Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    הברחת סמים לכלא: השלכות וענישה (מדריך משפטי)

    פקודת הסמים המסוכנים כוללת מספר הוראות החלות באופן כולל על כל מעשה בחומר נחשב סם מסוכן. כך, אדם המחזיק סם, מייבא אותו, סוחר בו או מספק אותו לאדם אחר, יעמוד מול ימצא עצמו מול אפשרות שיוטל עליו עונש חמור, כאשר לסוג הסם בו עשה שימוש יש השפעה ניכרת על רמת הענישה.

    הברחת סמים לכלא: השלכות וענישה (מדריך משפטי)

    עם זאת, לצד החומרה הנובעת מסוג הסם, ישנה דרגת חומרה נוספת הנוגעת באופן ספציפי למעשה של הברחת סמים אל תוך הכלא. שירות בתי הסוהר והמשטרה עושים מאמץ לשמור על הכלא כמרחב נקי מסמים, ובידיהם כלי אכיפתי רב עוצמה בדמות ענישה המתייחסת באופן ספציפי לעבירה של הברחה אל תוך הכלא.

    תוכן עניינים

    מהי עבירת הברחת סמים לכלא?

    הברחת סמים לכלא מהווה שילוב של שתי עבירות. האחת היא עבירת הכנסת חפץ אסור לתוך בית הסוהר – עבירה שהעונש בצדה הוא עד 6 חודשי מאסר. השנייה היא עבירת אספקת סם מסוכן, ובמקרה בו ניתן להצביע על תמורה הניתנת מהאסיר למי שהבריח עבורו סמים, ואז יהיה מדובר בעבירה של סחר בסם מסוכן – עבירות שהעונש בצדן הוא עד 20 שנות מאסר.

    העבירה עצמה מתגבשת מבחינה עובדתית, הן כאשר אדם מבצע בעצמו הכנסה של סם מחוץ לכותלי הכלא אל תוכו והן כאשר הוא שותף לתוכנית עבריינית הכוללת הברחה של סם לכלא ושותפים לה מעורבים נוספים. זאת, מכוח דיני השותפות במשפט הפלילי, אשר מאפשרים הטלת אחריות פלילית על כל המעורבים בעבירה ולא רק מי שביצע אותה פיזית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה העונש על הברחת סמים לכלא?

      העונש על עבירה של הברחת סמים לכלא תושפע מממספר פרמטרים שלכל אחד מהן משקל רב. רכיבים אלו קשורים בקשר הדוק לשאלה האם ההליך בעניין המבריח יסתיים במאסר בפועל או באמצעי ענישה חלופי כעבודות שירות או שעות לתועלת הציבור:

      1. סוג הסם – ישנם סמים כגון קנביס הנחשבים קלים וסמים כהרואין וקוקאין הנחשבים קשים. הברחת סם מסוג קשה תגרור עונש חמור יותר.
      2. כמות הסם – הברחת כמות גדולה של סם מסוכן תביא לענישה מחמירה מהברחת כמות קטנה.
      3. נתוני הנאשם – נאשם ללא עבר פלילי שהביע חרטה וחסך זמן שיפוטי יזכה לעונש נמוך משל אדם בעל עבר פלילי שלא לקח אחריות על מעשיו.

      מה צפוי לאדם המבריח סמים לכלא?

      הברחת סמים לכלא היא עבירה שעל פי חוק המעצרים מקימה מסוכנות סטטוטורית. בשלב ראשון, בעת תפיסתו, הוא צפוי להיעצר למשך מספר ימים לצורך ביצוע פעולות חקירה על ידי היחידה החוקרת. לאחר שייאספו נגדו די ראיות, צפויה התביעה להגיש נגדו כתב אישום ולבקש כי יוותר במעצר עד לתום ההליכים נגדו.

      במהלך ניהול ההליך הפלילי ועד להכרעת הדין בעניינו, באפשרות מי שמואשם בהברחת סמים לכלא לעתור לשחרורו לחלופת מעצר. בית המשפט עשוי לשחררו למעצר בית בכפוף להפקדת ערבויות. במקרים בהם סבור בית המשפט כי נשקפת מהנאשם מסוכנות גבוהה, הוא עשוי להורות על השמת הנאשם במעצר בית תחת פיקוח על ידי אזיק אלקטרוני.

      עד להכרעת הדין בעניינו, באפשרות מי שמואשם בהברחת סמים לכלא לעתור לשחרורו לחלופת מעצר

      כיצד מטופל מקרה של הברחת סמים על ידי סוהר?

      במשפט הפלילי ישנן מספר דוגמאות שבהן הברחת הסמים לכלא נעשתה על ידי בן משפחה אשר הגיע לבקר את קרובו שבכלא, על ידי אסיר שחזר לכלא מחופשה והבריח עמו סמים ואף על ידי עורכי דין שניצלו את הזכות להיפגש עם לקוחותיהם כדי להעביר להם סמים. ואולם, אחד המקרים החמורים ביותר של הברחת סמים לכלא היא כזו שמבוצעת על ידי סוהר שב"ס.

      הסוהרים מקיימים מגע יומיומי עם אסירים ורמת הביקורת הנעשית בעת כניסתם למתקני כליאה אינה דקדקנית כפי שנעשה כלפי מבקרים. מסיבה זו, כאשר סוהר נתפס מבריח סמים לתוך הכלא, אזי המשטרה, באמצעות יחידה מיוחדת החוקרת עבירות שנעברו על ידי אנשי שב"ס, צפויה לפעול למיצוי הדין עמו באופן מחמיר ומרתיע.

      הברחת סמים – חומרה כפולה

      עבירת הברחת סם מסוכן אל תוך הכלא, מגלמת בתוכה חומרה כפולה היות שהיא מהווה בעת ובעונה אחת את התגבשותן של שתי עבירות פליליות – אספקה או סחר בסם והכנסת חפץ אסור. למבצעי עבירות אלה צפוי עונש חמור המושפע מהיקף הסם המוברח וסוגו, זהות המבריח, תפקידו ונתוניו האישיים.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף