Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מה עושים בחקירת מצ”ח על רקע של חשדות לסמים בבסיס?

    אחת החקירות הנפוצות במצ"ח היא החקירה על עבירות סמים. איזה חוק חל על חייל המשתמש בסמים? כיצד מתנהלת חקירת מצ"ח ומהן ההשלכות שלה? ועל מה חשוב להקפיד אם אתה חשוד בעבירת סמים בצבא? על חקירת מצ"ח בגין שימוש בסמים בצבא – במאמר שלפניכם.

    מה עושים בחקירת מצ”ח על רקע של חשדות לסמים בבסיס

    האיסור על שימוש בסמים חל על חייל בדיוק כמו שהוא חל על אזרח. פקודת הסמים המסוכנים, המפרטת את כל סוגי הסמים האסורים בשימוש [ביניהם מריחואנה], חלה על כל אזרח בישראל, לרבות חיילים, ואין חוק מיוחד לחיילים.

    תוכן עניינים

    עם זאת, קיים הבדל משמעותי בין אזרח לחייל מבחינת האכיפה. אזרח שהשתמש בסמים קלים לצריכה עצמית בלבד, פעמים רבות יתחמק מהגשת כתב אישום.

    לעומת זאת, חייל שנתפס על שימוש בסמים בעודו משרת בצבא – אפילו אם עשה זאת כאשר הוא בחופשה בביתו, ואפילו אם השתמש רק פעם אחת בסמים קלים לצריכה עצמית – יועמד לדין.

    הרציונל: חייל, גם כאשר הוא בבית, חייב להיות מוכן ומזומן למשימה צבאית, ושימוש בסמים עלול לפגוע מאד בכשירותו ובמוכנותו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      היוועצות בעורך דין

      אם אתם חשודים בשימוש בסמים בצבא, הדבר הראשון והחשוב ביותר עבורכם הוא להיוועץ בעורך דין. זכות ההיוועצות בעורך דין היא זכות בסיסית של כל חשוד, וחייל אינו יוצא מן הכלל לעניין זה.

      לפני שאתם עונים על שאלות, בקשו מהחוקר או מהקצין האחראי להיוועץ בעורך דין. אל תחששו מכך: סירובכם לשתף פעולה עד להגעתו של עורך הדין לא יפעל כנגדכם. זכותכם המלאה להתעקש על היוועצות תחילה בעורך דין, וזהו הליך מקובל במקרה של חשד בעבירה פלילית.

      חקירת מצ"ח

      על פי פקודת המטכ"ל, הצבא חייב לפתוח בחקירת מצ"ח כנגד חייל החשוד בעבירת סמים. אין אפשרות לסגור את הפרשה על ידי בירור בתוך היחידה של החייל, וחובה לבצע חקירת מצ"ח על כל המשתמע מכך.

      החקירה עצמה כוללת חקירה בעל פה וחקירה בכתב, ומה שתאמרו בשתי החקירות הללו יוכל לשמש כנגדכם בבית המשפט. לכן, חשוב שתשימו לב לכל מילה שאתם אומרים.

      החקירה בעל פה מתבצעת על ידי תשאול של חוקר, שתפקידו להוציא מכם מידע רלוונטי. חשוב שתענו לשאלותיו בהתאם להוראותיו של עורך הדין שלכם.

      החוקר עשוי ליצור אצלכם תחושה לא נעימה שתגרום לכם לרצות להשיב לו באופן חופשי, אך חשוב שתיצמדו להוראות עורך הדין שלכם ולא תפלטו דברים שיפעלו כנגדכם בהמשך הדרך.

      עם זאת, אין הכוונה שתשמרו על זכות השתיקה. שתיקה של חשוד למשמע שאלות קשות עשויה להוות ראיה מסוג 'סיוע' כנגדו בהמשך המשפט. לכן, חשוב שכן תענו על שאלות, אבל בצורה מדודה ואחראית, בהתאם להכוונתו של עורך הדין שלכם.

      על פי פקודת המטכ"ל, הצבא חייב לפתוח בחקירת מצ"ח כנגד חייל החשוד בעבירת סמיםסמכות השיפוט

      סמכות השיפוט על חייל שנתפס בעבירת סמים היא כפולה: מבחינה עקרונית ניתן לשפוט אותו גם בבית משפט אזרחי וגם בבית דין צבאי. עם זאת, בפועל, בדרך כלל משפטו של חייל שנתפס בעבירת סמים מתנהל בבית הדין הצבאי.

      ההשלכות של העמדה לדין בגין עבירת סמים בצבא

      חייל שנשפט בגין עבירת סמים בצבא עשוי לספוג את ההשלכות הבאות: מעצר בפועל [לפעמים עד תום ההליכים]; הורדת סיווג בטחוני; הורדה לדרגת טוראי; שלילת רישיון צבאי ואזרחי; שחרור מוקדם מהצבא ושלילת זכויות; רישום פלילי.

      לגבי הרישום פלילי – חשוב לציין כי מחיקת הרישום הפלילי במקרה של עבירת סמים בצבא עשויה להיות קלה יותר ממחיקת רישום פלילי במקרה של עבירת סמים באזרחות.

      הסיבה לכך: משפט על עבירת סמים באזרחות הוא בדרך כלל על עבירה חמורה [למשל סחר בסמים], ובמקרה כזה אין סיכוי גדול לחנינה. לעומת זאת, משפט על עבירת סמים בצבא עשוי להיות על עבירת סמים קלה ביותר, ובמקרה כזה יש סיכוי טוב יותר לזכות לחנינה שתמחק את הרישום הפלילי.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף