Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    עבירת סמים ראשונה – מה ההשלכות ומה העונש הצפוי לך?

    א' בילה עם חבריו בפאב תל אביבי, בחור בשנות ה-20 לחייו. הם חגגו יום הולדת לאחד מהחבר'ה. לפתע אחד מהחבר'ה הדליק גוינ'ט והעבירו בין החבר'ה – הרי מי לא מעשן היום? כשהגיע הגוינ'ט לא', ניגש אליו שוטר. א' היה המום ולא ידע מה לעשות, הוא חשש, מעולם לא נתפס כשהוא מעשן גוינ'ט.

    עבירת סמים ראשונה – מה ההשלכות ומה העונש הצפוי לך?במאמר זה ננסה לענות על השאלה מה עושים אם נתפסתם עם סמים להחזקה עצמית ו/או לשימוש/צריכה עצמית.

    תוכן עניינים

    ראשית, נבין מהן עבירות הסמים על פי החוק הישראלי; האם אפשר לחמוק מעונש כשמדובר בעבירה ראשונה?; מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים ראשונה; האם אני מחויב להודיע למעסיק שלי שאני עומד לדין בגין עבירת סמים?; האם חומרת  הענישה של הסמים קשורה לכמות הסם שנתפסתי? ולבסוף, דע את זכויותיך.

    עבירות הסמים על פי החוק הישראלי

    על פי פקודת הסמים המסוכנים אסור לאדם לייצר, להפיק, לגדל, לשווק, לפרסם, למכור ולצרוך סמים, וזאת למעט אם ניתן אישור מאת המנהל לגידול ולשימוש בגראס לצרכים רפואיים. התוספת הראשונה לפקודת הסמים המסוכנים כוללת את כלל הסמים המסוכנים האסורים ובהם: מריחואנה; חשיש; קוקאין; הירואין; קודאין; אקסטזי וכיו"ב.

    האם אפשר לחמוק מעונש כשמדובר בעבירה ראשונה?

    התשובה לכך תלויה במידה רבה בכמות הסם שנתפסה ובסוג הסם. כלומר, האם מדובר בכמות המוגדרת בחוק ככמות לשימוש ו/או החזקה לצריכה עצמית? במידה וכן- הרי שיש לזכור שהפללה היא המוצא אחרון.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      למה הכוונה? המשרד לביטחון פנים אימץ מדיניות חדשה בכל הנוגע לצריכה עצמית ושימוש עצמי בסם הקנאביס (בהקשר זה, ראוי לציין כי קיימת הבחנה בין המדיניות הנהוגה כלפי בגירים לבין המדיניות הנהוגה כלפי קטינים). שלפיה, יושתו קנסות מנהליים על מי שנתפס בהחזקה לצריכה עצמית בפעם הראשונה.

      בפעם השנייה – יושת קנס מנהלי כפול, בפעם השלישית – הטיפול יועבר למסלול של סגירת תיק בהסדר מותנה, וזאת בכפוף להודאה ובכפוף למגוון כלים שיועמדו לרשות התביעה, כגון: ענישה חינוכית וטיפולית – עמידה בפיקוח של שירות מבחן; הימנעות מביצוע עבירות בעתיד; קנסות ייעודים נוספים; שלילת רישיון נהיגה/נשק וכיו"ב.

      בפעם הרביעית-ייפתח תיק במשטרה כנגד הבגיר ותישקל אפשרות להגיש כנגדו כתב אישום, זאת בכפוף להמלצת המשטרה. במידה ויוגש כתב אישום הוא יועמד לדין פלילי רגיל.

      לעומת הבגירים, הגישה כנגד הקטינים היא יותר רכה ונוקטת בגישה יותר טיפולית ומשקמת. בעבירה ראשונה ושנייה– התיק יועבר למסלול של סגירת תיק בהסדר מותנה. בעבירה שלישית– ייפתח תיק במשטרה ותישקל האפשרות להגיש כנגד הקטין כתב אישום (בכפוף להמלצת המשטרה) והוא יועמד לדין פלילי רגיל.

      מחיקת רישום פלילי בגין עבירת סמים ראשונה

      במקרה שנתפסת בפעם הראשונה עם סמים לצריכה עצמית או שימוש עצמי- בשלב זה ההליך הוא מנהלי. קרי, בשלב זה מוטלים קנסות מנהליים, ואין מדובר בהליך פלילי. המשמעות היא שאין רישום פלילי. עם זאת, במקרה שאין מדובר בעבירה ראשונה ורשויות התביעה עשויות להגיש כתב אישום, כדאי להיוועץ בעו"ד פלילי על מנת להגיש בקשה לסגירת התיק ללא רישום פלילי.

      על פי החוק , אין הוראה המחייבת את הנאשם להודיע למעסיקו כי הוא עומד לדין פלילי בגין עבירות סמים

      האם אני מחויב להודיע למעסיק שלי שאני עומד לדין פלילי בגין עבירת סמים?

      על פי החוק , אין הוראה המחייבת את הנאשם להודיע למעסיקו כי הוא עומד לדין פלילי בגין עבירות סמים. יתרה מזו, על פי חוק המרשם הפלילי, המסדיר את הרישום הפלילי שמנהלת המשטרה לגבי אזרחים במדינה- המרשם הוא חסוי, ולא ניתן להעבירו לאף אחד, פרט לאזרח עצמו ולגופים המנויים בתוספת לחוק המרשם הפלילי.

      עם זאת, ישנם מקומות עבודה שמידע כזה עשוי להשפיע על המשך העבודה של הנאשם, ואף חיוני שתיקו של הנאשם ייסגר מחוסר אשמה פלילית או לחלופין באי הרשעה, וזאת על מנת למנוע פגיעה קונקרטית בהמשך עיסוקו של הנאשם במקום עבודתו.

      האם חומרת הענישה של הסמים קשורה לכמות הסמים שאיתה נתפסתי?

      כמובן. קיימת הבחנה בין החזקה לצריכה/לשימוש עצמי לבין החזקה שלא לצריכה עצמית. בפקודת הסמים נקבעו הכמויות המקסימאליות אשר המחזיק בהן ייחשב כמי שמחזיק לצריכה עצמית. מצורפת טבלה ובה הכמויות הקבועות בחוק.

      סוג הסם

      כמות

      קנבוס (מריחואנה, גראס) 15 גרם
      שרף של קנבוס (חשיש, ג'ראס) 15 גרם
      אופיום 2 גרם
      LSD 3 יחידות
      קוקאין 0.3 גרם
      הרואין 0.3 גרם
      מתדון 0.15 גרם נטו
      מורפין 0.3 גרם
      משרת אופיום 0.3 גרם תכולת מורפין נטו
      פתידין 1 גרם נטו
      מתאפמטאמין (קריסטל מת') 0.2 גרם נטו

       לסיכום: נתפסת עם סמים בפעם הראשונה-דע את זכויותיך

      נתפסת עם סמים בפעם הראשונה? סעיף 7(ג) לפקודת הסמים המסוכנים קובעת כי החזקה לשימוש עצמי יכולה להגיע עד 3 שנות מאסר בפועל. עם זאת, במרבית המקרים הענישה הרבה יותר נמוכה, בפרט כאשר מדובר בעבירה ראשונה. בפעם הראשונה, הסיכויים שלא יוגש כתב אישום והתיק ייסגר במשטרה  תוך אזהרה בלבד, ללא רישום פלילי, ובהתאם למדיניות החדשה יושתו קנסות מנהליים- הכול תלוי נסיבות, תלוי הכמות שנתפסה, עברו הפלילי של החשוד וכיו"ב.

      במידה ועוכבתם לחקירה- חשוב מאד לא לוותר על זכויותיכם להיוועץ עם עו"ד פלילי. סנגור פלילי מנוסה ייעץ לכם כיצד להתנהג בחקירה, ידריך ויכווין אתכם להתנהלות נכונה בחקירה שתשפיע על המשך החקירה ו/או התיק הפלילי.

      אחת המשימות החשובות של עורך הדין הפלילי שלכם היא למצוא כשלים טכניים בעבודת המשטרה, מחדלי חקירה ופגיעה בזכויותיכם (ככל שהיו), סנגור מנוסה יכול למזער את הנזק, לשנות את סוג העבירה, העונש שיוטל עליכם וכן אולי תמצאו את עצמכם זכאים- הכל תלוי נסיבות.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף