Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מדיניות אי הפללה בעבירות סמים קלים

    מדיניות אי הפללה בעבירות קנאביס מגדירה כיצד להתייחס למי שנמצא מחזיק סם קנאביס בכמות של עד 15 גרם, והאם נתפס בעבר.

    מדיניות אי הפללה בעבירות סמים קלים

    המדיניות הזו בהחלט עשויה לסייע לאלו שמשתמשים בסמים "קלים" כגון קנאביס, לא במובן של חוקיות השימוש, אלא במתן שיקול דעת רחב יותר לשוטרים, בעת התפיסה. על הלגליזציה של סמים קלים, מה העונשים הקבועים בחוק עבור ארבע הפעמים הראשונות בהן נתפסתם עם קנאביס, ומדוע חשוב להיעזר בעורך דין מומחה בתחום, בכתבה שלפניכם.

    תוכן עניינים

    בשנת 2017 נכנסו לתוקף נהלים שיזם השר לביטחון פנים בנושא אי הפללה של משתמשי קנאביס. התקנות החדשות קובעות מדרג ענישה חדשה, ומדרגות התרעה בהתאם לחומרת העבירה.

    האם החזקת סם לשימוש עצמי?

    המדיניות החדשה לאי הפללה מתייחסת לבגירים מעל גיל 18 ולקטינים מתחת לגיל 18. לגבי בגירים, החוק על שימוש בסמים נותר בעינו, אולם האכיפה לא תיעשה במרחב הפרטי, כלומר בביתם של אנשים, אלא במרחב ציבורי. המדיניות מתייחסת בעיקר לתפיסה של אדם במרחב ציבורי, אשר בחזקתו קנאביס בכמות של עד 15 ג'. בהמשך נפרט מה אומר החוק לגבי קטינים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      לאחר שנכנסו לתוקף התקנות החדשות, ניתן שיקול דעת רחב יותר לשוטרים בעת תפיסה, להחליט האם אדם שנתפס וברשותו סם, צורך אותו לשימוש עצמי או לא.

      כמה פעמים נתפס אדם זה על עבירת סמים? אם בעבר המשטרה מעין "העלימה עין" מצרכני הסמים הקלים לשימוש עצמי, הרי שהמדיניות החדשה בהחלט מעלה את המוטיבציה לתפוס אזרחים שעשויים להיות נורמטיביים, וכל חסרונם על פי חוק הוא שימוש בקנאביס.

      מצד שני, חשוב לזכור כי סחר בסמים יכול בהחלט להתחיל משימוש עצמי בקנאביס. בני נוער עשויים למצוא עצמם מדרדרים לשימוש ממושך בסמים, ולא על פי מדיניות אי ההפללה כלל. לכן קובעת המדיניות פיקוח הדרגתי באופן כזה שאם אזרח נתפס בפעם השלישית, הוא עובר להיות תחת פיקוח של קצין מבחן.

      כמה פעמים נתפסת?

      בהתאם לכמות הפעמים שנתפס אזרח כשהוא מחזיק קנאביס עד 15 ג', כך נקבע מדרג הענישה וההתראה:

      1. פעם ראשונה – בפעם הראשונה שאזרח נתפס עם קנאביס והוא מודה כי מדובר בשימוש עצמי, עליו לשלם קנס של 1,000 שקלים. חשוב לציין כי הקנס לא יהיה רשום במרשם הפלילי. אם אינו מודה בכך, הוא יכול לעמוד למשפט ולערער על מתן הקנס. במידה והערעור מתקבל מה טוב, במידה ואינו מתקבל, יכולה המדינה להגיש כתב אישום כנגד האזרח.
      2. פעם שניה – בפעם השנייה באזרח נתפס עם קנאביס לשימוש עצמי, והוא מודה בכך, גובה הקנס הוא 2,000 שקלים. גם הפעם הקנס לא יופיע במרשם הפלילי. הוא יכול גם להגיש בקשה להישפט, וגם במקרה הזה, במידה ובקשתו נדחית, הוא ייאלץ לשלם את הקנס, כמו גם לספוג כתב אישום נגדו, שעשוי לגרור עונש נוסף, מעצם הערעור על מתן הקנס.
      3. פעם שלישית – בפעם השלישית שנתפס אזרח עם סמים, תיפתח נגדו חקירה פלילית, ובמידה והראיות יוכיחו כי אכן כך הדברים, על האזרח שנתפס לבצע עבודות התנדבות לתועלת הציבור, להתייצב לפגישות של שירות המבחן, למסור דגימות שתן נקיות ולשלם קנס.
      4. פעם רביעית – ברוב המקרים בהם אזרח נתפס בפעם הרביעית, מדובר בסיטואציה בה כבר שולם קנס של 1000 שקלים על הפעם הראשונה, שולם קנס של 2000 שקלים על הפעם השנייה, ואף נערכו פגישות במסגרת קצין מבחן בפעם השלישית. לפיכך, ברוב המקרים יוגש כתב אישום פלילי נגד האזרח, בהתאם לשיקול דעתה של המשטרה בהליך הפלילי.

      בפעם הראשונה שאזרח נתפס עם קנאביס והוא מודה כי מדובר בשימוש עצמי, עליו לשלם קנס של 1,000 שקליםלגבי קטינים, המדיניות החדשה קובעת כי:

      • בעבירה ראשונה, התיק ייסגר ללא רישום פלילי, בטיפול מותנה ובהודאת הקטין. אם יסרב הקטין לטיפול, התיק יעבור להליך פלילי בבית המשפט לנוער.
      • עבירה שנייה של קטין גם תסגור את התיק בהסדר מותנה, בתנאים זהים לאלו שמעל גיל 18.
      • עבירה שלישית תגרור הליך פלילי בבית המשפט לנוער.

      מדוע חשוב להיעזר בעורך דין, גם בעבירת שימוש עצמי?

      גם כאשר מדובר במקרה בו נתפסת עם קנאביס בכמות של עד 15 ג', חשוב מאוד להסתייע בליווי מקצועי של עורך דין עבירות סמים.

      חשוב להבין כי גם אם נפתח נגדך תיק והוא נסגר מחוסר עניין לציבור, התיק ימשיך להופיע ברישומים המשטרתיים ולהשפיע על עתידך, ועל אפשרויות העבודה שלך בעתיד. אתה עשוי למצוא את עצמך משלם על טעויות שעשית בגיל צעיר, וחבל. עורך דין מיומן יידע לדוגמא לוודא כי העילה בגינה נסגר התיק, אינה משאירה עקבות של רישום פלילי בעתיד.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף