Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    האם למכור תרופות ללא מרשם זו עבירה פלילית?

    בעת שיטוט באחת מרשתות הפארם הפזורות ברחבי ישראל, ניתן להבחין במדפים הנמצאים מחוץ לתחומי בית המרקחת של הרשת אשר מכילים מגוון תרופות נמכרות לצד תוספי מזון ומשחות שיניים. אלו תרופות הניתנות למכירה ללא צורך במרשם רפואי.

    על פי תקנות משרד הבריאות, ניתן למכור תרופות ללא מרשם גם על ידי מי שאינו בעל הסמכה כרוקח. מסיבה זו, ניתן כיום למצוא תרופות ללא מרשם בתחנות דלק וחנויות נוחות.

    ואולם, כל אחד ממקומות אלו המוכרים תרופות ללא מרשם נדרש לעמוד בתנאים קפדניים שאי מילויים מהווה עבירה פלילית.

    תוכן עניינים

    מי מוסמך למכור תרופות מרשם בישראל?

    מכירת תרופות מרשם יכולה להיעשות אך ורק על ידי גורם בעל הסמכה כרוקח או על ידי גורם בעל הכשרה רפואית שהוסמך לכך על ידי משרד הבריאות.

    כך, רכישה או קבלה של תרופות מרשם אפשרית רק במסגרת אשפוז בבית החולים כחלק מטיפול הניתן על ידי צוות המקום, או על ידי רוקח בבית מרקחת מורשה ומפוקח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תרופות מרשם רבות מכילות חומרים המוגדרים כסמים מסוכנים על פי פקודת הסמים המסוכנים. חומרים אלו הינם אסורים להחזקה ושימוש, הפצה ומסחר, והפצתן בצורה לא מבוקרת עשויה להביא אדם לידי שימוש בסם מסוכן ללא צורך רפואי של ממש וכתוצאה מכך לפגוע בבריאותו.

      מי קובע אילו תרופות אינן מצריכות מרשם רופא?

      משרד הבריאות הוא בעל הסמכות החוקית להכריע כי תרופה מסוימת אינה מצריכה מרשם רופא. פירוש הקביעה היא כי מדובר בתרופה שאינה מצדיקה מכירה תחת בקרה מדוקדקת על ידי רופא ורוקח.

      כן כך, אדם הסובל מכאב גב, כאב ראש או חום, זקוק למענה מיידי והטיפול בתופעות אלו הפך פשוט למדי עם השנים.

      ואכן, ניתן כיום לרכוש מגוון רחב של תרופות ותכשירים לשיכוך כאבים והורדת חום ללא צורך במרשם רופא. עם זאת, אין מדובר בסחורה נטולת פיקוח אותה יכול כל אדם למכור ללא רישוי ייחודי.

      אף שברובד העקרוני ניתנות תרופות אלו למכירה ללא הכשרה רוקחית, משרד הבריאות מחייב עמידה בתנאים קפדניים על מנת לעסוק במכירתן.

      מה קובע החוק ביחס למכירת תרופות ללא מרשם?

      אדם או חברה החפצים לעסוק במכירות תרופות ללא מרשם נדרשות לעמוד במספר תנאים המנויים בתקנות הרוקחים (מכירה של תכשיר בלא מרשם שלא בבית מרחקת או שלא בידי רוקח) שאלו עיקרם:

      1. בדומה למכירת אלכוהול או סיגריות, על מכירת תרופות ללא מרשם ישנה מגבלת גיל ועל בית העסק למכור תרופות אלו רק למי שמלאו לו 16 שנים.
      2. התרופות הנמכרות הן כאלו שנרכשו מגורם מאושר מטעם משרד הבריאות.
      3. על העסק להכיל תנאים הולמים להחזקת תרופות על מנת למנוע את מכירתן במצב פגום. תנאים אלו כוללים בין השאר מיזוג, תנאי אחסנה נאותים ועמידה בקריטריונים רבים ומגוונים הנוגעים למידות הקירות, הרצפה, המדפים והתקרה.
      4. על העסק להיות בעל רישיון עסק בהתאם לתחום עיסוקו טרם בקשת האישור למכירת תרופות ללא מרשם.

      על מנת להתחיל במכירת תרופות ללא מרשם, נדרש העסק לקבל אישור מידי הרוקח המחוזי, לאחר שנבדק כי הוא עומד בכלל התנאים המנויים בתקנות.

      מה הסנקציות שניתן להטיל בגין מכירת תרופות ללא מרשם ללא אישור?

      אדם המוכר תרופות ללא מרשם בניגוד להוראות הדין, הוא מי שעובר עבירה שהעונש בצדה הוא עד חצי שנת מאסר. בנוסף, ניתן להטיל עליו לפי החוק גם קנס בסך עשרות אלפי שקלים.

      לצד זאת מונה החוק גם אפשרות להטיל על מבצע העבירה עונשים מנהליים מגוונים, המוטלים באופן מיידי שלא לאחר הרשעה בבית משפט.

      בין העונשים הללו ניתן למנות את האפשרות להטיל עיצום כספי בסך עשרות אלפי שקלים למי שרכש תרופות ללא מרשם לשם מסחר בהם שלא ממקום מורשה. כמו כן, גורם מוסמך מטעם משרד הבריאות או הרוקח המחוזי אשר ראה שמקום שקיבל אישור מכירה מסכן את הציבור, יכול לאסור המשך מכירת התרופות, לתפוס אותן ולהשמידן.

      מכירת תרופות ללא מרשם – בכפוף לכללים נוקשים

      לצד ההיתר החוקי המכיר בתרופות ללא מרשם כמוצר קמעונאי, פועלים המחוקק והרשויות על מנת למנוע כל סכנה שהיא לציבור הצורך אותן. כך, נדרש מי שרוצה למכור תרופות ללא מרשם לעמוד במספר כללים נוקשים ולהקפיד עליהם לכל אורך פעילותו. אי עמידה בכללים אלו עשוי להוביל לעיצומים ואף להעמדה לדין פלילי.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף