Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מהם סמים סינתטיים ומה העונש בגין שימוש בהם בישראל?

    לצד הסמים המוכרים והפופולריים ביותר בהם נעשה שימוש בארץ ובעולם ואשר מקורם בטבע, ישנם סמים אשר מיוצרים באופן כימי במעבדות, ואשר צריכתם היא בעלת השפעה הדומה לזו המתקבלת בצריכת סמים רגילים.

    רבים מאותם חומרים המיוצרים במעבדות, אשר מכונים סמים סינתטיים, הוגדרו לאורך השנים כסמים מסוכנים האסורים בשימוש, החזקה והפצה, ועל מנת למנוע מחומרים אלו לסכן את הציבור, מוטלים על מפיציהם עונשי מאסר וקנסות בהיקפים משמעותיים.

    תוכן עניינים

    מהם סמים סינתטיים?

    סמים סינתטיים מיוצרים על מנת לחקות את אופן פעולתם של סמים שמקורן בטבע. אלו הן הדוגמאות הנפוצות לסמים אשר מיוצרים על בסיס חומרים טבעיים:

    1. חשיש ומריחואנה – סם שמקורו בצמח הקנביס. הצמח מיובש ומעובד לטובת צריכתו בעישון, אם כי יש מי שצורך אותו בבליעה או אידוי.
    2. הרואין – סם שמקורו בזן מסוים של פרח פרג שמזרעיו מופק הסם.
    3. קוקאין – סם שתצורתו המוכרת היא אבקה לבנה, אולם אבקה זו היא תוצר של עיבוד ומיצוי של עלי צמח הקוקה.
    4. פסילוסיבין – חומר בעל השפעות פסיכדליות שמקורו בפטריות הגדלות באופן טבעי ואשר מכונות גם פטריות הזיה.

    המונח סמים סינתטיים מתייחס לקבוצת חומרים בעלי השפעות הדומות בהשפעתם לסמים אשר יוצרו באופן כימי בתנאי מעבדה, תוך שילוב יסודות ותרכובות כימיות האחת עם השנייה ומיצוי נגזרות חומריות בעלות השפעה על הגוף והתודעה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהם הסמים הסינתטיים הנפוצים ביותר?

      אחת הדוגמאות הבולטות והוותיקות ביותר לסמים שסונתזו במעבדה הוא הסם LSD. מדובר חומר בעל השפעות פסיכדליות אשר יוצר במקור לצרכים תרופתיים. לאורך השנים, הצטרפו אל סם זה סמים שהפכו גם הם פופולריים מאוד דוגמת אקסטזי, מתאמפטמין, וקנבינואידים סינתטיים המוכרים יותר בשם 'נייס גאי'.

      מה מעמדם החוקי של הסמים הסינתטיים?

      דבר החקיקה אשר קובע איזה חומר נחשב סם מסוכן הוא פקודת הסמים המסוכנים. הפקודה כוללת בתוכה רשימה ארוכה של חומרים שאסורה החזקתם, הפצתם והשימוש בהם. רשימה זו כוללת גם מגוון רחב של סמים סינתטיים, והיא מתעדכנת מעת לעת ככל שמאותר סם חדש בעל השפעה מסוכנת אשר טרם הופץ או יוצר קודם לכן.

      סמים סינתטיים זוכים לשינוי והתאמה כל העת, כך שיכילו חומרים אשר אינם מופיעים ברשימת הסמים מסוכנים. הלמול תופעה זו, חוקק לפני מספר שנים חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, אשר אוסר הפצה של סמים סינתטיים ללא קשר לרכיבים המצויים בהם, וזאת לטובת הגנה על הציבור בפרק הזמן שבין זיהוי הפצת הסם החדש בפרהסיה ועד הכללתו בפקודת הסמים.

      מה העונש על ביצוע עבירות בסמים סינתטיים?

      האיסורים המרכזיים אותם כוללת פקודת הסמים המסוכנים הינם אחזקה, שימוש, ייבוא, ייצור, סחר ואספקה של סם מסוכן. העונש המירבי הניתן להטלה על כל אחת מעבירות אלו, הוא של 20 שנות מאסר. לצד זאת, שימוש או החזקת סמים לצריכה עצמית היא עבירה פחותה בחומרתה והעונש המירבי בגינה הוא 3 שנות מאסר.

      כאשר מדובר בסם סינתטי שטרם הוכנס לפקודת הסמים המסוכנים, עשויות לחול בעניינו הוראות חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים. על פי חוק זה, הפצה של חומר שהוכרז עליו כחומר מסכן על ידי הגורם הממשלתי המוסמך לכך, היא עבירה שהעונש בצדה הוא עד 3 שנות מאסר, ואולם מי שעושה שימוש בחומר המסכן או מחזיק בו לצריכה עצמית, אינו עובר כל עבירה.

      מה צפוי למי שייתפס סוחר בסמים סינתטיים?

      עבירת סחר בסם מסוכן היא מעבירות הסמים החמורות ביותר, הן משום שהיא מהווה גרימת סכנה לציבור על ידי הפצתו באופן אקטיבי והן משום שהיא נעשית לשם הפקת רווח כלכלי. מסיבה זו, היחס העונשי לעבירה זו הוא בעל שני רבדים. האחד – של שלילת חירות מבצע העבירה על ידי שליחתו למאסר, והשני – הטלת קנסות כבדים על מנת ליטול את הכדאיות הכלכלית בעבירת הסחר.

      סמים סינתטיים – מערך ענישה מקיף

      רשויות אכיפת החוק משקיעות מאמץ רב במלחמה בתופעת הפצתם של סמים סינתטיים.

      הקושי במאבקן טמון בעובדה שמדובר בחומרים שייצורם זול והשפעתם חזקה, וכאלה אשר נעשים בהן שינויים תדירים על מנת שלא ייחשבו אסורים על פי פקודת הסמים המסוכנים. ענישה ממשית הכוללת קנסות, לצד חיקוק חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, הם שני הכלים המרכזיים מולם ניצבים היצרנים, הסוחרים והמפיצים של סמים אלו.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף