Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    נתפס משתמש בקנאביס בתוך היחידה ונדון למאסר

    בעת שירותו כנהג בט"ש, צרך הנאשם סם מסוכן מסוג קנאביס עשרות פעמים, כאשר בחלק מהמקרים נעשה השימוש בסם בעת שהותו ביחידה בה שירת, לעיתים בעת נשיאת נשק, וביתר המקרים עשה הנאשם שימוש בסם בנסיבות אזרחיות, לעיתים אף בעת לנהיגה.

    בית הדין הצבאי דן את הנאשם לאחר ששוחרר בפועל משירות צבאי בעקבות פרופיל פוסל שירות עקב התמכרות לסם, נקב בחומרת מעשיו הנובעת מהשימושים התכופים בסם במהלך שירותו, תוך פגיעה בכשירות המקצועית של הצבא, והטיל עליו עונש מאסר מאחורי סורג ובריח.

    תוכן עניינים

    התמכר לשימוש בסמים ועל ידי כך פגע בכשירות המבצעית של הצבא

    הנאשם הורשע במסגרת הסדר טיעון בין התביעה להגנה, אשר לא כלל הסכמה בנוגע לעונש. לצד עבירות השימוש בסמים בצבא, הורשע הנאשם גם בעבירה של סירוב לערוך בדיקת סמים, עבירה שהעונש המקסימלי בגינה הוא עד שתי שנות מאסר.

    על פי העובדות בהן הודה, עולה כי הנאשם שירת כנהג בט"ש בחטיבה הדרומית של רצועת עזה ובמהלך שירותו השתמש בקנאביס עשרות פעמים, בין עם בגפו ובין עם בצוותא עם חיילים אחרים, כאשר בחלק מהמקרים עשה שימוש בסמים כאשר הוא נושא את נשקו האישי.

    כמו כן, הורשע הנאשם גם בעבירות שימוש בסם מסוכן בעת שלא שהה ביחידתו או במסגרת פעילות צבאית. זאת מאחר שמערכת אכיפת החוק הצבאית, אוכפת את איסור השימוש בסמים כלפי מי שעובר עבירות סמים בנסיבות אזרחיות,

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בשונה מעבירות מסוגים אחרים הנעברות בנסיבות אזרחיות ועשויות להיות מטופלות על ידי מערכת אכיפת החוק האזרחית.

      בית הדין העדיף שיקולי ענישה על פני שיקולי שיקום

      בעניינו של הנאשם הוכן תסקיר עונש, אשר סקר את נסיבות חייו של הנאשם, ובחן את האפשרות לשלבו בהליך שיקומי. מהתסקיר עלה כי הנאשם, אשר במועד מתן גזר הדין כבר היה בגדר אזרח, עודנו עושה שימוש בקנאביס באופן תדיר, ואינו רואה צורך להפסיק בכך.

      התסקיר לא כלל המלצות שיקומיות, אולם ציין לטובה את השתלבותו כאזרח במסגרת תעסוקתית.

      לצד התסקיר הוכנה חוות דעת פסיכולוגית, אשר הצביעה מצד אחד על עמדת הנאשם כי אין פגם בכך שהוא עצמו עושה שימוש בסמים, לאור תפקודו התקין לשיטתו.

      לצד זאת, כתבה עורכת חוות הדעת כי שליחתו של הנאשם למאסר ללא תמיכה וללא הליך גמילה מסודר, עשויה להרע את מצבו.

      במסגרת הטיעונים לעונש, ציינה התביעה לחומרה את השימוש התדיר על ידי הנאשם הן במסגרת הצבאית המצויה בגזרה רגישה תוך סיכון הכשירות המבצעית, והן בנסיבות אזרחיות כאשר הוא נוהג ברכב ומסכן את סביבתו. ההגנה מנגד ביקשה לתת משקל מקל לעובדה שמדובר במי שסובל מהתמכרות, ולכך שהוא מנהל אורח חיים תקין בהווה.

      בית הדין מצא לנכון לתת משקל לעובדה כי השימוש בסם היווה פגיעה באינטרס החברתי בצבא מתפקד וכשיר, וציין כי מעשיו של הנאשם מחייבים עונש מרתיע. בשים לב לכך שהנאשם לא הציג בפני בית הדין הירתמות להליך שיקומי או נכונות להירתמות שכזו, הטיל עליו בית בית הדין את העונשים הבאים:

      • 90 ימי מאסר בפועל.
      • מאסר על תנאי.
      • 15 חודשי פסילת רישיון נהיגה.
      • הורדה לדרגת טוראי.

      שימוש בסמים עשוי להוביל למאסרו של מי שכבר שוחרר מהצבא

      אחד ההבדלים המהותיים בין הדין החל על משרתי צה"ל לבין הדין החל על מי שאינם, הוא ביחס בשימוש בקנביס. בעוד שאזרחים אשר עושים שימוש בקנביס צפויים לעונש בדמות קנס מנהלי בלבד, ללא רישום פלילי, חייל אשר צורך סמים, בין אם בנסיבות אזרחיות יחד עמם וביתר שאת במהלך שהותו במסגרת צבאית, עשוי למצוא עצמו מרצה מאסר מאחורי סורג ובריח.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו (דרום) 169/20 התובע הצבאי נ' אלחרר

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף