Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    7 עילות לביטול כתב אישום בגין עבירות סמים

    כאשר אדם מבצע עבירת סמים, באפשרות הרשות התובעת להחליט האם להגיש כנגדו כתב אישום או לסגור את התיק שלו באחת מעילות הסגירה שבחוק.

    במידה שיוגש נגדו כתב אישום, קיימת בידיו האפשרות לעתור בפני בית המשפט לביטול כתב האישום בגין עבירות סמים, מבלי לדון בשאלה האם הוא ביצע את העבירה או לא, וזאת על פי מספר עילות הקבועות בחוק.

    תוכן עניינים

    האפשרות לבטל כתב אישום

    על פי סדר הדין הפלילי, כאשר מוגש כתב אישום כנגד אדם בגין עבירות סמים,

    באפשרותו להעלות בפני בית המשפט עוד בטרם מתן מענה לאישומים המיוחסים לו, בקשה לביטול כתב האישום. את הבקשה הוא יכול לבסס על אחת מתוך כמה אפשרויות שמרביתן מפורטות בסעיף 149 לחוק.

    ההבדל בין ביטול כתב האישום לבין זיכוי

    כאשר בית המשפט נעתר לבקשתו של נאשם בעבירת סמים לבטל את כתב האישום שהוגש נגדו, אין פירוש הדבר כי הנאשם חף מפשע.

    משמעות הביטול היא סיום ההליך הפלילי בעניינו ללא הכרעה בשאלת ביצוע העבירה. זאת בעוד שזיכוי פירושו הכרעה שיפוטית הנוגעת לאחריותו של הנאשם לביצוע העבירות המיוחסות לו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ביטול כתב אישום – לא סוף פסוק

      כאשר בית המשפט מורה על ביטול כתב האישום מחמת פגם כלשהו, הוא עשוי להורות על מתווה שבו ניתן יהיה לחדש את הגשת כתב האישום לאחר שיוסר הפגם שהוביל לביטולו. העילות המרכזיות לביטול כתב אישום בגין עבירות סחר בסמים הן:

      1. כתב האישום אינו מגלה עבירה.
      2. כתב האישום הוגש בחוסר סמכות מקומית או עניינית.
      3. זיכוי או הרשעה קודמים בעניין האירוע נשוא כתב האישום.
      4. התיישנות.
      5. פגם או פסול בהליך הגשת כתב האישום.
      6. הגנה מן הצדק.
      7. חזרה מאישום מצד התביעה.

      כתב האישום אינו מגלה עבירה

      כתבי אישום נדרשים לציין מסכת עובדתית אותה על התביעה להוכיח במהלך המשפט. על התביעה לפרט את העובדות והפעולות שביצע הנאשם אשר מגבשות את העבירה שביצע, ולציין את סעיף העבירה אותו היא מייחסת לנאשם על בסיס עובדות אלו.

      משמעות הטענה לפיה כתב האישום אינו מגלה עבירה, היא כי גם אם תוכח המסכת העובדתית הנקובה בכתב האישום ללא כחל ושרק, עדיין לא יהיה בכך כדי להרשיע את הנאשם בעבירה המיוחסת לו.
      ביטול כתב אישום מחמת חוסר סמכות

      טענה זו נחלקת לשתי תתי טענות. האחת מתייחסת להיעדר סמכות עניינית והשנייה מתייחסת להיעדר סמכות מקומית:

      1. היעדר סמכות עניינית – הסמכות העניינית מתייחסת לסוג הערכאה המוסמכת לדון בעניין מסוים. בתי משפט שלום אינם יכולים לדון בעבירות שהעונש בצדן הוא מעל 7 שנים, למעט עבירות מסוימות הכוללות גם עבירות סמים.
      2. היעדר סמכות מקומית – סמכות בתי המשפט לדון בכל עניין היא גאוגרפית ונחלקת בין 6 מחוזות – צפון, חיפה, מרכז, תל אביב, ירושלים ודרום. הסמכות לדון בעניין מסוים תלויה בשני קריטריונים שאחד מהם לפחות צריך להתקיים – העבירה בוצעה במחוז בו הוגש כתב האישום או שהנאשם מתגורר במחוז בו הוגש כתב האישום.

      במקרים של חוסר סמכות עניינית או מקומית, מדובר בפגם שאינו נתפס כמהותי ובאפשרות התביעה לתקן אותו על ידי הגשת כתב אישום בהתאם לכללי הסמכות העניינית והמקומית. זאת, למעט במקרים בהם באפשרות הנאשם להצביע על כך שאין לאף בית משפט בארץ סמכות מקומית לדון בעבירה המיוחסת לו.

      זיכוי או הרשעה בגין האירוע נשוא כתב האישום

      טענה זו מתייחסת למצב שבו כתב האישום כנגד הנאשם נוקב במסכת עובדתית עליה כבר נשפט הנאשם, וכי משפט זה הוכרע בהרשעה או זיכוי. אין הכרח שתיוחס לו עבירה זהה לזו שיוחסה לו בתיק שבו ניתנה בעבר הכרעה, מאחר והאפשרות לביטול מתייחסת להעמדה לדין בגין אותו מעשה.

      התיישנות

      התיישנות היא טענה דיונית המגבילה את האפשרות לדון בעניין מסוים לתקופות קצובות. כך, כל עבירות הסמים מתיישנות לאחר פרק זמן מסוים. העבירות של החזקת סם לשימוש עצמי מתיישנות לאחר 5 שנים מיום ביצוע העבירה, והעבירות של החזקה שלא לשימוש עצמי, סחר בסם, ייבוא או גידול סם שהעונש בצדן הוא עד 20 שנה, מתיישנות לאחר עשר שנים.

      דוגמה למקרה שחלה עליו התיישנות

      אם מוגש כנגד אדם כתב אישום בשנת 2022 על עבירת סחר בסמים משנת 2010, באפשרות הנאשם להעלות באמצעות עורך דין עבירות סמים את טענת ההתיישנות ויהיה טעם של ממש לביטול כתב האישום.

      עם זאת, ראוי לציין כי תקופת ההתיישנות יכולה להיעצר על ידי ביצוע פעולת חקירה מצד המשטרה.

      כך, אם בגין עבירת הסחר משנת 2010 בוצעה פעולת חקירה בשנת 2015, אזי העלאת טענת התיישנות בשנת 2022 תידחה היות שמרוץ ההתיישנות שהחל בשנת 2010 הופסק בשנת 2015 והחל מחדש ברגע שהופסקו פעולות החקירה בתיק.

      פגם או פסול בהליך הגשת כתב האישום

      טענה זו נוגעת לפגמים אשר נפלו בהליך הגשת כתב האישום. פגמים אלו לרוב מתייחסים לפעולות שעל התביעה היה לבצע טרם הגשת כתב האישום ואשר לא בוצעו. אותן פעולות יכול שתהיינה מוסדרות בהנחיות פנימיות של התביעה דוגמת הנחיות פרקליט המדינה או הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, או בחוקים והתקנות עצמם.

      דוגמאות לפגמים שעשויים להוביל לביטול כתב אישום

      אי עמידה בחובת היידוע טרם הגשת כתב אישום – עבירת סחר בסמים היא עבירה מסוג פשע המחייבת את יידוע הנאשם בזכותו לעריכת שימוע בטרם הגשת כתב אישום, למעט במקרים בהם הנאשם עצור בעת הגשת כתב האישום.

      במקרים שבהם הוגש כתב אישום בעבירת סחר ללא קיום שימוע כדין, באפשרות הנאשם לטעון לקיומו של פגם או פסול בהליך.

      אי עמידה בהוראות חוק ייחודיות – מקרה מעין זה עשויה להתעורר במצב של הגשת כתב אישום בגין החזקת קנאביס לשימוש עצמי. כיום, עבירה זו היא עבירה מנהלית, והחוק מאפשר הגשת כתב אישום בגינה חלף הטלת קנס מנהלי, רק במקרים נדירים ומנימוקים מיוחדים.

      החלטה להגיש כתב אישום בגין החזקת קנביס לשימוש עצמי ללא קיומם של נימוקים מיוחדים, יכול להוות פגם שיצדיק את ביטולו.

      הגנה מן הצדק

      הגנה מן הצדק היא דוקטרינת ביקורת מנהלית על ההליך הפלילי שהחלה כדוקטרינה שיפוטית והפכה להוראת חוק בשנת 2007. הגנה מן הצדק היא עילה כללית לביטול כתב אישום, והיא מתייחסת למצב שבו ניהול ההליך יפגע בעקרונות של צדק והגינות משפטיים.

      דוגמה למקרה שבו ניתן לטעון להגנה מן הצדק במקרה של עבירות סמים, הוא במצב שבו בגין אותה פרשה מחליטה התביעה לנקוט באכיפה בררנית ולהגיש כתבי אישום נגד חלק מהמעורבים בלבד, ללא הצדקה לעריכת ההבחנה ביניהם.

      ביטול כתב אישום כתוצאה מחזרה מאישום

      חוק סדר הדין הפלילי נוקט במונח ביטול גם ביחס למקרה שבו התביעה החליטה על חזרתה מאישום. פעולה זו יכול שתהיה בשל רצונה של התביעה לתקן פגם טרם הכרעת בתי המשפט בטענות מקדמיות מצד הנאשם, או במצב שבו התגלה לאחר הגשת כתב האישום פרט שמשליך על סיכויי התביעה להוכיח את האשמה בעבירות סמים מעבר לכל ספק סביר.

      המקרים בהם חזרה מאישום תביא לביטולו

      תוצאה של ביטול בעקבות חזרת התביעה מהאישום היא אפשרית בשני מקרים – האחד, כאשר טרם ניתן מענה הנאשם לאישום המיוחס לו, והשני, כאשר הנאשם והתביעה מסכימים על ביטול האישום, ללא קשר לשלב בו מצוי המשפט.

      כאשר הביטול נעשה בהסכמה, מצב המאפיין בבדרך כלל ביטול אישום לאחר שלב המענה לו מצד הנאשם, באפשרות התביעה להגיש את האישום מחדש רק באישור היועץ המשפטי לממשלה.

      הסיכויים לקבלת בקשה לביטול כתב אישום בעבירות סמים

      הסיכוי לביטול כתב אישום בעבירות סמים תלוי במאפייניו של כל תיק באופן אינדיבידואלי. כאשר לא נערך שימוע לפני הגשת כתב אישום בעבירות סמים מסוג פשע, קיים סיכוי רב כי בית משפט יורה על ביטול האישום לצורך עריכת שימוע, שלאחריו תוכל התביעה להגיש את כתב האישום מחדש.

      מנגד, במקרה של התיישנות מוכחת, ללא אירוע שעצר את מרוץ ההתיישנות, בית המשפט יורה על ביטול כתב האישום. היות שהתיישנות היא עילה בינארית ומובחנת – או שיש התיישנות או שאין, אזי ביטול האישום בשל התיישנות יהיה סופי ולא ניתן יהיה להגיש את כתב האישום מחדש.

      ההבדל בין ביטול כתב אישום למחיקת כתב אישום

      כאשר בית המשפט דן בשאלה האם לבטל את כתב האישום, הוא בוחן את קיומה של אחת העילות ומכריעה על פיה.

      הביטוי מחיקת אישום מתאר מצב שבו לא התקיימה עילה מסוימת לביטול האישום, אלא קושי בהמשך ההליך הפלילי כנגד הנאשם, שאינו מאפשר את ניהולו באופן זמני או לצמיתות, כגון קושי באיתור הנאשם או פטירתו.

      סיכום

      ניהול הליך פלילי בעבירות סמים, דורש היכרות עם הטענות אשר עשויות להוביל לביטול כתב האישום, ללא קשר לשאלת אשמתו של הנאשם בעבירות אלו. קבלת בקשה לביטול כתב האישום עשויה במקרים מסוימים להביא לביטול ההליך כליל, ובחלק מהמקרים תינתן לתביעה באפשרות להגיש את האישום מחדש לאחר תיקון הפגם בגינו בוטל האישום.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף