Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    השתמש בקנאביס עשרות פעמים במהלך השירות – וירצה עונש של עבודה צבאית בלבד

    חייל בשירות סדיר אשר שירת כטבח, עשה שימוש בקנאביס בתוך יחידתו מדי יום, למשך מעל לחצי שנה, תוך שבחלק מהמקרים הוא עושה זאת יחד עם חיילים נוספים מהיחידה. נוסף על כך, עשה החייל במהלך שירותו שימוש תדיר בסמים בנסיבות אזרחיות.

    בית הדין הצבאי המחוזי הגיע למסקנה כי חרף החומרה הנוגעת למעשיו של החייל, ראוי להטיל עליו עונש מאסר אשר ניתן לריצוי במסגרת עבודה צבאית – פלטפורמה חלופית למאסר אשר דומה במהותה לעונש של עבודות שירות הניתן להטלה על מי שמורשע בדין פלילי במסגרת אזרחית.

    תוכן עניינים

    ההליך הפלילי שנתפח כנגד הנאשם הוביל ליצירת שינוי בחייו

    במסגרת הסדר שכלל את תיקון כתב האישום המקורי אך לא התייחס לעניין העונש בין התביעה להגנה, הודה הנאשם בשימוש תדיר על פני תקופה של כ- 8 חודשים בסם מסוכן מסוג קנאביס. על פי כתב האישום בו הודה, השימוש בוצע פעמים רבות ביחידה בה שירת הנאשם, לצד שימושים רבים בעת ששהה מחוץ ליחידתו בנסיבות אזרחיות.

    לקראת מועד טיעוני התביעה וההגנה לעונש, הוכן תסקיר שבחן את נסיבות חייו של הנאשם, את יחסו לעבירה ואת סיכויי שיקומו. במסגרת התסקיר, צוין כי מדובר בחייל בעל תפקוד תקין וחיובי, וכי הפסיק את השימוש בסם לאחר תפיסתו והעמדתו לדין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עוד צוין בתסקיר, כי הנאשם מעוניין לסיים את שירותו הצבאי מבלי שההליך הפלילי יוביל לרישום פלילי אשר עשוי למנוע ממנו הזדמנויות תעסוקתיות בעתיד. עורכת התסקיר התרשמה שמדובר באדם נורמטיבי, שקיבל אחריות על מעשיו, שינה את דפוסי התנהגותו ולפיכך המליצה לבית הדין לבחון הקלה בעונשו, אשר תסייע לו בחיזוק מסלול החיים המיטיב בו השתלב.

      התביעה דרשה עונש מאסר ממושך – ההגנה ביקשה להתחשב בשיקום שערך החייל

      הצדדים להליך – התביעה וההגנה – מיקדו את טיעוניהם לעונש על רקע התסקיר החיובי ולצידו כתב האישום אשר גולל מסכת ממושכת של שימוש בסמים בצבא, בתוך היחידה ומחוץ לה. התביעה ביקשה להטיל על הנאשם עונש שיבטא את חומרת מעשיו, אשר לשיטתה עומד על 5 חודשי מאסר בפועל, לצד עונשים נלווים.

      ההגנה מצדה, ביקשה להעניק משקל ממשי לעובדה שהנאשם הפסיק את השימוש בסמים, ועלה על מסלול התנהלות תקין. ההגנה ביקשה מבית הדין להימנע מהטלת עונש של מאסר בפועל, בין אם באמצעות הטלת עונש בדמות מאסר על תנאי ובין אם באמצעות הטלת עונש מאסר שירוצה בעבודה צבאית.

      במסגרת גזר דינו, עמד בית הדין על הפגיעה של שימוש בסמים במסגרת צבאית על כשירות הצבא ויכולתו התפקודית.

      בית הדין ציין כי באופן רגיל, יש להחמיר מאוד עם אלו אשר עושים שימוש בסמים תוך כדי פעילות צבאית, וזאת בין היתר על מנת לשגר מסר עתידי מרתיע לכלל החיילים המשרתים.

      מנגד, צוינה הדרך החיובית שעבר בה הנאשם מיום תפיסתו בכף ועד למועד הדיון בגזירת עונשו, ואף שצוין על ידו כי העונש ההולם עבירות מהסוג אותן ביצע נע בין 3 ל- 6 חושי מאסר בפועל, החליט בית הדין להטיל על הנאשם את העונשים הבאים:

      • 75 ימי מאסר לריצוי בעבודה צבאית.
      • מאסר על תנאי.
      • 10 חודשי פסילת רישיון נהיגה.
      • הורדה לדרגת טוראי.

      השתלבות בהליך טיפולי עשויה לרכך במידה רבה ענישה בגין שימוש בסמים

      בתי הדין הצבאיים, מייחסים חומרה יתירה למקרים בהם חיילים בשירות סדיר עושים שימוש תדיר בסמים בעת שהותם ביחידתם.

      הכלל ביחס לחיילים הנוהגים כך, הוא שליחתם למאסר בפועל למספר חודשים לכל הפחות. עם זאת, במקרים בהם הוכיח החייל הנאשם כי שינה את דרכיו ועשה מאמץ להשתלב במסלול חיים מיטיב, עשוי בית הדין, כמו במקרה זה, להטיל עליו עונש מקל.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו (דרום) 121/20 התובע הצבאי נ' רב"ט א' ח'

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף