Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    ייבא סמים מהונג קונג באמצעות הדואר – וירצה 3 שנות מאסר

    בשנת 2020 איתר המכס שתי חבילות חשודות אשר נשלחו לישראל מהונג קונג. עובדי המכס העבירו את החבילות לידי המשטרה, אשר מצאה כי הן מכילות סם מסוכן מסוג אינדזול קרבוקסאמיד, חומר אשר משמש להכנת מוצר הנודע בציבור כסמי פיצוציות, דוגמת "נייס גאי" ודומיו.

    על מנת לאתר את הגורם שהזמין את החבילות, עשתה המשטרה שימוש בשוטר המחופש לשליח, אשר יצר קשר עם הנאשם לצורך מסירתן. הנאשם נאות להצעת השוטר ומיד עם נטילת החבילות מידי השליח המדומה, נעצר ובהמשך הועמד לדין.

    תוכן עניינים

    במסגרת גזר דינו, הצביע בית המשפט על החומרה הרבה שבמעשה הייבוא והתייחס לסוג הסם אשר חרף שמו המטעה כסם פיצוציות, מהווה סיכון ממשי לציבור.

    התביעה עתרה להטלת ענישה מחמירה לאור משקלו הרב של הסם שיובא והנזק הטמון בהפצתו

    הנאשם הודה במסגרת הסדר טיעון בייבוא של שתי חבילות שהכילו סם מסוכן בשם MDMB-4en-PINACA, המהווה נגזרת של הסם האסור אינדזול קרבוקסאמיד, וזאת במשקל כולל של קרוב לשני קילוגרמים. בנוסף, הודה הנאשם בהחזקת חבילה אחרת שהכילה כמות של כ- 4 קילוגרמים של סם מסוג זה, ובהחזקה של כ- 1,000 גרם של סם מסוכן מסוג קנבוס.

    התביעה, במסגרת טיעוניה לעונש, ביקשה מבית המשפט לייחס חומרה רבה לסוג הסם שייבא הנאשם, לכמות הגדולה שיובאה, ולעצם החזקת הנאשם בסם מאותו סוג בביתו, בכמות גדולה גם כן. לשיטת התביעה, מדובר בסוג סם שלא מצוי אמנם במדרג חומרה מירבי כגון קוקאין, אולם כזה אשר נחשב חמור באופן משמעותי מקנאביס וחשיש.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כמו כן, ציינה התביעה את עובדת עברו הפלילי המכביד של הנאשם, אשר כלל גם הרשעה בעבירות סמים, וכי בשים לב לשיקולי הרתעה הנוגעים הן לנאשם עצמו והן כלפי הציבור כולו, ראוי לגזור את עונשו בטווח שבין שלוש שנות מאסר ל- 5 שנות מאסר ומחצה, לצד הטלת קנס כספי משמעותי.

      ההגנה טענה מנגד, כי מדובר בסם שהוא אמנם נגזרת של חומר המוגדר אסור בפקודת הסמים, אך הוא כשלעצמו סם שתפוצתו חדשה ועל כן קיים קושי לייחס לו חומרה כפי שמבקשת לעשות התביעה. אשר על כן, ביקשה ההגנה להטיל על הנאשם עונש של שנת מאסר אחת בלבד מאחורי סורג ובריח, לצד הטלת קנס מדוד.

      ההגנה ניסתה לייחס לסוג הסם פוטנציאל נזק נמוך – בית המשפט סבר אחרת

      בית המשפט בחן את סוג הסם המסוים, והשווה אותו לסמים אחרים הנחשבים נגזרות של הסם אינדזול קרבוקסאמיד, סם אשר הוכנס לפקודת הסמים המסוכנים רק בשנת 2014, וזאת לאחר התפשטות תופעת סמי הפיצוציות במדינת ישראל דוגמת "נייס גאי", "חגיגת" ודומיו.

      במסגרת סקירת הפסיקה ביחס לסם זה, ציין בית המשפט מקרים רבים בהם הוטלו עונשים ממשיים על מי שייבאו או החזיקו בסם בכמויות גדולות. כל זאת, תוך אזכור אמירות שניתנו על ידי בית המשפט העליון, לפיהן ישנו צורך להחמיר גם עם אלו המבצעים עבירות המתייחסות לסמים חדשים ולא מוכרים.

      בהמשך, ציין בית המשפט את הנסיבות המחמירות המאפיינות את ביצוע העבירה בהן כמות הסם הגדולה שיובאה והוחזקה, והתכנון הגלום בעבירות. בשקלול עברו הפלילי של הנאשם מצד אחד, והודאתו אשר הביאה לחיסכון בזמן שיפוטי מצד שני, החליט בית המשפט לגזור על הנאשם 3 שנות מאסר וקנס בסך 8,000 ₪.

      ניסיון להפיץ סם מסוג חדש מחייב ענישה מכבידה וממשית

      אחד הנתונים עמם נדרשים בתי המשפט להתמודד בעת גזירת עונשם של נאשמים, הוא בתחימת חומרת המקרה המובא בפניהם. חומרה זו נדרשת למצוא ביטוי במתחם ענישה המוגדר במספר חודשים או שנים של מאסר מאחורי סורג ובריח.

      במסגרת תיק זה, נדרש בית המשפט ליצוק את החומרה הראויה ביחס לסם אשר נחשב חדש, ומצא, על סמך עיון בפסיקה מתאימה, כי מדובר בסם המחייב ענישה ממשית.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו ת"פ 5778-09-20 מדינת ישראל נ' חדיד

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף