Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    עבירות קנאביס בצה"ל

    בעקבות הרפורמה החדשה החל משנת 2017 אשר מתייחסת לשינוי מדיניות אכיפת החוק נגד חיילים שנתפסו עם שרידי קנאביס בבדיקות שתן, אומנם הסתיימה המדיניות המחמירה בה הוגש כתב אישום נגד כל חייל שנתפס מעשן או מחזיק קנאביס, אך המציאות בשטח שונה לחלוטין.

    עבירות קנאביס בצה"לצה"ל מתייחס בחומרה יתרה לעבירות שימוש בסמים ואחזקת סמים, וחשוב להבין לעומק את מדיניות האכיפה, מה המשמעות של שימוש בסמים במהלך השירות הצבאי, ומה העונשים הצפויים בחוק? כל הפרטים בכתבה שלפניכם.

    תוכן עניינים

    אם בעבר כל חייל שנתפס עם קנאביס בכמות לשימוש עצמי היה מואשם מיידית בעבירת שימוש בסמים או אחזקת סמים, הרי שעקבות מדיניות האכיפה החדשה בצה"ל, השתנו פני הדברים, אך לא נהפכו לחלוטין. חשוב מאוד להבין מה אומרת המדיניות החדשה, וכיצד זה משפיע על חייל המשרת בצה"ל ונתפס עם קנאביס בכמות שמוגדרת לשימוש עצמי.

    על מדיניות האכיפה החדשה בצה"ל לגבי שימוש בקנאביס

    מדיניות האכיפה החדשה בצה"ל מגדירה כי חייל אשר נמצא בשתן או בדם שלו שרידים של קנאביס, ונמצא בראיות כי החייל השתמש בסם זה מספר פעמים במהלך שירותו הצבאי בנסיבות אזרחיות (כלומר, מחוץ לבסיס הצבאי ובמהלך חופשה מהצבא), יופנה להליך של תקופת מבחן.

    תקופת המבחן קובעת כי החייל ימסור דגימות שתן עד לסיום שירותו הצבאי, על מנת לוודא כי אינו צורך סמים.

    כמו גם, על החייל להימנע מביצוע עבירות נוספות ולסיים את שירותו הצבאי באופן תקין. במידה והחייל סיים את תקופת המבחן בהצלחה, הווה אומר לא נמצאו בבדיקות השתן שלו שאריות סמים, הרי כי התיק הפלילי שנפתח נגדו ייסגר, והוא לא יואשם בעבירה פלילית, אשר תשפיע על המשך חייו האזרחיים, לאחר שחרורו מצה"ל.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה לגבי שימוש קבוע בסמים?

      זה אומנם עשוי להיראות כי צה"ל מעלים עין ממקרים בהם חיילים נמצאו עם שרידי קנאביס בגופם, אך חשוב לציין כבר כעת כי צה"ל אינו מקדם לגליזציה של שימוש בסמים במסגרת הצבאית או מחוצה לה. ההבדל העיקר הוא בהשלכות העתידיות לאחר השירות הצבאי, אשר עשויות להכתים את החייל אשר השתמש בקנאביס.

      סיבה נוספת למדיניות החדשה נובעת מהעובדה כי 25% מכתבי האישום בצבא עוסקים בעבירות סמים בצבא, אחת המטרות היא הפחתת מספר כתבי האישום נגד חיילים אשר בדיקות השתם שעברו מעידות על שרידי קנאביס, כלומר שאריות של שימוש, ולא שימוש קבוע.

      ** לגבי שימוש קבוע בסמים, המדיניות החדשה כלל אינה תומכת בלשון המעטה, או רואה בעין יפה שימוש קבוע בסמים, ולהם דין אחר, כמו גם שימוש בסמים קשים או סחר בסמים.

      האם המדיניות תקפה לגבי מי שמשרת קבע?

      לא. המדיניות לא תקפה לגבי מי שמשרת קבע. הוא יועמד לדין במידה ויימצאו ראיות לשימוש בסמים, כמו גם אפשרות לסיום שירות הקבע, במידה וההליך הפלילי יביא לכך.

      על פי חוק השיפוט הצבאי, סירוב לתת דגימת שתן נחשב לעבירה שעשויה לגרום לעונש מאסר משמעותיהאם מותר לסרב למסור דגימת שתן במהלך השירות הצבאי?

      על פי חוק השיפוט הצבאי, סירוב לתת דגימת שתן נחשב לעבירה שעשויה לגרום לעונש מאסר משמעותי. עם זאת, חשוב לדעת כי בדיקת שתן יכולה להינתן רק בקיומו של צו קצין שיפוט בכיר.

      ייעוץ משפטי עבור עבירות קנאביס בצה"ל

      1. גם אם מדיניות האכיפה החדשה אינה ממהרת להאשים בעבירות חמורות את המשתמשים בסם מסוג קנאביס, חשוב לציין כי חייל שבגופו נמצאו שרידים של קנאביס יופנה לחקירה של מצ"ח ועשוי בכל מקרה לעמוד מול הגשת כתב אישום פלילי. לכן, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין עבירות סמים, המתמחה בנושא החזקת סמים בצה"ל ועבירות סמים במהלך השירות הצבאי.
      2. רישום פלילי בעקבות ביצוע עבירות סמים בצבא, עשוי להיות בעל השלכות מרחיקות לכת, והכתמת החייל ברישום פלילי שיעיב על התקדמותו המקצועית בצאתו לחיים האזרחיים.
      3. עורך דין צבאי יוכל לסייע לחייל לפני החקירה במצ"ח, להביא להפחתת עונש או להקפאת ההליך הפלילי, ולסיוע נוסף כחוק, שעשוי לסייע לחייל להפחית את עונשו.הסיכוי כי החייל יוכל לסיים את שירותו הצבאי ללא אישום פלילי אשר עשוי להכתים את שארית חייו לאחר השחרור, רב יותר באמצעות ליווי משפטי של עורך דין מנוסה. לכן, גם אם נראה כי מדיניות האכיפה החדשה אינה ממהרת להגיש כתבי אישום בגין החזקת סמים או שימוש בסמים במסגרת השירות הצבאי, חשוב מאוד לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין, באם נקלעתם למצב זה.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף