Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מהי מדיניות אי ההפללה בעבירות סמים והאם היא ראויה

    לפני מספר שנים נכנסו לתוקף נהלים ביוזמת השר לביטחון פנים אשר עוסקים במדיניות אי ההפללה למשתמשי קנאביס. לפי תקנות אלה נקבע מדרג חדש לענישה וכן מדרג להרתעה לפי חומרת העבירה שבוצעה.

    מהי מדיניות אי ההפללה בעבירות סמים והאם היא ראויה

    תוכן עניינים

    ביחס לקטינים

    • עבירה ראשונה – ללא רישום פלילי יסגרו את התיק (בתנאי שהקטין הודה).
    • עבירה שנייה – תסגור את התיק הפלילי בהסדר מותנה.
    • עבירה שלילית – יתחיל הליך פלילי בית משפט לנוער.

    ביחס לבגירים

    החוק ביחס לשימוש נשאר כפי שהיה. אך אכיפתו לא תיעשה במרחב הפרטי אלא רק במרחב הציבורי.

    המדיניות נוגעת בעיקר למצב שבו נתפס אדם במרחב הציבור כאשר יש בחזקתו קנאביס בכמות שעולה על 15 גרם. והיא נתונה לשיקול דעת נרחב יותר לשוטרים בביצוע תפיסה בהתייחס לשני קריטריונים מרכזיים:

    1. מטרת ההחזקה- לשימוש עצמי או לצרכי מסחר?
    2. מספר הפעמים שבהם נתפס אותו האדם

    לפני שנכנסה מדיניות אי ההפללה לתוקף לא פעם היו צרכני סמים חומקים מעונש בשל "העלמת עין" מטעם המשטרה. אולם, כניסתה לתוקף העלתה את המוטיבציה לתפוס אזרחים נורמטיביים שהעבירה היחידה שביצעו הוא שימוש בקנאביס, שהרי הדבר יכול ליצר הרתעה ולמנוע חזרה על עבירה זו. או לחילופין לתת עונש הולם על ביצע עבירות סמים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אם זאת, חשוב לציין שסחר בסמים עלול להתחיל משימוש עצמי שבמרחק הזמן מדרדר והופך לסחר. לכן המדיניות קובעת את ההתראה ואת העונש בהתאם למספר הפעמים שבהם נתפס אותו האדם על שימוש או החזקה של סמים.

      חשוב לציין שסחר בסמים עלול להתחיל משימוש עצמי שבמרחק הזמן מדרדר והופך לסחרמספר הפעמים כאינדיקציה לעונש

      1. בפעם הראשונה – באם אדם נתפס לראשונה והודה על החזקה למטרת שימוש עצמי- ייקנס בשיעור של 1000 שקלים. הקנס ששולם לא נרשם כחלק מהמרשם הפלילי של אותו אדם. אם לא הודה בהחזקה הוא רשאי לעמוד למשפט ולערער על הקנס שניתן לו. באם יקבלו את ערעורו- לא יידרש לשלם. אך אם הערעור לא התקבל- תוכל המדינה להגיש כנגדו כתב אישום.
      2. בפעם השנייה – אם הודה ייקנס בשיעור של 2000 שקלים, גם במקרה זה הקנס לא מופיע במרשם הפלילי שלו. במקרה זה יוכל להגיש בקשה למשפט- אם בקשתו תידחה יידרש לשלם את הקנס ולעיתים לקבל עונש נוסף בשל הגשת הערעור על הקנס שנדרש לשלם.
      3. בפעם השלישית – תיפתח כנגדו חקירה פלילית. במידה ולפי הראיות תוכח אשמתו- יידרש לשלם קנס, לבצע עבודות שירות, להציג דגימות שתן נקיות ולהגיע לפגישות של שירות המבחן.
      4. בפעם הרביעית – לפי רוב כאשר אדם נתפס בפעם הרביעית הוא כבר שילם קנסות בשתי הפעמים הראשונות ואף ערך פגישות עם קצין המבחן לאחר הפעם השלישית. על כן- ברוב המקרים יוגש כנגדו כתב אישום פלילי על פי שוקל דעתה של המשטרה באותו הליך פלילי.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף