Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    עבירת סמים ראשונה – מה צפוי לך וכיצד תפעל

    נחקרת במשטרה בגין עבירת סמים בפעם הראשונה ואתה אובד עצות. באילו עבירות בדיוק אתה עלול להיות מואשם? מהו העונש המקסימלי שעלול להיגזר כנגדך? ומהם סיכויי ההרשעה בפועל? על אלה ועוד במאמר הנוכחי.

    עבירת סמים ראשונה – מה צפוי לך וכיצד תפעל

    תוכן עניינים

    האיסור להחזיק סם מסוכן

    החוק אוסר להחזיק או להשתמש בסמים מסוכנים אפילו לצריכה עצמית. משמעות הדבר היא כי לא רק מכירת סמים אסורה, אלא גם עישון באופן פרטי; אפילו 'שאכטה' אחת!

    מה נחשב סמים מסוכנים? ובכן, לאו דווקא סמים שנתפסים בציבור כ'סמים קשים', כמו הרואין או LSD וכדומה. גם סמים 'קלים', כמו מריחואנה לסוגיה השונים, נחשבים סמים מסוכנים מכיוון שהוזכרו בחוק. החוק מונה רשימה ארוכה של סמים מסוכנים, כאשר רשימה זו מונה סוגים שונים של סמים. חלקם מיוצרים מצמח, חלקם מתרכובת כימית, חלקם מוכרים לציבור וחלקם לא.

    אם נתפסת מעשן או אפילו מחזיק סם שהוזכר בחוק, הרי שעברת עבירה פלילית. משמעות הדבר כי מבחינה עקרונית אתה עשוי להישפט ולקבל עונש מאסר בפועל. עם זאת, לא מכניסים לכלא כל כך מהר אדם שעישן באופן חד פעמי [עיין בהמשך שפירטתי לגבי הסיכוי להיכנס לכלא].

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      החזקת סם לצריכה עצמית – חמורה הרבה פחות

      החוק אוסר להחזיק או להשתמש בסמים בכל מצב וכל כמות. עם זאת, החזקת סמים לצריכה עצמית קלה בהרבה מהחזקה למטרות סחר והפצה. בעוד העונש המקסימלי על החזקה לצריכה עצמית הוא שלש שנים מאסר, העונש המקסימלי על החזקה למטרות מסחריות הוא עשרים שנות מאסר.

      אי לכך, אם אתה נחקר בחשד לעבירת סמים ואתה סבור שיש בידי המשטרה ראיות לכך שהחזקת סמים, הקפד שלא להודות בכך שסחרת בהם או שהתכוונת לסחור בהם.

      זאת משום שגם אם המשטרה תצליח להוכיח שהחזקת סמים, כל עוד לא הודית בכך שסחרת בסמים עונשך יהיה קל בהרבה, ובמקרים רבים אפילו לא יוגש כנגדך כתב אישום.

      הסיבה לכך נעוצה בסדרי העדיפויות של רשויות החוק. רשויות החוק אינן מחפשות לרדוף אדם פרטי שעישן באופן חד פעמי, אבל כן מחפשות להילחם בתופעת הסחר בסמים.

      משום כך, אדם שנתפס בפעם הראשונה מעשן סמים אינו צפוי ליחס מחמיר מהמשטרה ואף עשוי למצוא את עצמו משוחרר ללא כתב אישום כלל.

      רשויות החוק אינן מחפשות לרדוף אדם פרטי שעישן באופן חד פעמי, אבל כן מחפשות להילחם בתופעת הסחר בסמיםהחזקת כמות סם גדולה? עליך להוכיח כי הוא נועד לשימוש עצמי בלבד

      היות והחזקת סמים לצריכה עצמית קלה יותר, סביר בהחלט שכל סוחר סמים שנתפס בידי המשטרה יטען שהחזיק את הסמים אך ורק לצריכה עצמית. כיצד המחוקק מתמודד עם תופעה זו?

      האם על התביעה להוכיח מעבר לספק סביר כי הסוחר התכוון למכור את הסם?

      התשובה היא שלילית. החוק קובע כי אדם המחזיק כמות סם גדולה [מעבר לכמות מסוימת שהוגדרה בחוק] נחשב באופן אוטומטי כאדם שהחזיק סמים למטרות מסחריות.

      משמעות הדבר היא כי נטל ההוכחה עובר עליו, ועליו להוכיח לבית המשפט כי לא החזיק את הסמים למטרות מסחריות. כך בעצם נלחם החוק בסוחרי סמים המתעסקים עם כמויות גדולות של סמים.

      דא עקא: תחת חוק זה נכנס גם אדם פרטי שהחזיק כמות סם מעבר לכמות שהוגדרה בחוק. לאור זאת, אדם תמים שהחזיק סמים בכמות גדולה אך ללא שום כוונות מסחריות עלול להיות מואשם בכך שהחזיק סמים למטרות מסחריות. אל תווך זה בדיוק נכנס עורך הדין הפלילי. תפקידו של עורך הדין לשכנע את השופט בטוהר כוונותיו של החשוד ולפטור אותו מאשמת החזקת סמים למטרות מסחריות.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף