Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    האם סחר בריטלין נחשב לסחר בסמים?

    הכניסה של הריטלין לשוק הסחר הפתוח של תרופות היא בהחלט תופעה מדאיגה. צעירים ומבוגרים מוצאים עצמם נאחזים בתרופת הפלאים, מבלי לדעת שלכל שבת יש מוצאי שבת. על התרופה, במה היא מטפלת, האם ריטלין בעלת נטייה להתמכרות, ובעיקר – האם דין סחר בריטלין דינו כעבירת סחר בסמים?

    האם סחר בריטלין נחשב לסחר בסמים?תלמידי תיכון וסטודנטים רבים מעידים על שימוש בריטלין ללא מרשם, על מנת לקבל חיזוק, אנרגיה, פוקוס ומיקוד בעת הצורך. האם כל אחד יכול ליטול ריטלין? ומה לגבי השוק המפותח לסחר בריטלין, אשר קורה בין היתר באפליקציית טלגרם? האם מי שסוחר בריטלין דינו כסוחר סמים?

    תוכן עניינים

    חשוב לציין כי לא ניכנס במאמר זה לשאלת ההשפעה של ריטלין על ילדים ובני נוער, כאשר ניתן במרשם רופא, נושא המלווה בחוות דעת ציבוריות רבות, בשנים האחרונות, משום שעיקר עיסוקנו נוסע לשאלת הסחר.

    מה זה ריטלין?

    ריטלין היא תרופה שניתנת לאלו המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADHD).

    זוהי תרופת מרשם המוכרת גם בשמותיה המסחריים קונצרטה, SR או LA. החומר ממנו עשויה התרופה הוא חומר ממריץ של מערכת העצבים המרכזית, והתרופה הזו מסווגת כנרקוטית, כלומר, בעלת נטייה להתמכרות כאשר אינה ניטלת במינון המתאים או על פי הוראות הרופא. התרופה ניתנת רק על ידי רופא מומחה, לאחר אבחון, לטיפול ב-ADHD.

    נטילת ריטלין מחייבת פיקוח ומעקב של הרופא המטפל, היא ניתנת לילדים, לבני נוער ולמבוגרים, ולעיתים אף משמשת כתרופה לבעיות שינה.

    בחלק הראשון של המאמר נסקור את תרופת הריטלין, כיצד מתבצע האבחון ומה השפעותיה של התרופה. בחלק השני של המאמר נתייחס לשאלת הריטלין כסם מסוכן, והאם סחר בריטלין נחשב לסחר בסמים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מתבצע אבחון לריטלין?

      האבחון להפרעות קשב וריכוז נעשה על ידי פסיכיאטר או נוירולוג, והוא נעשה בהתאם לקריטריונים קבועים במדריך ה-DSM, ספר המונה את הסטנדרטים לאבחון של כלל ההפרעות הפסיכיאטריות.

      הפרעות כגון אימפולסיביות, היפר אקטיביות, קושי בריכוז ונטייה להסחת דעת, עשויים לפגוע בתפקוד היומיומי ועל כן, לאחר אבחון, אם הרופא המומחה מצא לנכון, הוא יאשר מתן תרופת ריטלין.

      על ההשוואה בין ריטלין לקוקאין שמעתם?

      המשותף לריטלין וקוקאין הוא כי שניהם מעלים את רמות הדופמין במוח, ולכן יש נטייה להשוות ביניהם. באותה נשימה יש לציין כי השפעתם על המוח אינה זהה, מכיוון שההרכב הכימי שלהם שונה.

      לקוקאין קצב מהיר אשר משפיע בזריזות על רמות הדופמין במוח, ולריטלין השפעה איטית ומתמשכת יותר. ההבדל הזה שם את הריטלין כתרופה שאינה גורמת לאופוריה, כמו הקוקאין.

      הריטלין מפוקח תחת פקודת הסמים המסוכנים של משרד הבריאות אך אינו משמש סם מסוכן לכשעצמוהאם סחר בריטלין נחשב לסחר בסמים?

      הריטלין רשום בפקודת הסמים המסוכנים כחלק מהתרופות הנמכרות באופן חוקי ומורשה, למטרות רפואיות.

      כלומר, הריטלין מפוקח תחת פקודת הסמים המסוכנים של משרד הבריאות אך אינו משמש סם מסוכן לכשעצמו, אלא נמצא תחת פיקוח של משרד הבריאות, על מנת לוודא כי התרופה ניתנת רק על פי אבחון רפואי, לאלו הזקוקים לה. עבירת שימוש בסמים, לצורך העניין, אינה עומדת על הפרק במקרה בו ניתן מרשם לריטלין.

      מה זה אומר מבחינת סחר בריטלין? האם מי שסוחר בריטלין החשב לסוחר בסמים מסוכנים? האם מי שמחזיק ריטלין מעל הכמות המותרת יכול להיות מואשם בגין החזקת סמים?

      בשנת 2016, עצרה המשטרה את תושב דימונה בן 31, לאחר שבביתו נמצאו 17 כדורי ריטלין. עבור שניים היה בידו מרשם, עבור 15 לא היה בידו מרשם.

      נציג המשטרה טען כי התקבלו ידיעות מודיעיניות על סחר בריטלין, ולחשוד יוחסו עבירות של סחר בסמים והחזקת סמים. לאחר שסנגורו של הנאשם הגיש ערעור לבית המשפט המחוזי, השופט משניות ביטל את החלטת בית משפט השלום, שחרר את הנאשם למעצר בית ואמר:

      "אודה ולא אבוש, כשנוכחתי לדעת באיזה סוג סם מדובר, חשבתי תחילה כי נפלה טעות כלשהי בהחלטה, אולם נציג המשטרה אישר כי אכן מדובר בחשד לסחר והחזקה שלא לצריכה עצמית של כדורי ריטלין, אשר לטענתו סם מסוכן שכלול בפקודת הסמים המסוכנים".

      "גם אם אתן משקל מלא לדבריו של נציג המשטרה", הוסיף השופט משניות, "כי החיפוש בביתו של העורר התבסס על מידע מודיעיני,

      לא ניתן להתעלם מהעובדה שהחיפוש לא הניב את התוצאות המקוות וכל שעלה בידי המחפשים – 17 כדורי ריטלין – נראה לי כי כמות כזו נמצאת בכל בית שני בישראל. בנסיבות אלה נראה לי כי בירור בקשר להחזקת כדורים מסוג זה אינו יכול להצדיק שלילת חירותו של אדם".

      לסיכום, ניתן לומר כי:

      1. הריטלין הוא תרופה אשר ניתנת במרשם רופא מומחה בלבד, לאחר אבחון.
      2. הריטלין רשום בפקודת הסמים המסוכנים, על מנת להיות מפוקח תחת משרד הבריאות.
      3. הריטלין אינו נחשב סם מסוכן.
      4. אדם אשר סוחר בריטלין שלא לשימוש עצמי ומוכר את הסם לכאלו שלא אובחנו וקיבלו אישור, מסכן את בריאותם הנפשית והגופנית, וכמובן מסתכן בענישה בהתאם לשיקול דעתו של השופט, המורכב מנסיבות כגון כמות, הרשעות קודמות, למי נמכר וכו'.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף