Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    ייעוץ משפטי לפני חקירה בחשד לעבירות סמים

    עבירות סמים הן בעלות גוון מיוחד ביחס למרבית העבירות הפליליות האחרות. אין בהם גורם שהתלונן, אין מי שמעיד על עצמו כי נפגע מהעבירה ודרכי איסוף הראיות במרבית מעבירות אלו מבוססות על פעולות חקירה ואיסוף מידע מודיעיני באופן יזום על ידי המשטרה.

    ייעוץ משפטי לפני חקירה בחשד לעבירות סמים

    לצד מגוון הראיות שאחריהן תרה המשטרה בכל חקירת ביצוע עבירת סמים, מתבלטת הודאה של חשוד במיוחס לו כראיה בעלת משקל גבוה במיוחד. רבות מהודאות אלו, שהביאו להפללת חשודים בסופו של ההליך נגדם, נגבו לאחר ויתור על זכות ההיוועצות עם עורך דין. מדובר בזכות בעלת ערך רב שראוי למצותה בכל מצב.

    תוכן עניינים

    מה ייחודן של עבירות סמים ביחס לשאר העבירות?

    עבירות סמים נעשות בחדרי חדרים, הרחק מעינה של המשטרה, בין שני צדדים בעלי אינטרסים משלימים. כך למשל בעבירות של סחר בסמים, הסוחר מעוניין בכסף והקונה מעוניין לצרוך סם. המשטרה נכנסת בתווך הזה תוך שהיא מייצגת את דבר המחוקק האוסר על החזקה ושימוש בסמים מסוכנים.

    על מנת לאסוף ראיות בעבירות אלו, נדרשת המשטרה ליצירתיות ונחישות. לעיתים, בשל להיטות לאכוף את הדין, חורגת המשטרה מהוראות החוק והפסיקה, ובכלל זה מפרה את זכות ההיוועצות של החשוד עם עורך דינו, עורכת חיפושים שאינם תואמים את הוראות החוק וכיוצא באלה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדוע יש צורך בייעוץ משפטי לפני חקירה בעבירות סמים?

      אותם פגמים בהתנהלות המשטרה עשויים להוביל חשוד בביצוע עבירה לעבר הודאה באשמה, מתוך סברה שממילא יש די ראיות כנגדו, תוך ויתור על זכותו הבסיסית להתייעץ עם עורך דין טרם חקירתו. מעיון בפסיקה, ניתן לראות כי הלכות רבות של בית המשפט העליון בהן אושרה פסילת ראיות עקב פגמים בהתנהלות המשטרה, היו בתיקי סמים.

      איתור הפגמים הללו בשלב מוקדם ככל הניתן, הוא חיוני על מנת לשרטט היטב את קו ההגנה הנכון ביותר ולמנוע הפללה עצמית מיותרת. הגורם היחיד שיש לו היכולת להנחות נכונה את החשוד ולהציג בפניו באופן מהימן את תמונת המצב החוקית בפניה הוא עומד, הוא עורך דין פלילי. מסיבה זו, מומלץ שלא להשיב לשאלות החוקרים טרם התייעצות עם עורך דין.

      להנחות נכונה את החשוד ולהציג בפניו באופן מהימן את תמונת המצב החוקית בפניה הוא עומד

      היכן מתבצע הייעוץ טרם החקירה ומה הוא כולל?

      הליך הייעוץ טרם החקירה תלוי בשאלה האם המשטרה עצרה את החשוד טרם חקירתו או זימנה אותו להגיע לתחנת המשטרה במועד מסוים. ככל שמדובר בעצור, לרוב יילקח ממנו הטלפון הנייד והחוקר הוא שייצור, לבקשת החשוד, קשר עם עורך דין פלילי. עורך הדין יגיע לתחנה עצמה ויעניק את הייעוץ במקום בו ניתן לשמור על חיסיון השיח בינו לבין החשוד.

      מנגד, במקרה של זימון לחקירה, הייעוץ יכול להתבצע קודם לכן במשרדו של עורך הדין בצורה נינוחה. שלב הייעוץ צפוי לכלול התייחסות למספר גורמים עיקריים:

      1. הזכות להפללה עצמית – עורך הדין יבהיר לחשוד את זכותו שלא לענות לשאלות שיש לו החשש כי התשובה עליהם תפליל אותו.
      2. מודעות לתרגילי חקירה – עורך הדין יבהיר לחשוד כי החקירה עשויה להתבצע גם בצורה לא רשמית במסגרת שיח חברי מחוץ לחדר החקירות, וכי בכל שלב בו הוא מצוי בחקירה, עליו לצאת מנקודת הנחה שהוא מוקלט.
      3. שמירה על פרטיות וסודיות – עורך הדין ינחה את החשוד שלא למסור פרטים שעשויים להפלילו ולפגוע בפרטיותו כגון הקוד לטלפון הנייד שלו.

      האם ניתן להתמודד מול חקירה בעבירות סמים ללא ייעוץ משפטי?

      לאדם מן היישוב, גם אם יש ביכולתו להבין לעומק סעיפי חוק, אין את ההיכרות עם שנים של פסיקה ופרשנות לסעיפים אלו. אתו אדם עשוי להבין סעיף מסוים באופן המיטיב עמו, אך לא להכיר את הפסיקה הענפה שנוגעת לאותו סעיף, ובכך להפליל עצמו באופן בלתי הפיך. מסיבה זו, אין תחליף לייעוץ משפטי מקצועי החל משלב החקירה וכן בכל שלבי ההליך הפלילי.

      חקירה בעבירות סמים – רק בליווי ייעוץ משפטי

      על פניו, כל אדם יכול לעיין בפקודת הסמים המסוכנים ובשאר דברי החקיקה המרכיבים את הדין הפלילי ביחס לעבירות הסמים, ובהתאם לכך לבנות את קו הגנתו. ואולם אין תחליף לייצוג על ידי עורך דין. הידע של עורך הדין כולל לא רק היכרות עם החוק, אלא ניסיון עשיר באופן יישומו על רקע הפרקטיקה הנוהגת בבתי המשפט.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף