Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    איסור ייצור סם מסוכן – סעיף 6 לפקודת הסמים (מדריך משפטי)

    בין שלל עבירות הסמים הכוללות סחר והחזקה, מצויה גם העבירה של ייצור סם מסוכן. עבירה זו היא בין העבירות החמורות מבין כלל עבירות הסמים, שכן היא מבטאת את תחילתה של שרשרת הפצת הסם. ללא ייצור סם, לא ניתן להחזיק בו ולהפיצו בקרב האוכלוסייה.

    איסור ייצור סם מסוכן - סעיף 6 לפקודת הסמים (מדריך משפטי)

    לצד כלליותה של העבירה המתייחסת לכל סוג סם שהוא, עיקר היישומים בגין עבירה זו בשנים האחרונות בישראל, מתייחסים לגידול של סם מסוכן מסוג קנאביס. חרף חומרתה של העבירה, גידול קנאביס במקרים מסוימים עשוי להוביל לענישה ברף נמוך לאור תפיסת סם זה כסם קל.

    תוכן עניינים

    עבירה של ייצור סם מסוכן

    דבר החקיקה האוסר את ייצורו של סם מסוכן, בין אם בדרך של גידול חומר צמחי ובין עם על ידי הפקה מעבדתית, מפורט בסעיף 6 בפקודת הסמים המסוכנים.  על פי סעיף זה, אדם המייצר סם או מגדל אותו, מסתכן בעונש שיכול להגיע עד ל- 20 שנות מאסר.

    בישראל, המקרה הנפוץ והמקובל ביותר בישראל של העמדה לדין בעבירה זו, הוא של גידול קנאביס. בעשור האחרון הוגשו מדי שנה עשרות כתבי אישום בעבירות של גידול קנאביס.

    חלקם של כתבי אישום אלו נגעו לעבירות גידול של עציצי קנאביס בודדים שהגיעו למשקל של כמה מאות גרמים, וחלקם תיארו גידול של קנאביס בממדים עצומים המסתכמים לכדי כמה טונות אשר גודלו בחממות בצורה שיטתית וממושכת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה כולל ההליך הפלילי נגד מי שייצר סם מסוכן?

      חשד לביצוע עבירת ייצור סם מסוכן, מאפשר למשטרה לבצע מספר פעולות חקירה מרכזיות. פעולות אלו כוללות בין היתר:

      1. מעצר של מי שחשוד בעבירה וחקירה שלו באזהרה.
      2. ביצוע חיפוש בביתו ובכליו של החשוד בביצוע העבירה.
      3. ביצוע חיפוש בטלפון הנייד של החשוד על ידי חדירה אליו באמצעים טכנולוגיים.
      4. הוצאת צו לאיכון שיחותיו של החשוד וקבלת פלט השיחות שביצע על פני פרק זמן מסוים.
      5. שליחת החומר החשוד כסם שנתפס, לצורך קבלת חוות דעת מטעם מעבדת מז"פ.

      לאחר מיצוי פעולות אלו, מעבירה המשטרה את חומרי החקירה שנאספו לידי התביעה המשטרתית או לידי הפרקליטות, בהתאם להיקף הסם וסוגו המפורטים בחוות דעת סם של מז"פ.

      לאחר בחינת חומר הראיות, באפשרות התביעה להגיש נגד החשוד כתב אישום, וזאת לצד בקשה למעצר עד תום ההליכים במקרים בהם מדובר בייצור כמויות גבוהות של סם.

      מה העונשים המוטלים על יצרני סם מסוכן?

      העונש המוטל על מי שהורשע בייצור סם מסוכן יכול לכלול מספר רכיבים. האחד הוא מאסר בפועל, כאשר במקרה שבו אורך המאסר הוא עד 9 חודשים, באפשרות בית המשפט להורות כי ריצוי המאסר ייעשה בדרך של עבודות שירות. לצד עונש זה, בידי בית המשפט להטיל על הנאשם קנס כבד, שהיקפו עשוי להגיע עד לפי חמישה משווי הסם שיוצר.

      לצד זאת, מאפשרת פקודת הסמים המסוכנים גם לחלט רכוש שהיה לו קשר לביצוע העבירה. הרכוש המידי הניתן לחילוט והשמדה הוא הסם שיוצר, וכך גם האביזרים השונים שאפשרו את הגידול. בנוסף, ניתן על פי הפקודה להכריז על הנאשם כסוחר סמים ולחלט כל רכוש המצוי בבעלותו, למעט אם הוכיח הנאשם את אחד החריגים בחוק המאפשרים הימנעות מכך.

      מאפשרת פקודת הסמים המסוכנים גם לחלט רכוש שהיה לו קשר לביצוע העבירה

      חשוד בעבירה של ייצור סם מסוכן – כיצד ניתן לעזור לך?

      אדם החשוד בייצור סם מסוכן זקוק לסיוע משפטי כבר בשלב הראשון של המפגש עם רשויות האכיפה – שלב החקירה באזהרה. בעת הגעה לתחנת המשטרה, על החוקרים להציע לחשוד להתייעץ עם עורך דין עבירות סמים טרם יחלו לחקור אותו. מיצוי שלב זה הוא חשוב עבור כל חשוד, וזאת על מנת לקבל מידע חיוני שיסייע לו רבות בהמשך ההליך.

      הסכנה העיקרית בשלב זה היא הפללה עצמית. רבים המקרים בהם חשודים שבחרו להתמודד לבד מול חוקרי המשטרה, ניצבו לאחר מכן מול כתב אישום המבוסס בעיקרו על פרטים מפלילים שמסרו בחקירתם. לעורך דין מנוסה יש היכולת לשרטט יחד עם החשוד את תמונת המצב ולהמליץ לו על אסטרטגיית הגנה מיטבית שתמנע את סיבוכו בצורה בלתי הפיכה.

      האדם הנתפס בשל ייצור סם זקוק לייצוג משפטי איכותי

      תפיסתו של חשוד בייצור סם מסוכן היא ראשיתו של הליך שסופו מושפע מאוד מהבחירות של החשוד ומיצוי הזכויות הנתונות לו לפי חוק. הזכות המרכזית אותה יש לנצל היא הזכות להתייעץ עם עורך דין כבר בשלב החקירה. ייצוג איכותי החל משלב החקירה ועד סופו, הוא בעל השפעה על סיכויי ההרשעה של החשוד, ועל האפשרות שיוטלו עליו עונשים חמורים ביחס לחירותו ורכושו.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף