Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    שימוש בסמים בספורט

    שימוש בסמים אסור עפ"י החוק בכל מצב ובכל ענף. אולם התחום שבו השימוש בסמים הוא אולי הנפוץ ביותר, הוא תחום הספורט.

    שימוש בסמים בספורטבתחום זה הבנוי כולו על יכולתו הפיזית והמנטלית של האדם, שימוש בסמים משפיע באופן מובהק על ביצועיו ולכן הפיתוי לעשות שימוש בסמים בספורט, גבוה מאוד. לא רק סמים אסורים בשימוש בספורט. כל ממריץ שמטרתו להעלות את כושרו הגופני והמנטלי של המתחרה ולהעצימו מעבר לרמתו הטבעית, אסור בשימוש.

    תוכן עניינים

    בשל שימוש בסמים בספורט, זכו ספורטאים שונים במדליות זהב ובתהילת עולם. די אם נזכיר את רוכב האופניים האגדי לאנס ארמסטרונג, את האצן בן ג'ונסון, דייגו מראדונה ועוד.

    האם שימוש בסמים בספורט אסור באופן מוחלט?

    שיפור ביכולותיו של האדם הוא דבר מבורך. מאז ומתמיד שאפו המתחרים בספורט לרוץ מהר יותר, לקפוץ גבוה יותר ולהגיע רחוק יותר.

    לפעמים השיפור מגיע באמצעות טכנולוגיות חדשות או באמצעי לבישה חדישים. אולם הדרך הקצרה והמסוכנת של שימוש בסמים בספורט, קרצה בעבר וקורצת לרבים גם כיום. אתלטים רבים נפסלו לאחר בדיקת שימוש בסמים לאחר שהגיעו לצמרת ההישגים בתחומם בענפי ספורט שונים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      שימוש בסמים בספורט ימיו כימי הספורט עצמו. בעבר השתמשו ספורטאים בקפאין, בסמים ממריצים ואפילו בקוקאין כדי לשפר את הישגיהם.

      בשנת 1928 הוחל האיסור בשימוש בסמים בספורט. הדרך לזהות את הסמים היא באמצעות בדיקת דם או שתן, אולם אם הספורטאי נטל חומר חדש שעדיין אינו מוכר, ייתכן שהחומר לא יזוהה בבדיקת דם או בבדיקת שתן, וכך מתחיל המרוץ אחר החומר הבא.

      מהם סוגי הסמים האסורים?

      1. חומרים ממריצים – חומרים אלו עובדים על מערכת העצבים, מדכאים את תחושת העייפות ומעודדים את הנוטלים אותם, להמשיך בפעילות הספורטיבית. הסכנה בנטילת חומרים אלו היא שהם מעוותים את התחושות הטבעיות של הגוף ואת מנגנוני האזהרה שלו וכך עלולים המשתמשים להגיע למצבים קיצוניים של שימוש בגוף מעבר ליכולות הטבעיות שלו.

      דוגמה לחומרים ממריצים הם הספידים או אמפטמינים (שמהם מייצרים את הסם קריסטל מת). דוגמאות פשוטות יותר הם הקפאין ותרופות נגד צינון.

      1. חומרים מעוררי גדילה (סטרואידים אנבוליים) – חומרים נוספים שנמצאו רבות בגופם של ספורטאים לאחר בדיקת שימוש בסמים, הם חומרים מעוררי גדילה. חומרים אלו השפעתם ארוכת טווח והם  נועדו להגדיל באופן משמעותי את מסת השריר ולהגביר את הורמוני המין הגבריים.

      שימוש בחומרים אלו מסייע להחלמה מהירה יותר של פציעות בספורט, מאפשר אימונים ארוכים יותר אולם מעוות את איזונם של ההורמונים בגוף. תופעות לוואי נוספות הן סוכרת, כולסטרול גבוה ולחץ דם חריג. די אם ניזכר בספורטאיות המזרח גרמניות שגילו תסמינים חיצוניים של גברים לאחר שימוש מסיבי בהורמוני גדילה במשך שנים רבות.

      1. תרופות לטשטוש עקבות של תרופות אחרות – גם שימוש בתרופות המיועדות לטשטש ולהסתיר את עקבות השימוש בתרופות אחרות, הוא אסור.

      שימוש בסמים בספורט נוגד את הערכים האוניברסליים הטמונים בתחרות הספורט, ואלו העיקריים שבהם:

      1. אתיקה – שמירה על כללים ברורים המשותפים לכולם
      2. אפשרות שווה – שימוש בסמים נותן יתרון בלתי ראוי לספורטאי הנוטל סמים
      3. שמירה על בריאות העוסקים בספורט – שימוש בסמים מזיק בצורה משמעותית לבריאות הגוף ויש לו השפעות ארוכות טווח.
      4. חינוך ליושרה – שימוש בסמים פוגע קשות בחינוך ליושרה, לעמידה בכללים ובערך השוויון והסולידריות בין המשתתפים בתחרויות.

      שימוש בסמים מזיק בצורה משמעותית לבריאות הגוף ויש לו השפעות ארוכות טווח

      מיסוד המאבק בשימוש בסמים בספורט

      עד שנות ה-90, כל מדינה נאבקה בתופעת שימוש בסמים בספורט, בצורה שונה.

      בשנת 1989 נקבעו נהלים אחידים במלחמה בתופעת סמים בספורט, כל מדינה שהשתתפה בכנס היסוד, התחייבה לנהוג עפ"י כללים אלו. בעקבות האחדת הנהלים, התאפשרה הקמתה של הסוכנות העולמית  נגד סמים בספורט (1999) אשר מכתיבה את הנהלים, ההתייחסות המשפטית לעבירות הסמים וכל הקשור בכך.

      מאז ייסוד הסוכנות, גברה המודעות בקרב הספורטאים נגד שימוש בסמים בספורט, גם כתוצאה מבדיקות פתע שבעקבותיהן נפסלים ספורטאים מהשתתפות בתחרויות. יחד עם זאת הסיכון הגלום בשימוש בסמים עדיין לא חלחל לאתלטים וספורטאים רבים ואלו עדיין  משתמשים בשיטות שונות המאפשרות להם להסתיר את השימוש בסמים ואף לצאת נקיים בבדיקות הסמים.

      שימוש בסמים בספורט – בישראל

      אף ישראל חתומה על האמנה למניעת שימוש בסמים בספורט. הוועד האולימפי הישראלי פועל כדי להבטיח שכל הספורטאים הישראליים המשתתפים בתחרויות, הן ארציות והן בין-לאומיות, יהיו נקיים משימוש בסמים ויעמדו בכל תקני הבדיקה המחמירה שהותוו בידי הוועדה הבין-לאומית.

      יחד עם זאת גם הספורט הישראלי סבל מתופעות שימוש בסמים בספורט, וניתן כמה דוגמאות ידועות:

      1. אלוף ישראל בריצת 400 מטר משוכות, נתפס בבדיקות סמים לפני אליפות אירופה
      2. הכדורגלן הישראלי כפיר אדרי ממכבי ת"א, נתפס בשימוש בסם ממריץ וקבוצתו הוענשה בצורה חמורה
      3. אלוף ישראל בשחיית 200 מטר, הושעה מסגל האולימפיאדה לאחר שהתגלה בדמו סוג של סטרואיד אנבולי

      לסיכום: ענף הספורט המגלגל סכומי כסף אדירים, נגוע בשימוש בסמים שכן הפיתוי והלחץ להצליח, דוחקים את הספורטאים לשימוש באמצעים שיאפשרו להם למתוח את גבולות יכולתם גם מעבר לרצוי ולבריא.

      הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט מכתיבה נהלים אחידים, בדיקות מחמירות ומתווה את דרך המלחמה בנגע הסמים בספורט. ישראל החתומה אף היא על האמנה, שומרת בקפדנות על חוקיה ומבטיחה כי כל ספורטאי ישראלי המשתתף בתחרות, יעמוד בכל הסטנדרטים האתיים והבריאותיים.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף