Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    סם האונס [מדריך משפטי, 2023]

    סם האונס הוא סם המשמש מזה שנים רבות עברייני מין לטובת ניצול נשים על ידי החדרת הסם למשקה שלהן, הובלתן למקום נסתר וקיום יחסי מין עם הקורבנות אשר הכרתן מעורפלת.

    דרכי הוכחת השימוש בסם זה היא מורכבת לאור העובדה שהוא נעלם תוך זמן קצר ממערכות הגוף. הוכחת השימוש בסם האונס לצורך ניצול מיני, עשוי להוביל להעמדה לדין פלילי וגזירת עונשים של מספר רב של שנים מאחורי סורג ובריח.

    תוכן עניינים

    מהו סם האונס ומהן ההשפעות שלו?

    סם האונס הוא שם נפוץ לחומר המוגדר סם מסוכן בעל השפעה מערפלת. נטילת סם זה במינונים מסוימים עשוי להביא לערפול ההכרה עד כדי יצירת התנאים לניצול הכולל ביצוע עבירות מין. השפעה נוספת של סם האונס היא יצירת חור בזיכרון. האדם הנוטל ללא ידיעתו את סם האונס במינון המערפל את ההכרה, לרוב אינו זוכר מה אירע כשהיה תחת השפעתו.

    כמו כן, מדובר בסם שהינו נטול ריח ונטול טעם. משכך, אחת הדרכים בהן עושים עברייני מין שימוש בסם זה הוא על ידי החדרתו למשקה של הקורבן. לאחר החדרת הסם, המשקה נותר בטעמו וריחו הקודמים והקורבן צורך אותו מבלי לחוש בכך שהרכב המשקה שונה.

    האם ניתן לאתר סם אונס בגופו של מי שנטל אותו ללא ידיעתו?

    סם האונס ידוע כסם אשר נותר בגוף של מי שנוטל מעת נטילתו ועד ליציאתו ממחזור הדם לפרק זמן של שעות בודדות בלבד. מסיבה זו נוצר קושי בקרב רשויות אכיפת החוק להוכיח את השימוש בו לביצוע עבירות מין. יחד עם זאת, בשנים האחרונות נעשית בדיקה של שערות הקורבן, אשר מאפשרת לאתר שרידים של סם האונס גם פרק זמן ארוך לאחר נטילתו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      איזה סוגי סמים מוגדרים וידועים כ"סם האונס"?

      החומר הידוע ביותר כסם אונס אשר גורם להרפיה של השרירים ולערפול הוא GHB. מדובר בחומר אשר מוגדר כסם מסוכן בפקודת הסמים המסוכנים, ותצורתו המוכרת היא של אבקה בצבע לבן. סם נוסף בעל השפעה דומה הוא GBL. מדובר בחומר שצורתו נוזלית ושקופה.

      חומר נוסף אשר נעשה בו לעיתים שימוש לצורך טשטוש אדם וניצולו לעבירות מין הוא קטמין. מדובר בחומר המשמש בדרך כלל לטשטוש והרדמה של בעלי חיים, ובשל תכונותיו הוא משמש עברייני מין לצורך טשטוש קורבנות וניצולן המיני. חומר נוסף אשר משמש כסם אונס ידוע בשם רוהיפינול, המשמש במקור כתרופה לנדודי שינה והשפעתו גם היא מטשטשת ומאפשרת ניצול מיני של מי שנוטל אותו.

      מהו האישום שעמו צפוי להתמודד מי שעשה שימוש בסם האונס כדי לבצע עבירת מין?

      שימוש בסם אונס לצורך ביצע עבירת מין מוגדר באופן מובחן במסגרת המקרים המגבשים את עבירת האינוס שבחוק העונשין. הסעיף הרלוונטי בחוק מתייחס לקיום יחסי מין עם אישה תוך ניצול מצב של חוסר הכרה או מצב אחר אשר מנע ממנה לתת את הסכמתה החופשית לקיום יחסי מין, רכיב אשר תואם מצב של קיום יחסי מין עם מי שסוממה בסם אונס.

      בנוסף, כפי שתואר לעיל, החומרים המכונים סמי אונס הינם חומרים המוגדרים סמים מסוכנים על פי פקודת הסמים המסוכנים, ומתוקף כך החזקתם, בין אם לשימוש עצמי ובין אם לא לשימוש עצמי, היא עבירה פלילית. על כן, אישום נוסף שמולו עשוי לעמוד מי שעושה שימוש בסם האונס הוא החזקת סמים שלא לשימוש עצמי, היות שמטרת ההחזקה היא לסימום אדם אחר.

      האם ניתן לייחס עבירה פלילית על עצם פעולת הסימום בסם אונס?

      השימוש בסם האונס ללא ידיעת הקורבן עשוי לגבש גם עבירה של שימוש ברעל מסוכן. מדובר בעבירה המתגבשת במצב שבו מבצע העבירה גורם לאדם אחר ליטול חומר מסוכן במטרה לפגוע בו.

      הסימום בסם אונס מגבש את הרכיב של יצירת פעולה הגורמת לאדם אחר ליטול חומר מסוכן, ואילו ביצוע פעולה זו לצורך קיום יחסי מין ללא הסכמת הקורבן, מהווה את הרכיב של מטרה לפגוע.
      עבירה נוספת הניתנת לייחוס בגין סימום אדם באמצעות סם אונס היא עבירה של מעשה פזיזות ורשלנות.

      מדובר בעבירה פלילית המצויה בחוק העונשין, אשר מתייחסת למגוון רחב של פעולות שהינן בעלות פוטנציאל גרימת נזק לאדם או לסביבה. אחת מפעולות אלו היא מתן חומר מסוכן או תרופה לאדם באופן שעשוי לסכן את חייו.

      כיצד יש לפעול כשקיימת סבירות שאדם צרך ללא ידיעתו סם אונס?

      כאמור, סם האונס נעלם ממחזור הדם בתוך מספר שעות ועל כן קיים קושי בגילויו. מסיבה זו, ההמלצה למי שסבור כי צרך ללא ידיעתו סם אונס, היא לגשת באופן מיידי לבדיקה רפואית שבמסגרתה ייערכו לו בדיקות לזיהוי הסם בגופו. כמו כן, חקירת מקרי אונס כוללת גם איתור דגימות די אן איי מגופה של הקורבן אשר יכול לשפוך אור על שאירע לה באת שהכרתה הייתה מעורפלת.

      פניה מהירה למשטרה בסמוך לשלב בו מתעורר החשד לביצוע עבירת אונס באמצעות סם אונס, תאפשר לרשויות אכיפת החוק לאסוף ראיות רלוונטיות מליל האירוע אשר עשויות לגבש תמונה ראייתית מוצקה כנגד החשוד. זאת, בין היתר, על ידי בדיקת סרטוני מצלמות אבטחה של המועדון או הבר בו בוצע לכאורה הסימום, או תשאול העדים ששהו במקום באותה העת.

      האם סם האונס משפיע אחרת על גברים מאשר על נשים?

      סם האונס מוכר כסם המעלה במקרים מסוימים את העוררות המינית, והשפעתו מחזקת כאשר הוא ניטל בשילוב עם אלכוהול. השפעתו מערפלת הן ביחס לגברים והן ביחס לנשים, אולם מרבית המקרים של שימוש בסם ללא ידיעת הקורבן הם ביחס לנשים. כמו כן, סם אונס הוא סם מסוכן אשר במקרים של נטילת מנת יתר, הן על ידי גברים והן על ידי נשים, עשוי להביא לאבדן הכרה, תרדמת ואפילו מוות.

      האם יש הבדל בין מי שביצע עבירות מין תוך צריכת סם האונס לבין מי שביצע עבירות מין לאחר צריכה מוגברת של אלכוהול?

      עבירת האינוס תוך ניצול הכרה מעורפלת אשר הביאה לקיום יחסי מין שלא בהסכמה חופשית, היא עבירה פלילית המתגבשת בין אם מקור ההכרה המעורפלת היא שימוש בסם האונס או צריכה מוגברת של אלכוהול. ערפול הכרה בעקבות צריכת אלכוהול היא במידה רבה בשליטת האדם הצורך אלכוהול בכמות מופרזת. המצב שונה כאשר אדם צורך סם מסוכן ללא ידיעתו.

      על כן, ההבדל המהותי העיקרי בין מי שביצע עבירת מין כלפי קורבן אשר צרך כמות גדולה של אלכוהול לבין מי שסומם בסם האונס, נוגע לשלב התגבשות הכוונה לבצע את העבירה.

      כמו כן, האפשרות לייחס עבירות נוספות כגון עבירות החזקת סם שלא לצריכה עצמית או שימוש ברעל מסוכן, לצד האפשרות ליצוק חומרה מיוחדת למעשה האינוס לצורך הטלת ענישה חמורה, נוגעות למצב של אינוס תוך שימוש בסם האונס.

      מה העונש הצפוי למי שעשה שימוש בסם אונס?

      העונש המקסימלי בגין עבירה של אינוס תוך ניצול חוסר הכרה או השפעה משכרת שמנעה הסכמה חופשית לקיום יחסי המין הוא עד 16 שנות מאסר. כמו כן, עבירה של החזקת סם שלא לשימוש עצמי הן עבירות שהעונש בצדן הוא עד 20 שנות מאסר ובגין עבירות של שימוש ברעל מסוכן באופן שלא גרם לחבלה חמורה או מעשה פזיזות ורשלנות, ניתן להטיל עד 3 שנות מאסר.

      בפועל, מדובר במעשה אשר עשוי להסתיים בענישה של מספר שנים דו ספרתי מאחורי סורג ובריח. לאור העובדה שמדובר במעשה המגלם כוונה ותכנון מוקדמים, לצד פגיעה מהותית ומוחשית בקורבן העבירה, העונש הצפוי למי שהורשע בעבירה זו צפוי להיות מושפע מנתונים כגון עברו הפלילי של הנאשם, חיסכון בזמן שיפוטי ונטילת אחריות על מעשיו.

      האם ישנה אחריות לבעלי ברים ומועדונים – בהם נעשה שימוש בסם האונס על ידי אחד הבליינים?

      מטבע הדברים, במרבית המקרים בעלי המועדונים אינם מעודדים ניצול מיני ושימוש בסם אונס וניצול קורבנות נעשה במועדון שלהם ללא ידיעתם. יחד עם זאת, במקרה שבעל המועדון יודע על פלוני כי בכוונתו לעשות שימוש בסם האונס במועדון שלו והוא אינו עושה דבר למנוע זאת, הוא ייחשב כמי שלא מנע פשע. אי מניעת פשע היא עבירה פלילית שהעונש בצדה הוא עד שתי שנות מאסר.

      סיכום

      עבירות אינוס המבוצעות באמצעות סם האונס עשויות לסכן את הקורבן, מלבד הפגיעה בגופו ובכבודו.

      אף שמדובר בסם הקשה לאיתור לאחר מספר שעות מביצוע העבירה, חלה התקדמות בתחום זה על ידי שימוש בבדיקת שיער.

      מסירת תלונה מידית מסייעת לרשויות אכיפת החוק, מאפשרת איסוף ראיות באופן אפקטיבי אשר עשויות להוות בסיס איתן לכתב אישום בעבירת אינוס ועבירות נוספות הנובעות מעצם השימוש בסם מסוכן לצורך ערפול הקורבן.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף