Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    צה"ל לא מוותר: ענישה חמורה בעבירות סמים בצבא

    לפי פקודת הסמים המסוכנים, כל אדם המגדל, מייצר, מפיק או מכין סם מסוכן שלא ברישיון, או מחזיק או משתמש בסם מסוכן שלא ברישיון או שלא בהתרה בפקודה/בתקנות לפיה, עובר עבירה פלילית. הדבר תקף לא רק בחיים האזרחיים אלא גם בצבא, וצה"ל מעניש בחומרה חייל שעובר עבירת סמים.

    צה"ל לא מוותר: ענישה חמורה בעבירות סמים בצבא

    תוכן עניינים

    כיצד עבירות סמים בצבא נאכפות?

    לעתים קרובות, צה"ל מבצע בדיקות סמים. החיילים נדרשים לבצע בדיקות שתן או בדיקות דם – בדיקות שיכולות לאתר שרידי סמים. לפי סעיף 127א לחוק השיפוט הצבאי, אם מצווה על חייל לבצע בדיקת שתן או בדיקת דם, אך האחרון מסרב לכך – דינו שנתיים מאסר.

    ואולם, חשוב להבהיר שלא תמיד ניתן לחייב חייל לבצע בדיקת שתן או בדיקת דם, או למסור דגימת שתן או דגימת דם.

    רק אם מוצא צו קש"ב (צו שחתום על ידי קצין שיפוט בכיר), ניתן לחייב חייל לעשות כן, ורק אם קיימות ראיות חד משמעיות כנגד החייל – ניתן להוציא צו שכזה. בנוסף, ישנם מקרים שבהם חייל המסרב לבצע בדיקת סמים נשפט "רק" בדין משמעתי, כלומר על ידי היחידה הספציפית שבה הוא משרת, ולא בבית דין צבאי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהם העונשים שצה"ל מטיל בגין עבירות סמים?

      כאמור, הענישה בעבירות סמים בצבא היא חמורה. לא זו אף זו, צה"ל לא נוטה להעניש רק חיילים שהורשעו בעבירת סמים, אלא גם חיילים שרק חשודים בביצוע עבירת סמים.

      בכך, ניתן לומר שמדיניות הענישה בעבירות סמים בצבא, חמורה ממדיניות הענישה בעבירות סמים בחיים האזרחיים. מספיק שחייל יהיה חשוד בביצוע עבירת סמים כדי להיות מזומן לחקירה במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת – היחידה שעוסקת בביצוע חקירות משטרתיות בתוך הצבא). חייל שכזה, לא יכול, לפחות עד לסיום החקירה, לנהוג ברכב צבאי.

      נשאלת השאלה – מדוע הענישה בעבירות סמים בצבא היא כה חמורה? ייתכן שהתשובה לכך היא שעל אף בדיקות הסמים שצה"ל מבצע בתדירות גבוהה, ועל אף המודעות לנזקים החמורים שעשויים להיגרם כתוצאה משימוש בסמים – בפועל, בשנים האחרונות קיימת עלייה בכמות עבירות הסמים בצבא. לכן, הצבא מנסה להרתיע את חייליו מלהשתמש בסמים, ומטיל עונשים חמורים, למשל:

      • רישום פלילי: הרישום הפלילי לא תקף רק לתקופת השירות הצבאי, אלא נשאר לחובת החייל גם אחרי שהוא משתחרר מהצבא
      • כלא צבאי (מחבוש): ככל שעבירת הסמים חמורה יותר, הסיכוי שהחייל יישלח למאסר בפועל גובר. אם מדובר בעבירה קלה יחסית, ייתכן שהמאסר יהיה על תנאי
      • עיכוב בדרגה: כתוצאה מכך, החייל מקבל משכורת נמוכה יותר משאמור היה לקבל, והמשך קידומו בצבא עשוי להיפגע
      • שלילת רישיון נהיגה: גם הצבאי וגם האזרחי
      • שלילת הטבות: כמו מענק שחרור ופיקדון, וכן הטבות לוחם
      • הורדה ברמת הסיווג הביטחוני של החייל
      • שחרור מוקדם מצה"ל.

      חשוב להבהיר: עונשים אלה לא ניתנים רק לחיילים שביצעו עבירת סמים במסגרת הצבאית, אלא לכל חייל שביצע עבירת סמים בזמן שירותו הצבאי. כלומר, כל שימוש בסמים על ידי חייל נחשב

      לעבירת סמים בצבא, גם אם החייל השתמש בסמים בעת ששהה בביתו. מכאן שגם יחידת מצ"ח מזמנת לחקירה כל חייל שחשוד בביצוע עבירת סמים, כולל חיילים שחשודים שביצעו עבירה שכזו כששהו במקום שאינו בסיסם הצבאי.

      מדיניות הענישה בעבירות סמים בצבא, חמורה ממדיניות הענישה בעבירות סמים בחיים האזרחייםכיצד מחליט צה"ל איזה עונש להטיל?

      כפי שניתן להבין, אין עונש קבוע בגין עבירת סמים בצבא, אלא לצה"ל קיימות לא מעט אפשרויות בקביעת העונש בגין עבירות סמים.

      לכן, נשאלת השאלה, כיצד צה"ל מחליט איזה עונש להטיל בגין כל עבירת סמים. על אף שצה"ל רואה את השימוש בסמים כדבר חמור מאוד, הוא בוחן כל מקרה של שימוש בסמים לגופו.

      בנוסף, חשוב להבין, שהענישה בגין עבירות סמים בצבא היא חמורה, אך אין עונש הנחשב לחמור יותר מכל שאר העונשים, וכן ייתכן שבעיני חייל א', עונש אחד ייחשב לחמור מאין כמוהו, ובעיני חייל ב', אותו העונש לא ייחשב לחמור במיוחד.

      אין רשימה סגורה של השיקולים המנחים את צה"ל בקביעת העונש בגין עבירות סמים, אך כמעט בכל מקרה, השיקולים שבהם צה"ל מתחשב הם:

      • מסוכנות הסם: ככל שהסם מסוכן יותר, החייל צפוי לקבל עונש חמור יותר (למשל, מאסר לזמן רב יותר)
      • כמות הסמים: ככל שהחייל השתמש בכמות רבה יותר של סמים, הוא צפוי לקבל עונש חמור יותר
      • תדירות השימוש בסמים: ככל שהחייל השתמש בסמים בתדירות גבוהה יותר, כלומר במספר פעמים רב יותר, עונשו צפוי להיות חמור יותר
      • העבר הפלילי של החייל
      • התנהגותו הכללית של החייל בשירותו הצבאי
      • תפקידו ודרגתו של החייל
      • מצבו הרפואי והנפשי של החייל.

      לסיכום, עבירות סמים בצבא נאכפות על ידי בדיקות סמים, שמבצע צה"ל לעתים קרובות. בדיקות הסמים הן למעשה בדיקות שתן או בדיקות דם שמבצעים החיילים.

      בדיקות אלה יכולות לאתר שרידי סמים אך ניתן לחייב חייל לבצען רק אם מוצא צו קש"ב.

      העונשים שצה"ל יכול להטיל בגין עבירות סמים הם רישום פלילי, כלא צבאי, עיכוב בדרגה, שלילת רישין נהיגה צבאי ואזרחי, שלילת הטבות, הורדה ברמת הסיווג הביטחוני ושחרור מוקדם מצה"ל. כל חייל שביצע עבירת סמים יכול וצפוי להיענש, גם אם ביצע עבירת סמים שלא בבסיסו הצבאי.

      בנוסף, צה"ל נוטה להעניש ולחקור גם חיילים שחשודים בביצוע עבירות סמים, ולא רק חיילים שהורשעו בביצוע עבירות שכאלה.

      השיקולים שמנחים את צה"ל בקביעת העונש בגין עבירות סמים הם מסוכנות הסם, כמות הסמים ותדירות השימוש בהם, העבר הפלילי של החייל, ההתנהגות הכללית של החייל בעת שירותו, תפקידו, דרגתו, ומצבו הרפואי והנפשי. כל מקרה נבחן לגופו, ואין עונש שנחשב חמור יותר מכל יתר העונשים בגין עבירות סמים.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף