Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    הדחת קטין לסמים מסוכנים (מדריך משפטי)

    כאשר יתבקש אדם לתאר את העבירות הפליליות שהעונש בצדן הוא הגבוה ביותר מבין כל העבירות, סביר כי הוא יציין את עבירת הרצח, האונס ועבירות ביטחוניות חמורות במיוחד. לא רבים יודעים זאת, אבל לצד אותן עבירות ניצבת גם העבירה של הדחת קטין לסם.

    הדחת קטין לסמים מסוכנים (מדריך משפטי)

    עבירה זו, נושאת בצידה עונש מקסימלי חסר תקדים של עד 25 שנות מאסר בפועל, והיא העבירה החמורה ביותר מבין כלל עבירות הסמים. יחד עם זאת, כאשר בוחנים את הפסיקה הנוהגת בבתי המשפט, מגלים פער רב בין אותן 25 שנות מאסר הניתנות להטלה לבין העונשים המוטלים על מדיחי קטינים בפועל.

    תוכן עניינים

    מהי עבירת הדחת קטין לסם?

    פקודת הסמים המסוכנים כוללת בתוכה מכלול רחב של איסורים הנוגעים לשימוש בחומרים המוגדרים סמים מסוכנים. ככלל, כל החומרים המנויים בפקודה הם אסורים לשימוש והפצה, למעט תחת רישיון מטעם רשויות הבריאות במדינה. ליבת העבירות כוללת את עבירת הסחר בסמים, התיווך בסם, גידול וייצור סם, ייבוא סם, אספקת סם והחזקת סם.

    עבירת ליבה נוספת היא הדחת קטין לסם הנושאת בצידה עונש של עד 25 שנות מאסר. העבירה נוגעת לשלושה מצבים עיקריים שבהם התנהגות מסוימת הובילה לשימוש או החזקת סם על ידי קטין:

    1. אספקת סם ללא תמורה או מכירת סם למי שהוא קטין.
    2. מתן האפשרות עבור קטין לצרוך או להשיג סם וזאת מצד הורה הקטין או גורם אחר האחראי על שלומו.
    3. שידול קטין לעשות שימוש בסם או להשיג אותו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהן החזקות הנוגעות להדחת קטין לסם?

      במשפט הפלילי, הנטל להוכיח אשמה של אדם מוטל על התביעה אשר נדרשת להוכיח זאת מעל לכל ספק סביר. הנאשם מצדו נדרש ככלל בהליך המנוהל נגדו, לעורר ספק סביר בראיות התביעה ודי בכך על מנת לחייב את בית המשפט לזכותו. עם זאת, כוללת מערכת המשפט הפלילי חזקות שבדין, שהנטל להפריכן הוא דווקא על כתפי הנאשם.

      דוגמה בולטת לחזקות אלו, ניתן למצוא בעבירות הדחת קטין לסם. על פי הפקודה, אדם נחשב כמי שביצע עבירה של הדחת קטין לסם אם ביצע את אחת מהפעולות הללו:

      • העביר לידי קטין כלי המשמש לצריכת סם מסוכן.
      • הזמין או הפנה קטין אל מקום בו ניתן לצרוך או לרכוש סם מסוכן.

      פירוש הדבר כי די בכך שהתביעה תוכיח אחת משתי פעולות אלו, כדי להרשיע אדם בביצוע עבירת הדחת קטין לסם, והנטל להפריך את החזקה יהיה על הנאשם.

      מה רמת הענישה בפועל ביחס להדחת קטין לסם?

      פקודת הסמים המסוכנים קובעת בפירוש כי עבירה של הדחת קטין לסם מחייבת הטלה עונש מאסר בפועל. מאסר זה אמנם יכול שירוצה בעבודות שירות, כאשר הוא אינו עולה על 9 חודשים, אולם החוק אינו מתיר הטלת מאסר על תנאי בלבד. לצד זאת, במקרים רבים, העונש המקסימלי בעבירה זו הוא רחוק מרחק רב מהענישה המוטלת על עברייני סמים בפועל.

      עבירה של הדחת קטין לסם מחייבת הטלה עונש מאסר בפועל

      ניתן למצוא דוגמאות רבות של תיקים פליליים, בהם מי שהורשעו בהדחת קטין לסם ריצו עונשים של עבודות שירות, או מאסר בפועל בטווחים שבין שנה לשנתיים. רק במקרים חמורים במיוחד, של סחר שיטתי כלפי קטינים, נוהגים בתי המשפט להטיל על מבצעי העבירות עונש של מספר שנים, שגם הוא לרוב חד ספרתי.

      מהן טענות ההגנה הנפוצות של חשודים בעבירה זו?

      התגבשות העבירה המיוחדת של הדחת קטין לסם, מצריכה ידיעה שמדובר בחומר הנחשב לסם מסוכן, לצד ידיעה כי מקבל החומר הוא קטין. על כן, אחת מטענות ההגנה הנפוצות של חשודים ונאשמים בעבירה זו, היא סברתם כי מדובר בבגיר. חלק גדול מעסקאות הסמים מבוצעות דרך אפליקציית הטלגראס, והמוכר עשוי לטעון שאין לו ידיעה מה גילו של הקונה.

      הדרך של רשויות האכיפה להתמודד מול טענה זו, היא באמצעות הקונסטרוקציה המשפטית של עצימת עיניים המנויה בחוק העונשין. על פי קונסטרוקציה זו, אדם נחשב כמי שמודע ליסודות העבירה, גם אם חשד בקיומן של נסיבות מסוימות אך נמנע מלברר אותן. כך, גם במקרה של אי בירור גילו של לקוח הרוכש ממנו סם מסוכן, כאשר קיים חשש שמדובר בקטין.

      הדחת קטין לסם – לא עוד עבירת סמים

      אדם הסוחר בסמים, מחזיק בהם או מספק אותם לאחר, עובר עבירה פלילית, ועליו להיות מודע להשלכות של מעשים אלו, לרבות האפשרות למצוא עצמו מאחורי סורג ובריח. לצד זאת, ראוי להכיר את התוצאות החמורות במיוחד של ביצוע אותן עבירות סמים, כאשר הלקוח בצד השני הוא קטין.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף