Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    נתפסת מוכר סמים לחבר'ה – מהו העונש הצפוי לך?

    עבירת סחר בסמים היא עבירה חמורה במיוחד, והעונש עליה הוא עד עשרים שנות מאסר. מה דינו של אדם שמכר סמים לחבר'ה במסיבה? כיצד מתייחס אליו בית המשפט? על כך במאמר שלפניכם.

    נתפסת מוכר סמים לחבר'ה – מהו העונש הצפוי לך?

    האיסור לסחור בסמים

    "לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברשיון מאת המנהל" (סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים)

    בקרב סוחרי סמים למיניהם מקובלת שיטת העבודה הבאה: הקונים עצמם לא מכירים אותם באופן אישי, אלא הם מוכרים את הסמים דרך מתווכים למיניהם. כך נוצר מידור בין הקונה הפרטי לבין הסוחר הגדול. זאת הסיבה שהחוק אוסר בפירוש גם את פעולת התיווך:

    "לא יתווך אדם – בין בתמורה ובין שלא בתמורה – בפעולה אסורה לפי סעיף 13 "(סעיף 14, שם)

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      העונש על סחר בסמים: עד עשרים שנה מאסר

      החוק נלחם בכל הכוח בתופעת הסחר בסמים. משום כך, העונש על סחר בסמים הינו חמור במיוחד:

      "העובר על הוראות סימן זה, דינו – מאסר עשרים שנים או קנס פי עשרים וחמישה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977" (סעיף 19א, שם).

      העונש על ייצוא, ייבוא, סחר ותיווך סמים הוא העונש הגבוה ביותר על עבירות סמים, והוא מקביל לעונש על גידול, ייצור, הפקה או הכנה של סמים. זאת בניגוד לעבירת שימוש והחזקה של סמים לצריכה עצמית, שהעונש עליה הוא שלש שנים מאסר בלבד. הסיבה לכך: החוק מחמיר יותר עם פעולות אשר מהוות חלק מרכזי בשרשרת הפצת הסמים, ומקל יותר עם פעולות של האדם הפרטי.

      החוק מחמיר יותר עם פעולות שמהוות חלק מרכזי בשרשרת הפצת הסמים, ומקל יותר עם פעולות של האדם הפרטי

      ככל שאתה סוחר גדול יותר – כך עונשך יהיה חמור יותר

      החוק אמנם קובע עשרים שנות מאסר על סחר בסמים, אך למעשה זהו העונש המקסימלי. ברוב המקרים לא ייגזר מלוא העונש אפילו על סוחרי סמים, קל וחומר שלא על אדם שמכר סמים בצורה חובבנית לחבריו.

      כיצד בית המשפט 'מתמחר' את העונש על עבירת סחר בסמים? על פי כמות הסמים שבה סחר הנאשם ועל פי מספר הפעולות המסחריות שהוא ביצע. ככל שהוא ביצע יותר פעולות מסחריות עם הסמים, ככל שהוא הפך את המסחר בסמים למקצועי יותר, וככל שהוא מכר כמויות גדולות יותר של סמים, כך העונש שלו יהיה חמור יותר.

      נסיבות אישיות ושיקולי שיקום הנאשם

      בכל הנוגע לעונש הנגזר על המורשע, בית המשפט עשוי להביא בחשבון שיקולים של נסיבות אישיות מקלות וכן שיקולים של שיקום המורשע. במקרים מסוימים, בית המשפט גוזר על המורשע עבודות שירות במקום מאסר בפועל, מתוך מחשבה שעבודות השירות ישקמו אותו טוב יותר ויהפכו אותו לאזרח טוב ויצרני יותר בהמשך הדרך.

      עם זאת, שיקולים אלה אינם גוברים על שיקולי ההרתעה. כאשר מדובר בסחר של סמים מסוכנים במיוחד, למשל, בית המשפט ייטה לפסוק מאסר בפועל.

      כך כותב השופט אלון בפסק דין מדינת ישראל נ' אורי בר און [ע"פ 329/87]:

      "אמנם בכל ענישה, וגם בענישה של פשע נתעב על הפצת סם המוות למען בצע כסף, יש להביא בחשבון נסיבות אישיות מקילות וסיכויי שיקום וחזרה למוטב, אבל עם התגברותה של הפשיעה בתחום עבריינות זה והפיכתו למכת מדינה, נדחקים שיקולי קולא אלה לקרן זויות, וכל עוד לא הודברה מכה זו, יעמדו שיקולי תגמול והרתעה בראש שיקולי הענישה"

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף