Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    האם בגין סחר בסמים נכנסים לכלא?

    עבירות של סחר בסמים זוכות ליחס מחמיר מצד בתי המשפט היות שהן מייצגות מקום מרכזי בשרשרת הפצת סמים מסוכנים בקרב הציבור.

    לצד זאת, מידת חומרת העונש בגין סחר בסמים נגזרת ממספר רב של נתונים אותם שוקל בית המשפט. כך, עבירות סחר מסוימות יכולות להסתיים בעונשי מאסר כבדים בעוד שעבירות אחרות בנסיבות מסוימות, עשויות להסתיים בענישה קלה בלבד.

    תוכן עניינים

    כיצד מגדיר החוק את העבירה של סחר בסמים?

    דבר החקיקה אשר מסדיר את הענישה בתחום הסמים היא פקודת הסמים המסוכנים.

    הפקודה מגדירה מהו סם מסוכן, מהן הפעולות האסורות בסמים מסוכנים ומה הסנקציות העונשיות הצפויות למי שיבצע את הפעולות הללו. אחת העבירות המרכזיות בפקודת הסמים המסוכנים היא עבירה של סחר בסם מסוכן שהעונש המירבי בצידה הוא עד 20 שנות מאסר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה הסיכוי של אדם שסחר בסמים להיכנס לכלא?

      כאשר בית המשפט בוחן את העונש הראוי למי שביצע עבירת סמים, הוא נדרש לשרטט מתחם ענישה המבוסס על נסיבות המקרה אשר כוללות בין היתר את הרכיבים הבאים:

      1. מידת התכנון הגלומה בביצוע עבירת הסחר – עבירת סחר בסם כוללת מעצם טיבה ממד משמעותי של תכנון הכולל יצירת קשר עם לקוח פוטנציאלי, קביעת מקום מפגש והכנת הסם במנה עבור אותו לקוח. ככל שהעבירה מגלמת ממד רב יותר של תכנון, כך העונש צפוי להיות חמור יותר.
      2. הנזק אשר נגרם, וזה אשר עשוי היה להיגרם כתוצאה ממעשי הסחר ביצע הנאשם – נזק זה נמדד על סמך סוג הסם והיקפו. בתי המשפט עורכים הבחנה בין הנזק שעשוי להיגרם מהפצת סם כגון קנביס הנחשב סם קל, לעומת סמים הנחשבים קשים כגון הרואין וקוקאין, לצד הבחנה בין הפצה של סם בכמות גבוהה לבין הפצה של סם בכמות נמוכה.
      3. חלקו של הנאשם בסחר במערך העברייני הכללי – לעיתים מדובר במי שעומד בראש שרשרת הפצת סמים מאורגנת היטב עמו ייטה בית המשפט להחמיר. מנגד, כאשר עולה כי מבצע העבירה ביצע אותה בהוראת גורמים עבריינים בכירים ממנו, הרי שלנתון זה יינתן משקל מקל בעת גזירת הדין.

      כאשר מדובר בסחר בסם מסוג קנביס, גדל הסיכוי לקביעת מתחם שתחילתו במספר נמוך של חודשי מאסר שיכול שירוצו בעבודות שירות.

      מצד שני, ככל שמדובר בסחר בסם הנחשב מסוכן יותר, ובהיקף גבוה יותר, צפוי המתחם להתחיל מענישה הכוללת מאסר בפועל בלבד מאחורי סורג ובריח, כאשר במקרים חמורים, עשויה להתחיל ממספר שנות מאסר בפועל.

      האם אדם ללא עבר פלילי צפוי לעונש מאסר בגין סחר בסמים?

      הקביעה של העונש המסוים של כל נאשם נעשית לאחר קביעת המתחם, כאשר בית המשפט ממקמו בתוך המתחם על סמך נסיבותיו האישיות. העובדה כי מדובר במי שאינו בעל עבר פלילי כלל ושזו הסתבכותו הראשונה עם החוק, היא בעלת משקל משמעותי, אולם זאת עד לגבולו התחתון של מתחם הענישה אשר מושפע מנסיבות העבירה עצמה.

      מסיבה זו, הסיכוי שייגזר עונש מאסר מאחורי סורג ובריח על אדם ללא עבר פלילי אשר סחר בהרואין בכמות גדולה הוא סיכוי גבוה, חרף העובדה שמדובר במי שאין לו עבר פלילי. יחד עם זאת, היעדר עברו הפלילי צפוי להביא לענישה מקלה כלפיו בהשוואה למי שביצע עבירה זהה בנסיבות זהות ואשר יש לחובתו הרשעות קודמות.

      מה הסיכוי שבית המשפט לא יטיל עונש מאסר על אדם שהורשע בסחר בסמים?

      ישנם שני מקרים מרכזיים שבהם ייתכן שיימנע בית המשפט מהטלת עונש מאסר בפועל על מי שהורשע בעבירות סחר בסמים. המקרה האחד הוא מעורבות של אדם ללא עבר פלילי בסחר בסם קל כגון קנביס, ובכמות נמוכה. במקרה זה, קיים סיכוי לא מבוטל לסיום ההליך בענישה בדמות עבודות שירות ובמקרים חריגים אף במאסר על תנאי בלבד.

      המקרה השני, אשר עשוי לחול גם ביחס לסחר בסם הנחשב קשה, הוא הליך שיקומי יוצא דופן.

      חוק העונשין מאפשר לבית המשפט לסטות באופן מקל ממתחם העונש ההולם, במקרה של הליך שיקומי עמוק ומשמעותי של מי שביצע את העבירה. הוראה זו אינה מגבילה את היקף החריגה ממתחם העונש, וייתכן בהחלט מקרה שבו מי שללא הלך שיקומי היה צפוי לרצות מאסר של מספר שנים, יידרש לבסוף בביצוע עבודות שירות בלבד בגין ההליך השיקומי שעבר.

      סיכום

      עבירת סחר בסם היא עבירה שהסיכוי של מי שהורשע בה לרצות עונש מאסר עולה ככל שמדובר בסם מסוכן יותר ובכמות גבוהה יותר. עם זאת, במקרים מסוימים של הליך שיקומי יוצא דופן מצד אחד, או נסיבות מקלות ביחס לעבירה עצמה דוגמת סחר חד פעמי בסם קל מן הצד שני, לצד היעדר הרשעות קודמות, עשוי ההליך להסתיים ללא מאסר מאחורי סורג ובריח.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף