Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    תמונת מצב: סחר בסמים בעולם

    תופעת הסחר בסמים היא תופעה עולמית החוצה גבולות ומשפיעה באופן מובהק על כלכלת מדינות רבות.

    תמונת מצב: סחר בסמים בעולםמנתונים שנאספו בשנים האחרונות עולה כי הברחות הסמים והסחר בהם מניבות רווח של למעלה מ- 300 מיליארד דולר בשנה. הסמים הנפוצים ביותר במסגרת סחר בסמים בעולם הם ההרואין והקוקאין ואף המריחואנה תופסת מקום של כבוד.

    תוכן עניינים

    השימוש בסמים והסחר בסמים בעולם הוגדרו זה מכבר כאיום גלובלי. מדו"ח שפרסם האו"ם עולה כי כ-5% מכלל אוכלוסיית העולם צרכה סמים לפחות פעם אחת וכ-50 מיליון בני אדם מוגדרים כמשתמשים כבדים.

    תמונת מצב: סחר בסמים בעולם – גישות שונות בהתמודדות עם התופעה

    ישנן שתי גישות מרכזיות המאפיינות את המלחמה העולמית בסחר בסמים.

    1. גישת "המלחמה בסמים", ארה"ב – היעדים העומדים במרכזה של גישה זו שואפים ליצירת חברה נקייה מסמים באמצעות פגיעה במוקדי הגידול והאספקה של הסמים. לפי תפיסה זו, המלחמה מחייבת שיתוף פעולה בין מדינות שונות ופעילות נחרצת בכל מקום בעולם המוגדר כבית גידול או מוקד אספקה עולמי, פעילות המבוצעת פעמים רבות תוך פגיעה בריבונות המדינה שבשטחה התגלה אותו בית גידול. כך הוא "משולש האופיום" ושטחים נרחבים במדינות דרום אמריקה. לפי גישה זו איש אינו חסין מפגיעה וראשי המפיצים וארגוני הפשיעה (הקרטלים) חשופים לפגיעה ישירה.
    2. "גישת הסובלנות" ההולנדית – גישה זו מתבססת על מודל צמצום נזקים ביחס למשתמש הבודד וביחס לחברה כולה. הגישה מכירה בתופעת הסמים כתופעה אנושית המאפיינת את החברה כיום. השיקול הבסיסי בעמדה זו הוא "בריאות הציבור" ומטרתו להגן על בריאות המשתמשים בסמים באמצעות הקטנת נזקים.אין זה נדיר למצוא בהולנד בתי קפה ומסעדות המוכרות בגלוי סמים שונים כמו חשיש ומריחואנה, ואף היחס לסחר בסמים קשים ושימוש בהם נוטה לכיוון של "חייה ותן לחיות" והמשתמשים בסמים קשים גלויים לעין כל ברחובות ערים רבות בהולנד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תמונת מצב: סחר בסמים בעולםמדיניות ענישה במדינות שונות

      מדיניות הענישה הנוגעת לסחר בסמים בעולם, נעה בין עונשי מאסר קלים ועד לעונשי מוות. מדינות רבות בעולם מטילות עונש מוות על עבירות הקשורות בסחר בסמים, ביניהם סין, סינגפור, מלזיה, וויאטנם ומדינות ערביות שונות. לעיתים עונש המוות מומר לעבודות פרך, עונשים גופניים חמורים ועוד.

      1. סין – מספר הנדונים למוות בשל סחר בסמים אינו ידוע אולם ההערכת מדברת על כ- 2000 איש בשנה. העונשים בסין בגין סחר בסמים כוללים הגליה ארוכה עם עבודת פרך ועונשים כבדים נוספים המושתים אף על אזרחים זרים שנתפסו בגבולות המדינה עם כמויות סמים המוגדרות ככמויות מסחריות
      2. סינגפור – מדינה זו מחזיקה באחת מפקודות הסמים המחמירות ביותר בעולם, כך שאפילו 15 גרם של החזקת קנאביס, נחשבת כעבירת סחר בסמים העלולה להוביל לעונש מאסר עולם. החזקה של כמות גבוהה יותר, עלולה להוביל אף לעונש מוות
      3. רוסיה – עונשי מאסר ארוכים על שימוש וסחר בסמים
      4. שבדיה – לאחר תקופה ארוכה שבה נהגה שבדיה בסלחנות לגבי עבירות סמים, כיום המדיניות השתנתה ואף סחר בכמות קטנה מאוד עלולה לגרור את הנאשם לריצוי עונשי מאסר כבדים.

      למרות העונשים המרתיעים המאפיינים חלק גדול מהמדינות, מחקרים שבוצעו בידי ארגונים בינלאומיים ודו"חות של האו"ם, מצביעים על כך כי המלחמה בסמים אינה מצליחה לעצור את הסחף ולמעשה נחלה כישלון.

      את מחירו של כישלון זה משלמים בעיקר תושבי אותן מדינות שבהן האלימות בגין מאבק על שליטה בשוק סחר בסמים העולמי, הרקיע שחקים. מדינות כמו מקסיקו, מערב אפריקה סובלות ממלחמות בין משפחות פשע וקרלטי סמים הנאבקים על צינורות האספקה למערב ועל שטחי גידול הסמים.

      הביקוש האדיר לסמים הקיים במדינות אירופה, בא לידי ביטוי בהשתלטות הקרטלים על השלטון המרכזי במדינות שונות המשחית את הכלכלה המקומית תוך יצירת עוד ועוד שכבות אוכלוסייה המתפרנסות ותלויות בענף זה, ואף משלמות את המחיר במלחמה נגדו.

      מדיניות הענישה הנוגעת לסחר בסמים בעולם, נעה בין עונשי מאסר קלים ועד לעונשי מוותתמונת מצב: סחר בסמים בעולם – בתקופת הקורונה

      כמו ענפים רבים במשק העולמי, אף ענף סחר בסמים בעולם ספג מכה קשה. מגפה זו שסגרה גבולות ושיתקה כלכלות רבות, השפיעה בצורה מובהקת על יכולתם של נתיבי האספקה המסורתיים למערב ולארה"ב, לתפקד.

      לדוגמה, לאורך גבול ארה"ב-מקסיקו אשר ביום רגיל ניתן לראות שיירות ארוכות של כלי רכב וביניהם כמובן רכבים המשמשים להברחת סמים, כיום זרם העוברים ממדינה למדינה קטן בצורה משמעותית, דבר המקשה כמובן על סוחרי הסמים.

      תוצאה משמעותית הנובעת מסגר זה באה לידי ביטוי במחירי הסמים אשר זינקו בצורה חדה והשפיעו על כמות הצריכה ואלו שהרשו לעצמם לקנות סמים גם בתקופה זו.

      לצד ירידה חדה בפעילות הסחר בסמים, נרשמה גם ירידה בפעילות רשויות החוק כנגד מבריחי הסמים בשל מגבלות התקופה, אולם הרשויות בארה"ב עדיין רואים בתקופה זו הזדמנות חד פעמית להגביר את מאמצי האכיפה תוך פגיעה קשה בנתיבי המסחר, וניצול השקט היחסי במלחמות הכנופיות כדי לנסות ולהוציאם ממעגל הסחר בסמים, בין אם באמצעות מאסרים נרחבים ובין אם באמצעות חיסולים ארוכי טווח.

      בקצרה: מתמונת מצב של סחר בסמים בעולם עולה תמונה עגומה לפיה ענף זה פורח ומשגשג למרות המאמצים הרבים המושקעים בהכחדתו. בתקופת הקורונה נרשמה ירידה חדה בסחר בסמים לצד זינוק במחירי הסמים. תקופה זו מנוצלת בידי שלטונות האכיפה בארה"ב ובמדינות נוספות, לקביעת עובדות בשטח ולהצרת נתיבי הסחר העולמיים המשמשים להברחת סמים.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף