Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מהם סמי פיצוציות וקיוסקים (נייס גאי) ומה העונש בגין השימוש בהם בישראל?

    הביטוי סמי פיצוציות הגיח לאוויר העולם בעשור הראשון של שנות האלפיים, בתקופה שבה החלו פיצוציות וקיוסקים לשווק, לצד חומרים מותרים לשיווק כגון סיגריות ואלכוהול, גם חומרים בעלי השפעה פסיכואקטיבית. מוצרים אלו שווקו בין היתר תחת השמות 'חגיגת', 'נייס גאי', 'פופרס' ועוד.

    הפופולריות לה זכו מוצרים אלו נבעה מכך שהם שווקו כפתרון חוקי עבור מי שחפץ בצריכת סמים, וזאת חרף העובדה כי הכילו חומרים מסוכנים וממכרים. אם זאת, לאורך השנים שונה המצב החוקי ביחס לחומרים המצויים בסמי פיצוציות, במטרה להילחם בתופעה זו ביעילות.

    תוכן עניינים

    מהם סמי פיצוציות?

    סמי פיצוציות הם בדרך כלל מעין תערובת צמחית המכילה חומר סינטטי בעל השפעות פסיכו אקטיביות. חווית השימוש בסמים אלו נועדה לחקות במידה מסוימת את חוויית השימוש בסמים פופולריים אשר אסורים בשימוש והפצה. אותם סמים שווקו בעבר באין מפריע ובאופן חוקי מאחר שהכילו חומרים שהפצתם לא נאסרה בפקודת הסמים.

    יצרני ומשווקי סמי הפיצוציות ניצלו את העובדה שתיקון פקודת הסמים הינו הליך שאורך זמן רב, וכך, עם כל כניסה של חומר חדש לפקודת הסמים, שונה הרכב סמי הפיצוציות כך שיכיל חומר בעל השפעה דומה שטרם הוכנס לפקודה, וחוזר חלילה. השילוב של סם חוקי בעל השפעות הדומות לזה של סם בלתי חוקי, לצד עלות נמוכה שאפיינה את סמי הפיצוציות, קנתה להם פופולריות רבה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם סמי פיצוציות הם חוקיים לשימוש?

      בעבר, הנתון אשר קבע האם סם פיצוציות הוא חוקי או לא, היה האם הוא מכיל חומר הכלול בפקודת הסמים המסוכנים. נקודת המפנה ביחס להפצת סמי הפיצוציות הייתה בשנת 2014, אז חוקק החוק למאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, או בקיצור – חוק המאבק.

      החוק הקנה סמכות להכריז באופן מפורש ומיידי וללא צורך בהליך חקיקה, על חומר מסוים כחומר מסכן שהפצתו אסורה על פי חוק זה. כל זאת, כאשר האופן שבו מגדיר החוק חומר ככזה שיכול להיחשב חומר מסכן הוא רחב וכולל כל חומר אשר מופץ כמוצר בעל השפעה דומה זו הנגרמת כתוצאה משימוש בסם מסוכן, וללא אישור הרשויות.

      מה העונש על שימוש בסמי פיצוציות?

      ככל שמדובר בסם פיצוציות שאינו מכיל חומר הכלול בפקודת הסמים המסוכנים, הרי שחוק המאבק מאפשר להטיל על מי שייצר, הפיץ, סיפק, יסחר או יעשה כל עסקה אחרת בחומר זה, עונש מאסר של עד 3 שנים. חוק המאבק יועד לענישת אלו שעוסקים בהפצת החומר ובייצורו והוא אינו כולל סעיף עונשי המתייחס למשתמשי הקצה.

      לצד זאת, במהלך השנים פעל המחוקק על מנת להכיל בפקודת הסמים המסוכנים כמה שיותר חומרים המשמשים להכנת סמי פיצוציות ככאלו המוגדרים סמים מסוכנים. זאת, על מנת שיהיה ניתן להעמיד לדין את מפיציהם ויצרניהם על פי ההוראות העונשיות של פקודת הסמים, שהינן מחמירות הרבה יותר מאלו של החוק למאבק בתופעת השימוש בחומרים מסוכנים.

      מה צפוי למי שנתפס בגין שימוש בסמי פיצוציות?

      ככל שמדובר בהחזקת סם פיצוציות המכילים חומרים הכלולים בפקודת הסמים, ההליך שיינקט כנגד מי שייתפס מחזיק ברשותו כמות גדולה עשוי לכלול הגשת כתב אישום לצד בקשת מעצר עד תום ההליכים במסגרת הליך פלילי שעשוי להסתיים בעונש מאסר ובהטלת קנס כספי.

      לעומת זאת, כאשר מדובר בהחזקת כמות סם המעידה על כוונת המחזיק בו להשתמש בסם לצריכה עצמית בלבד, ההליך שיינקט כנגדו צפוי להיות במסגרת אחת מהאפשרויות הבאות:

      1. סגירת התיק כנגדו בעילה של חוסר עניין בנקיטת הליך פלילי.
      2. הצעה מצד התביעה לסגירת התיק בעילה של הסדר מותנה במסגרתו יוטלו עליו רכיבי ענישה קלים, אך ללא הגשת כתב אישום.
      3. הגשת כתב אישום, שאם יורשע באמור בו יידון לענישה קלה דוגמת מאסר על תנאי וקנס.

      סמי פיצוציות – חומר מסוכן בעל השפעות הרסניות

      במהלך שני העשורים האחרונים, הצטרפו סמי הפיצוציות אל רשימה ארוכה של חומרים מסוכנים וממכרים המופצים ברחבי המדינה, כאשר בשלב ראשון נהנו מכסות חוקית עד לחיקוק חוק המאבק לפני מספר שנים.

      מלחמתן של הרשויות בהפצת סמים אלו לצד הגדלת כמות החומרים הסינטטיים המנויים בפקודת הסמים, הפכו את השימוש וההפצה של סמי פיצוציות דוגמת נייס גאי לעבירה פלילית העשויה לחייב את העובר עליה בעונש בהתאם להיקף הסם שנתפס ברשותו.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף