Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    4 חודשי מאסר לקצין שביצע עבירות סמים

    אדם אשר שירת כקצין תקשוב מערכתי במוצב הסמוך לגבול עם לבנון, ביצע עבירות סמים בצבא וזאת בעת שעשה שימוש בסמים במהלך שהותו במוצב, ולצד זאת סיפק סמים לחיילים אחרים ששירתו לצדו.

    לאחר תפיסתו ומציאת שיירי סמים בכליו, הוא סרב לערוך בדיקת סמים ומנע מהמשטרה הצבאית לערוך חיפושו במכשירו הנייד.

    בגין מעשים אלו, הועמד הקצין לדין בפני בית דין צבאי, ובהמשך הורשע על פי הודאתו בכתב אישום שכלל מספר תיקונים, אולם מנה מספר עבירות כבדות משקל – שימוש בסם מסוכן, סיוע להחזקת סם מסוכן, הפרעה לשוטר צבאי, סירוב לערוך בדיקת סמים והתנהגות בלתי הולמת. בית הדין העניק חומרה יתרה לעובדה כי מדובר בקצין וגזר עליו עונש של 4 חודשי מאסר.

    תוכן עניינים

    תפקד כקצין בצורה מעוררת הערכה, ומאחורי הקלעים ביצע עבירות סמים

    במהלך שנת 2022 שהה הנאשם במוצב באזור גבול לבנון במסגרת תפקידו כקצין תקשוב, וזכה להערכה רבה מהממונים עליו. יחד עם זאת, במהלך שהותו במוצב, השתמש הנאשם בסם מסוכן מסוג קנאביס במספר הזדמנויות, העביר מנות של סם מסוג קנאביס לידי חבריו ליחידה ובמקרים מסוימים אף צרך עמם סמים בצוותא.

    התנהלותו של הקצין עוררה את חשדם של גורמים ביחידתו, אשר העבירו את המידע על החשד האמור למשטרה הצבאית אשר פתחה בחקירה בנדון. כחלק מפעולות החקירה שבוצעו על ידי המשטרה הצבאית, התבקש הנאשם למסור בדיקת סמים.

    ראוי לציין כי בשונה מהדין האזרחי, על פי חוק השיפוט הצבאי קיימת חובה על חייל החשוד בביצוע עבירת סמים להיענות לבקשת המשטרה הצבאית ולמסור דגימה ככל שהתבקש לכך. אי מתן דגימה כאמור מהווה עבירה פלילית, שהעונש המרבי בגינה הוא עד שתי שנות מאסר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יתרה מזו, לצד סירובו למסור דגימת סמים, סרב הנאשם לבקשת החוקרים לעיין בטלפון הנייד שלו. כמו כן, במסגרת החקירה נתפסה בחזקתו של הנאשם שקית עם שיירי סם מסוכן מסוג קנאביס. בגין כל אלו, הועמד הקצין לדין, כמו גם החיילים להם סיפק סמים וכן צרך סמים בחברתם.

      העובדה שהנאשם עבר עבירות כקצין היוותה נסיבה להחמרה עמו בעונש

      במהלך טיעוני הצדדים לעונש, הדגישה התביעה הצבאית את החומרה במכלול מעשיו שכללו חוסר בשיתוף פעולה עם גורמי החקירה, באופן החורגת מדרך ההתנהגות המצופה ממי שהינו קצין ומפקד. על רקע ריבוי העבירות שעבר ונסיבותיהן, ביקשה התביעה להטיל על הנאשם עונש שנע בין 3 ל- 6 חודשי מאסר, לצד עונש של פסילת רישיון נהיגה.

      ההגנה מנגד, ביקשה להטיל על הנאשם עונש הקרוב במידתו לעונש שהוטל על החיילים שצרכו סמים מסוכנים יחד עם הנאשם, ולהחמיר עמו ברכיבי ענישה אחרים שאינם מסוג מאסר בפועל. את עתירתה ביססה ההגנה על יסוד תרומתו של הקצין במהלך שירותו והעובדה כי הוא נעדר עבר פלילי.

      במסגרת גזר הדין, עמד השופט על הצורך במיגור תופעת השימוש בסמים בקרב משרתי הצבא, ועל הסכנות ששימוש זה גורם לכשירות המבצעית של חיילי ומפקדי הצבא. כל זאת, תוך ציון האחריות המיוחדת החלה על קצינים ומפקדים לדאוג לכך ולא להיות אלו אשר נכשלים בביצוע עבירות מסוג זה בעצמם.

      לאחר שקלול כל הנתונים הללו, תוך הדגשת הכשל הנוגע לנאשם עצמו כמי שביצע את העבירות כקצין ומפקד בצה"ל והתנהל בצורה שאינה הולמת את תפקידו הן בעצם ביצוע העבירות עם חיילים זוטרים ממנו והן במסגרת התנהגותו במהלך החקירה, הורה השופט על הטלת העונשים הבאים:

      • 120 ימי מאסר
      • מאסר על תנאי
      • הורדה לדרגת טוראי
      • פסילת רישיון נהיגה

      על קצינים ומפקדים המשרתים בצבא חלה אחריות מיוחדת במיגור תופעת השימוש בסמים

      עבירות סמים נדונות באופן נוקשה משמעותית כאשר הן נעברות בצבא או על ידי חיילים בנסיבות אזרחיות, וזאת ביחס לעבירות דומות אשר נעברות על ידי אזרחים.

      נוקשות זו אף מתחזקת כאשר כתם השימוש בסמים דבק במפקדים אשר אמורים לשמש דוגמה ומופת לחיילים הזוטרים מהם. על כן, כאשר הכשל הטמון בביצוע עבירות סמים נוגע לבעל דרגה פיקודית, צפוי בית הדין להטיל עונש חמור ומרתיע.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו (דרום) 354/21 התובע הצבאי נ' כהן

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף