Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    5 פסקי דין: העונש שהוטל על 5 מורשעים בעבירת סחר בסמים

    עבירת סחר בסמים היא בין החמורות שבעבירות הסמים, היות שהסחר מבטא הלכה למעשה את מנגנון ההפצה של סמים לצרכני הקצה.

    בתי המשפט בוחנים כל מקרה של סחר באופן אינדיבידואלי, והענישה בגין עבירות אלו יכולה לנוע החל מענישה מקלה מאוד במקרה של נאשמים בעלי אופק שיקומי, ועד למספר שנות מאסר מאחורי סורג ובריח לצד ענישה כלכלית.  במאמר שלפניכם 5 פסקי דין  והעונש שהוטל על 5 מורשעים בעבירת סחר בסמים.

    תוכן עניינים

    כללים בגזירת עונשו של נאשם בסחר בסם מסוכן

    בעת גזירת דינו של מי שהורשע בעבירות סחר בסמים, על בית המשפט לקבוע מתחם עונש הולם שבתוכו ייקבע עונשו של הנאשם. מתחם זה צריך להיקבע על בסיס נתונים כגון מספר העסקאות שביצע הנאשם, סוג הסם שמכר, היקף ההכנסה שקיבל לידיו כתוצאה ממכירת הסם וכמות הסם שנמכרה בכל עסקה.

    קביעת העונש בתוך המתחם

    לאחר קביעת מתחם העונש ההולם, על בית המשפט לקבוע עונש נקוב שמיקומו בתוך המתחם נגזר מנסיבות הנוגעות לנאשם עצמו. נסיבות אלו הן בין היתר קיומו או היעדרו של עבר פלילי, נטילה או אי נטילה של אחריות על המעשים המיוחסים לו, נסיבות חיים קשות, וכיוצא באלה.

    כאשר מדובר במי שעולה כי קיים בעניינו פוטנציאל שיקומי, באפשרות בית המשפט לחרוג ממתחם העונש ההולם שקבע, ולגזור את עונשו מתחת לחלקו התחתון של המתחם. להלן 5 מקרים המבטאים את רמות הענישה בגין עבירות של סחר בסם מסוכן.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      1# עונש שיקומי לאדם שהורשע ב- 12 עסקאות סחר בסמים

      רקע: תיק אשר נדון בבית משפט השלום בירושלים, בו נגזר דינו של נאשם אשר הורשע ב- 12 אישומים של מכירת סמים מסוג קנביס באמצעות יישומון הטלגראס. בכל אחת מהעסקאות בהן הורשע, מכר הנאשם כמות שנעה בין כמה גרמים בודדים לכמה עשרות גרמים של סם מסוכן מסוג קנביס. הסכום אותו שלשל לכיסו הנאשם כתוצאה מעבירות הסחר הסתכם ב- 5,000 ₪.

      העבירות שבהן הוא הורשע: סחר בסם מסוכן מסוג קנביס.

      העונש שהוטל: הנאשם נדון לעונש מקל של 450 שעות לתועלת הציבור, צו מבחן לתקופה של 18 חודשים, מאסר על תנאי, 3,000 ₪ קנס והתחייבות. בית המשפט קבע כי מעשיו של הנאשם מחייבים ענישה במתחם שבין חודשיים ל- 14 חודש ביחס לכלל העסקאות.

      עם זאת, בשל הליך שיקומי מיטבי של הנאשם, כפי שעלה מתסקיר שירות המבחן שנערך בעניינו, החליט בית המשפט לחרוג לקולה ממתחם עונש ההולם ולהטיל עליו ענישה בעלת אופי שיקומי.

      2# 22 חודשי מאסר לצעיר שנתפס סוחר בסמים על ידי סוכן משטרתי

      רקע: תיק אשר נדון בבית משפט השלום באשקלון, בו נגזר דינו של נאשם אשר היה מעורב בשתי עסקאות מכירת סם מסוכן לסוכן משטרתי. מעורבותו של הנאשם בעסקה הראשונה התמצתה בסיוע בלבד, ואילו בעסקה השנייה נטל הנאשם חלק מרכזי ובשל כך הורשע בעבירת הסחר כמבצע עיקרי.

      בכל אחת מהעסקאות נמכרו לסוכן המשטרתי כ- 20 גרם של סם מסוכן מסוג קוקאין בסכום כולל של כ- 16,000 ₪.

      הנאשם, יליד 1977 שלחובתו עבר פלילי בעבירות דומות, הורשע בעבירות אלו במסגרת הסדר בו הודה בכתב אישום מתוקן, אשר כלל הסכמה באשר לעונש.

      העבירות שבהן הוא הורשע: סחר בסמים מסוכנים וסיוע לסחר בסמים מסוכנים.

      העונש שהוטל: בין הנאשם לתביעה הוסכם על עונש של 22 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח. בית המשפט קיבל את ההסכמה בין הצדדים והטיל על הנאשם, נוסף על עונש המאסר, גם קנס בסך 1,500 ₪ בלבד תוך התחשבות במצבו הכלכלי הקשה.

      3# 16 חודשי מאסר בגין סחר בסם מסוכן מסוג קנביס

      רקע: תיק אשר נדון בבית משפט השלום בבאר שבע, בו נגזר דינו של נאשם בן 32, אב ל- 5 ילדים, אשר הורשע על פי הודאתו בעבירות של סחר בסם מסוכן מסוג קנביס. הנאשם הושע בשתי עבירות של סחר בקנאביס לסוכן משטרתי בהיקפים של כמה עשרות גרמים בסך הכל.

      העבירות שבהן הוא הורשע: סחר בסם מסוכן.

      העונש שהוטל: בית המשפט קבע מתחם עונש ראוי ביחס לשתי העבירות, אשר נע בין 9 ל- 27 חודשי מאסר בפועל, וקבע את עונשו על 13 חודשים.

      בעת מיקום הנאשם בתוך המתחם, ניתן משקל לקולה לכך שהנאשם נטל אחריות למעשיו, ומן הצד השני ניתן משקל לחומרה לעובדה כי לחובתו הרשעה קודמת בעבירות סמים.

      כמו כן, הופעל כנגד הנאשם עונש מאסר מותנה שהוטל על הנאשם בהליך קודם, חלקו בחופף לעונש וחלקו במצטבר אליו, כך שבסך הכל, הוטלו על הנאשם 16 חודשי מאסר, לצד פסילת רישיון למשך 6 חודשים וקנס בסך 7,000 ₪.

      4# עונש של עבודות שירות בלבד לאדם שביצע 39 עסקאות סחר בסמים

      רקע: תיק אשר נדון בבית משפט השלום בנתניה, ובו נגזר דינו של נאשם צעיר, ילדי שנת 1997, אשר ביצע 39 עסקאות סחר בסם מסוכן מסוג קנביס, ו- 10 עבירות של תיווך בסם מסוכן, בהן שימש הנאשם כגורם מקשר בין הקונה למוכר בעסקאות סחר בסם.

      כל העסקאות עסקו במכירת סם מסוכן מסוג קנביס, ובהיקפים שבין 5 ל- 10 גרמים בכל עסקה. בנוסף, נתפסו בביתו של הנאשם כ- 1.8 ק"ג של סם מסוכן מסוג קנביס, ובשל כך הורשע גם בעבירה של החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית.

      העבירות שבהן הוא הורשע: סחר בסם מסוכן, החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית ותיווך בסם מסוכן.

      העונש שהוטל: הנאשם הודה בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר שכלל את הפנייתו לשירות המבחן לצורך הכנת תסקיר לעניין העונש.

      בין השלב בו הודה הנאשם בכתב האישום המתוקן ועד לשלב הטיעונים לעונש בעניינו, עבר הנאשם, אשר אובחן כבעל רקע התמכרותי, הליך שיקומי ארוך ומוצלח שבמסגרתו השתלב בקבוצות טיפוליות מטעם שירות המבחן, הפסיק כל שימוש בסמים מסוכנים ועלה על מסלול חיים מיטיב.

      התוצאה הסופית – קבלת המלצת שירות המבחן להטלת ענישה שיקומית

      במקרה ייחודי זה, שירות המבחן המליץ על ענישה שיקומית בדמות עבודות שירות וצו מבחן. המדינה עתרה לעונש של שנתיים מאסר תוך התחשבות בהליך השיקומי שעבר, ואילו בא כוח הנאשם ביקש מבית המשפט לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהטיל על הנאשם עונש של עבודות שירות בלבד.

      בסופו של דבר, נעתר בית המשפט לבקשת בא כוח הנאשם, תוך הסתמכות על התהליך השיקומי שעבר הנאשם, לצד העובדה כי הנאשם נעדר כל עבר פלילי. והטיל על הנאשם עונש של 9 חודשי עבודות שירות בלבד, לצד חילוט כסף מזומן בסך עשרות אלפי שקלים אשר נתפסו במהלך החקירה.

      5# 3 וחצי שנות מאסר לנאשם בן 65 שסחר בקוקאין

      רקע: תיק אשר נדון בבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד, בו נגזר דינו של נאשם בן 65 ממרכז הארץ, אשר הורשע על פי הודאתו במעורבותו בשני אישומים של סחר בסם מסוכן מסוג קוקאין לסוכן משטרתי. על פי כתב האישום, הנאשם היה מעורב בביצוע שתי עסקאות של סחר בקוקאין במשקל 500 גרם לכל עסקה מול הסוכן המשטרתי.

      במסגרת העסקה הראשונה בה הורשע בעבירות סחר בסם מסוכן, קיבל הנאשם לידיו תמורה בסך 150,000 ₪. בעסקה השנייה, חלקו התמצה במתן אמצעים לביצוע פשע, לאור העובדה כי הפנה את הסוכן לאדם שהכיר על מנת שיקנה ממנו סם מסוכן מסוג קוקאין במשקל של 500 גרם.

      העבירות שבהם הוא הורשע: סחר בסם מסוכן ומתן אמצעים לביצוע פשע.

      העונש שהוטל: במסגרת גזר הדין, הדגיש בית המשפט את החומרה שבעבירת הסחר בסם, במיוחד על רקע העובדה כי מדובר בסם מסוכן ומזיק מסוג קוקאין וקבע מתחם עונש הולם אשר נע בין 40 ל- 60 חודשי מאסר בפועל.

      לארח מכן, לאחר שציין לקולה את הודאת הנאשם אשר הביאה לחיסכון בזמן שיפוטי, ומן הצד השני ציין לחומרה את עברו הפלילי המכביד, העמיד בית המשפט את עונשו של הנאשם על 42 חודשים מאסר בפועל, לצד קנס כספי בסך 10,000 ₪.

      סיכום

      כפי שניתן לראות, הענישה בתחום עבירות החסר בסם מסוכן היא מגוונת ומושפעת מסוג הסם, מספר העסקאות וכמות הסם הנסחר. בתי המשפט נוטים להטיל עונשי מאסר בפועל, לצד ענישה כספית גם כאשר מדובר בסחר בסמים קלים וביתר שאת כאשר מדובר בסחר בסמים הנחשבים קשים.

      יחד עם זאת, בעת גזירת העונש ניתן משקל ממשי להליך שיקומי מצד הנאשם, ובתי המשפט לא מהססים לחרוג לקולה ממתחם העונש ההולם ולהטיל על נאשמים בעבירות סחר בסמים גם ענישה בעלת אופי שיקומי.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף