Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    שחרור ממעצר בחשד לעבירות סמים [מדריך משפטי, 2023]

    ביצוע עבירות סמים עשוי להוביל לא רק להגשת כתב אישום, אשר סופו בהטלת עונשים בטווח חומרה רחב, אלא גם למעצר מאחורי סורג ובריח בכל שלבי ההליך הפלילי.

    המעצר יכול לחול החל משלב החקירה ועד לגזר הדין. ההחלטה על מעצרו של אדם נתונה בידי בית המשפט, במסגרת בקשה מצד המשטרה או התביעה, והיעתרותו לבקשה זו תלוי בעוצמת החשדות או ההאשמות, נתוני מבצע העבירה ויכולתו להציע חלופת מעצר אליה ניתן יהיה לבצע שחרור ממעצר בחשד לעבירות סמים.

    תוכן עניינים

    מתי מותר לעצור אדם בגין עבירת סמים ולמשך כמה זמן?

    הסמכות לעצור אדם קיימת כל אימת שקיים חשד לכך שביצע עבירה שאינה חטא, כלומר עבירה שהעונש עליה הוא מעל 3 חודשי מאסר.

    עבירות סמים, לרבות עבירה של החזקת סמים לשימוש עצמי, הן בעיקרן עבירות שהעונש בגין נע בין 3 ל- 25 שנות מאסר ועל כן מאפשרות מעצר של מי שחשוד בביצוען. הסמכות לעצור אדם בגין עבירות סמים נתונה לשני גופים – המשטרה ובית המשפט.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה אורך המעצר של אדם בידי המשטרה?

      סמכות המשטרה לעצור היא ל- 24 שעות בלבד ובמקרים חריגים, אף לפרק זמן ארוך יותר. מקרה אחד הוא של מעצר בתקופת שבת וחג שבהם בתי המשפט אינם מקיימים דיוני הארכת מעצר. החוק מאפשר מעצר מעל 24 שעות בנסיבות אלו, ובלבד שהמשטרה תפנה לבית המשפט להאריך את מעצרו לא יאוחר מ- 4 שעות לאחר מוצאי החג או השבת.

      מקרה חריג אחר הוא של מעצר מעל 24 שעות באישור קצין ממונה, לאור קיומו של צורך לבצע פעולות חקירה דחופות שאינן מאפשרות את קטיעתן לטובת הבאת החשוד בפני שופט לצורך הארכת מעצרו. במקרה כזה, באפשרות הקצין הממונה על החקירה להמשיך את החזקת החשוד במעצר עד לפרק זמן של 48 שעות מתחילת המעצר.

      מהי סמכות בית המשפט לעצור אדם החשוד בעבירות סמים?

      סמכות בית המשפט לעצור חשוד בעבירות סמים היא לפרקי זמן ארוכים, הנגזרים מהשלב בו מצוי ההליך הפלילי.

      שלב אחד הוא מעצר לצרכי חקירה המכונה גם מעצר ימים. ככל שבית המשפט מצא על בסיס החומר המוצג לו על ידי המשטרה בשלב חקירת העבירה, כי קיים חשד סביר שהחשוד בפניו עבר עבירת סמים וכי יש צורך להחזיקו במעצר באפשרותו להיענות לבקשת המשטרה להארכת מעצרו.

      הארכת מעצר לטובת הליכי חקירה מצריכים, לצד חשד סביר לביצוע עבירה, את קיומה של עילת מעצר מסוג שיבוש הליכי חקירה או מסוכנות. הסמכות של בית משפט השלום הדן בהארכת מעצר לצורכי חקירה מוגבלת עד 75 יום. עם זאת, ככל שהמשטרה מבקשת להאריך את מעצר החשוד מעבר ל- 30 יום, עליה להציג את אישור היועץ המשפטי לממשלה לכך.

      מתי המדינה תתעקש שחשוד יישאר במעצר?

      מידת התעקשותה של המדינה על הותרת חשוד בעבירות סמים במעצר, נגזרת לרוב מחומרת העבירה המיוחסת לו, לצד נתוניו המסוימים כגון עברו הפלילי של החשוד או השתייכותו להתארגנות פלילית רחבה יותר. כך, מי שעבר עבירת החזקת סמים בכמות שאינה גדולה, לא צפוי להיתקל בהתעקשות על הותרתו במעצר מצד המשטרה.

      מנגד, אדם אשר נתפס מגדל סמים בהיקף גדול, סוחר בסמים, מדיח קטינים לשימוש בסם או מייבא סמים, עשוי להיתקל בהתעקשות המשטרה על המשך שהייתו במעצר לכל משך החקירה, ובהמשך גם בבקשה להותרתו במעצר עד תום ההליכים במסגרת הגשת כתב אישום כנגדו.

      מה ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים?

      מעצר ימים הוא מעצר לצורכי חקירה. הגוף אשר מבקש את מעצרו של חשוד בעבירות סמים, כמו גם מרבית העבירות הפליליות, הוא המשטרה. במהלך מעצר הימים, עורך הדין של החשוד אינו מודע לתוכן החומרים שמציגה המשטרה לשופט הדן בהארכת מעצר.

      מעצר עד תום ההליכים הוא שלב בו בשונה מהשלב של מעצר ימים. הוא נערך במקביל להגשת כתב אישום המפרט באופן מדויק את המעשה המיוחס לנאשם, וחשוב מכך, מבוסס על חומר החקירה אשר מצוי גם בידי עורך הדין של הנאשם. במסגרת בקשה למעצר עד תום ההליכים, מבקש התביעה לקיים את הליך בירור אשמתו של הנאשם כאשר הוא נמצא במעצר.

      מהן העילות למעצרו של נאשם בעבירות סמים עד תום ההליכים?

      העילות למעצרו של נאשם עד לתום ההליכים הן שתיים, כאשר על המדינה להצביע על קיומה של לפחות אחת מהן:

      1. עילת השיבוש – על התביעה להצביע על אפשרות של שיבוש הליכי המשפט מצד הנאשם במקרה שישוחרר
      2. עילת המסוכנות – על התביעה להצביע על כך ששחרורו של החשוד יסכן את הציבור.

      בעבירות סמים באופן ספציפי, לא חל על התביעה הנטל להוכיח כי שחרור הנאשם בעבירות אלו יסכן את הציבור, משוום שעבירות אלו, למעט עבירות של החזקת סם לשימוש עצמי, הן עבירות המקימות מסוכנות מכוח החוק, שאינה דורשת הוכחה.

      עם זאת, קיומה של מסוכנות מכוח החוק אינה מחייבת את הישארות הנאשם במעצר, מאחר שהחלטה על מעצר צריכה לעבור דרך שני שלבים:

      1. קיומן של ראיות לכאורה – על מנת להורות על מעצר עד תום ההליכים, על בית המשפט להשתכנע כי קיים בעניינו של הנאשם מארג ראיות פוטנציאלי להוכחת אשמתו.
      2. היעדר חלופה שפגיעתה פחותה – על בית המשפט מוטלת החובה לבחון אפשרות לשחרר את הנאשם לחלופת מעצר הפוגעת בחירותו באופן נמוך ממעצר מאחורי סורג ובריח.
        בין עילת המעצר, דיות הראיות לכאורה וטיב החלופה מתקיים מעין משולש כוחות. כך, אף אם מדובר בעבירה חמורה ובנאשם אשר נשקפת ממנו מסוכנות מובהקת, קיומה של חולשה במארג הראיות לכאורה בעניינו, לצד הצגת חלופת מעצר מספקת, עשויות להוביל לשחרורו ממעצר.

      האם חשוד בעבירות של סמים קלים גם כן עשוי להישאר במעצר?

      שאלת הישארותו של חשוד בעבירות של סמים קלים דוגמת קנאביס במעצר, תלויה באופי העבירות המיוחסות לו. כאשר מדובר בעבירות של החזקת סמים קלים לשימוש עצמי, המשטרה אינה נוהגת לבצע מעצר מעבר לפרק הזמן של מספר שעות הדרוש לחקירת החשוד באזהרה.

      מנגד, כאשר מדובר בהחזקת סם שלא לשימוש עצמי, ובכמות גדולה מאוד, עשויה המשטרה לבקש את הארכת מעצרו של החשוד לשם ביצוע פעולות חקירה כשהוא במעצר. כמוכן, עבירות של סחר בסמים הן עבירות הזוכות לחומרה גבוהה ולבקשה מצד המדינה להארכת מעצרו של החשוד גם במקרים של סחר בסמים קלים.

      מה המהלך המשפטי הנחוץ כדי לשחרר ממעצר חשוד בעבירות סמים?

      מעצר הינו אמצעי המגביל את חירותו של אדם בצורה קשה, ושלב החקירה הינו שלב שבו עדיין עומדת לחשוד חזקת החפות עד אשר יוכח אחרת. החוק מטיל על בית המשפט, לצד הצורך בהצבעה על עילת מעצר לצורך הארכת מעצרו של חשוד או נאשם, גם את החובה לבחון את האפשרות לשחררו לחלופת מעצר.

      על כן, המהלך המשפטי הנחוץ לשחרור חשוד הנחשד בעבירות סמים ממעצר, נוגע לשני אפיקים. האחד הוא אפיק עילת המעצר. על עורך הדין להראות כי לא מתקיימת עילת מעצר המצדיקה את הותרת החשוד מאחורי סורג ובריח או להצביע על ספק בקיומו של חשד לביצוע העבירה. אפיק שני הוא הצעת חלופת מעצר שתאיין כל חשש למסוכנות או שיבוש מצד החשוד.

      האם ניתן לשחרר ממעצר חשוד בעבירות סחר בסמים?

      עבירות סחר בסמים מקימות את החשש להמשך ביצוע עבירות, גם כאשר החשוד שוהה במעצר בית.

      זאת מאחר שסחר בסמים יכול להתבצע מהטלפון הנייד או בסמוך לכל מקום שבו יימצא החשוד אשר אינו תא המעצר. עם זאת, במקום שבו בית המשפט משתכנע כי החשוד צפוי לשהות תחת דמויות אחראיות שיפקחו על מעשיו, הוא עשוי לשחרר את החשוד למעצר בית, גם בעבירות סחר.

      לצד איכות חלופת המעצר, ישנם מספר גורמים המשפיעים על נכונות בית המשפט להורות על שחרור חשוד בעבירות סחר. אחד מהם הוא קיומו או היעדרו של עבר פלילי. נתון נוסף אשר משפיע על נכונות בית המשפט לשחרור החשוד הוא טיב החשדות כנגדו. ככל שמדובר בחשדות בעלי עוצמה נמוכה, עשוי בית המשפט להורות על שחרור החשוד, אף עם מיוחסות לו עבירות סחר חמורות.

      האם יש סיכוי לשחרור ממעצר של חשוד בעבירה של גידול סמים?

      מידת היענות בתי המשפט לבקשות המשטרה להארכת מעצר של מי שחשוד בעבירות של גידול סמים, נגזרת בעיקר מהיקף הגידול שבוצע על ידו.

      עורך דין עבירות סמים מסביר, כי ככל שמדובר בגידול שתיל אחד או כמה שתילים בודדים בהיקף שאינו מצביע על כוונה מסחרית מובהקת וללא תחכום, עשוי בית המשפט שלא לבחור בהארכת מעצרו של החשוד, והמשטרה תיאלץ לערוך את פעולות חקירה כשהחשוד שוהה במעצר בית.

      ככל שמדובר בגידול מסחרי בהיקפים גדולים תוך שימוש באמצעים מתקדמים לגידול סם כגון אמצעי השקיה מתקדמים, מאווררים, נורות מיוחדות ומזגנים מווסתי טמפרטורה, ייטה בית המשפט להותיר את החשוד במעצר ולאפשר את הארכת ממעצרו עד לשלב הגשת כתב האישום ובצדה בקשה למעצר עד תום ההליכים מצד התביעה.

      סיכום

      לצד האפשרות להאריך את מעצרו של חשוד או נאשם בעבירות סמים, מוטלת על בית המשפט הדן בבקשות הארכת מעצר החובה לבחון אפשרות לשחרור החשוד לחלופת מעצר.

      שחרור החשוד או הנאשם ייעשו במקרים שבהם העבירה המיוחסת להם אינה מצדיקה את הותרתם במעצר, אם בשל חולשה ראייתית המטילה ספק באשמתם או אם בשל בהיעדר חשש אמיתי לשיבוש הליכי חקירה במידה שישוחררו לחלופת מעצר.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף