי עבירות סמים. אחד מהם הוא קנס שיכול להגיע לסכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים, בהתאם לחומרת עבירות הסחר.

      כלי עונשי נוסף בעל אופי כלכלי המצוי בידי בית המשפט הוא חילוט רכוש. פקודת הסמים מאפשרת לבית המשפט לחלט את רכושו של מי שביצע עבירות סחר בסמים כגון רכבים, כסף מזומן, טלפונים ניידים וכיוצא באלה.

      אחת הדוגמאות המרכזיות לחילוט במסגרת הליך שעניינו סחר בסמים, היא חילוט של כלי הרכב ששימש את סוחר הסמים לאחסון הסם או להגעה למפגש עם הלקוח לו מכר את הסם.

      סיכום

      עבירות הסחר בסם מסוג קנביס, נחשבות הקלות במדרג עבירות הסחר בסם, לאור היחס המקל לו זוכה סם הקנביס.

      יחד עם זאת, מדובר בעבירה שמשקפת באופן מובהק את הפצת הסיכון העומד מאחורי השימוש בסמים, וזאת בעבור צמיחת תועלת כלכלית. מסיבה זו, אדם הסוחר בקנאביס עשוי למצוא עצמו מאחורי סורג ובריח, בייחוד אם מדובר במי שהוא בעל עבר פלילי, וזאת לצד ענישה כלכלית מחמירה.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף