אתה חשוד בעבירה של סחר בסמים – מה צפוי לך?

עבירת סחר בסמים היא עבירה פלילית, והעונש עליה עשוי לכלול מאסר בפועל. באלו סמים אסור לסחור? מה דינו של אדם ש'מסדר' לחבר'ה סמים? וכיצד נקבע העונש על סחר בסמים? על כך במאמר שלפניכם.

עבירות סמים

איסור סחר בסמים

החוק אוסר למכור ולהפיץ סמים בכל דרך שהיא:

"לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברשיון מאת המנהל" (סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים).

כמו כן, החוק אוסר לתווך בין קונה למוכר סמים:

"לא יתווך אדם – בין בתמורה ובין שלא בתמורה – בפעולה אסורה לפי סעיף 13" (סעיף 14).

סחר בסמים מכל סוג אסור, כולל סחר במריחואנה על סוגיה השונים. אמנם מריחואנה נתפסת בציבור כסם 'קל' ואילו האיסור בחוק נאמר על סם 'מסוכן', אבל ההגדרה של החוק אינה זהה להגדרה המקובלת בציבור. החוק כותב בפירוש שצמח קנביס, ממנו מפיקים את המריחואנה, נכלל בהגדרת סמים מסוכנים.

כדי למנוע ספאם, אנא בחר מהתמונות:לב.

העונש המקסימלי על סחר בסמים

עונשו המקסימלי של הסוחר בסמים נקוב בסעיף 19א:

העובר על הוראות סימן זה, דינו – מאסר עשרים שנים או קנס פי עשרים וחמישה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

עונש זה זהה לעונש הקצוב בחוק על גידול, ייצור והפקת סמים, ושונה מהעונש הקצוב להחזקה ושימוש בסמים לצריכה עצמית. עונשו המקסימלי של המחזיק או המשתמש בסם לצריכה עצמית קטן בהרבה, ועומד על מאסר שלש שנים או קנס בגובה הקנס האמור בחוק העונשין.

משמעות הדבר היא כי החוק מבדיל בצורה ברורה בין גידול, הפקה, מכירה וסחר, לבין החזקה ושימוש לצריכה עצמית. המחוקק מעוניין להילחם בכל הכוח בתופעת הסחר בסמים, אך עשוי 'להעלים עין' משימוש מוגבל באופן פרטי.

כיצד מתייחס בית המשפט לאדם ש'מסדר' לחבריו סמים?

אם נסכם את האמור עד לכאן, הרי שעולות ההלכות הבאות:

1. אסור לסחור באף סוג של סם, כולל מה שמכונה 'סמים קלים'.

2. אסור לתווך בין קונה למוכר, אפילו שלא בתמורה.

3. אפילו כמות מזערית של סם אסורה בסחר.

4. העונש על סחר בסמים הוא עשרים שנות מאסר או קנס כספי בגובה פי עשרים וחמישה מהעונש הנקוב בחוק העונשין.

לכאורה, אם נצרף את ארבעת ההלכות, יוצא שאדם ש'מסדר' לחבריו סמים עלול להיכנס לכלא לעשרים שנים או לקבל קנס בגובה מיליוני שקלים. שכן אדם המסדר לחבריו סמים הוא בעצם אחד מהשניים: או מוכר להם את הסם, או מתווך בינם לבין ה'דילר'. כך או כך, שתי הפעולות הללו אסורות בחוק ועונשם זהה. אדם זה בוודאי יטען כי הוא איננו סוחר בסמים אלא רק 'עושה טובה' לחברים. אך טענתו לא תתקבל, שכן החוק כותב במפורש שאסור לתווך אפילו שלא בתמורה!

עם זאת, אפשר קצת להירגע. אמנם לפי החוק היבש עונשו של סוחר בסמים הוא עשרים שנות מאסר, אך בפועל בית המשפט מחלק בין אדם שמוכר סמים באופן קבוע לבין אדם שרק עשה טובה לחבר. חלק נכבד מתפקידו של עורך הדין, במקרה כזה, הוא לשכנע את השופט שלא מדובר בעיסוק קבוע אלא במשהו חד פעמי.

כדי למנוע ספאם, אנא בחר מהתמונות:דגל.