Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    האם מכירת תרופות ללא מרשם מהווה עבירה פלילית?

    מרבית התכשירים הרפואיים מצויים תחת בקרה רפואית וניתנים רק כנגד מרשם מטעם רופא מוסמך. לצד זאת, ישנן תרופות רבות שמכירתן ללא מרשם הפכה לחוקית במדינת ישראל לפני מספר רב של שנים, כגון משככי כאבים במינון נמוך ותרופות להורדת חום.

    עם זאת, מכירת תרופות ללא מרשם אינה פעולה הניתנת לביצוע בידי כל אדם, והיא נתונה  לבקרה ועמידה בתקנות מחמירות, שחריגה בהן עשויה להוות עבירה פלילית. יתר על כן, מכירתן ללא היתר של תרופות המוגדרות כתרופות מרשם עשויה אף להוות עבירה חמורה על הוראות פקודת הסמים המסוכנים.

    האם מכירת תרופות ללא מרשם מהווה עבירה פלילית?

    תוכן עניינים

    מה ההבדל בין תרופות מרשם לתרופות ללא מרשם?

    הקביעה כי תכשיר רפואי מסוים אשר משווק כתרופה מצריך מרשם או לא, נתונה בידי משרד הבריאות. גורמי הבריאות המוסמכים, עוסקים בסיווג כל תרופה על פי מאפייניה, השפעתה על הגוף ובראי השאלה האם היא מתאימה לטיפול עצמי ללא ייעוץ עם רופא, או שהיא מחייבת בקרה רפואית ורוקחית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תרופות המוגדרות ללא צורך במרשם, עשויות להכיל חומרים בעלי השפעה מזיקה מסוימת, אך ללא פוטנציאל הנזק וההתמכרות אשר קיים בתרופות מרשם דוגמת משככי כאבים חזקים המכילים אופיואידים. מסיבה זו מאפשר משרד הבריאות את שיווקם ללא בקרת רופא או רוקח, תוך הסתפקות בהפניה להנחיות המופיעות בעלון לצרכן המצורף לתרופה.

      מי יכול למכור תרופות ללא מרשם?

      חובת מרשם של כל תכשיר רפואי קבועה בפקודת הרוקחים, שהם יחד עם הרופאים מהווים את שדרת בעלי המקצוע האמונים על אספקת תרופות לקהילה. ככלל, רוקח נדרש לוודא כי מסירת תכשיר רפואי תיעשה כנגד מרשם של רופא, אשר בדק את המטופל והתאים לו את הטיפול התרופתי ההולם את מצבו ומידת חוליו.

      עם זאת, פקודת הרוקחים ותקנות משרד הבריאות קובעות כי תכשירים רפואיים שאינם מצריכים מרשם רופא, יכולים להיות משווקים גם על ידי גורם עסקי שאינו עוסק ברוקחות. בכך, פתוחה הדרך עבור גורמים החפצים בכך ואשר נכונים לעמוד במכלול תנאי החוק, לשווק בעצמם תרופות דוגמת פרצטמול ואיבופרופן.

      משהב"ר קבע כי תכשירים רפואיים שאינם מצריכים מרשם, יכולים להיות משווקים גם ע”י גורם שאינו עוסק ברוקחות

      מה התנאים החלים על מי שמשווק תרופות ללא מרשם?

      אדם המספק תרופות שאינן מצריכות מרשם שלא במסגרת בית מרקחת, נדרש להקפיד על מספר רב של תנאים על מנת שלא ייחשב כמי שעבר עבירה, שאלה העיקריים שבהם:

      • קבלת רישיון עסק מידי הרוקח המחוזי.
      • מינוי אחראי מטעם העסק לביצוע תקנות הרוקחים למכירת תכשיר רפואי ללא מרשם.
      • רכישת תרופות רק מגורם מוכר על ידי הרשויות למסחר בתרופות.
      • החזקת התרופות בתנאים הולמים שימנעו חדירת נוזלים או כל נזק אחר.
      • איסור מכירת תרופה לקטין מתחת לגיל 16.

      על פי פקודת הרוקחים, מכירת תרופות מסוג זה ללא עמידה בתנאי החוק, ללא קבלת רישוי הרוקח המחוזי וללא התאמת עמדות המכירה למכלול תקנות משרד הבריאות, מהווה עבירה פלילית שהעונש בצדה הוא עד ששה חודשי מאסר.

      האם יש תרופות ללא מרשם המכילות סם מסוכן?

      צריכת סם מסוכן בנסיבות חברתיות או לצורכי הנאה היא לא חוקית ביחס לחומרים דוגמת קנאביס, קוקאין, אמפטמינים וחומרים ממריצים אחרים. עם זאת, ניתן למצוא את החומרים הללו ואחרים בתרופות מרשם מסחריות כגון ריטלין או קנאביס רפואי בשל סגולותיהם הרפואיות ותרומתם עבור מי שזקוק להם לטובת טיפול במחלתו.

      הסמכות למכירת תרופות אלו נתון בידי רוקח מוסמך. אדם פרטי שיימצא עוסק במכירת תרופות מרשם המכילות חומר המוגדר כסם מסוכן על פי פקודת הסמים המסוכנים, מסתכן בביצוע עבירה של החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית וסחר בסם מסוכן. העונש המירבי בצד עבירות אלו הוא עד 20 שנות מאסר, לצד ענישה בדמות קנסות וחילוט רכוש.

      הפצת תרופות ללא מרשם – אפשר לעשות זאת באופן חוקי

      פקודת הרוקחים ותקנות משרד הבריאות מאפשרות לגורמים עסקיים החפצים בכך לשווק תרופות ללא מרשם. מסיבה זו, ניתן למצוא כיום תרופות ללא מרשם בתחנות דלק וחנויות נוחות. הרישיון לשיווק תרופות ניתן כל עוד מבקש הרישיון נכון לעמוד במספר רב של תנאים והוראות, אשר אי עמידה בהן מהווה עבירה פלילית.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף