Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    החזקת סם שלא לצריכה עצמית – מה העונש?

    כל שימוש בסם, בין אם לצריכה עצמית ובין אם לאו, הוא עבירה פלילית חמורה. העונשים בעבירות סמים נגזרים מסוג הסם ומכוונת מחזיקו.

    החזקת סם שלא לצריכה עצמית - מה העונש?למרות שאלו וגם אלו הן עבירות חמורות, המחוקק החמיר בעבירות של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית כיוון שהוא הכיר בהשפעה הנזקית הכבדה שיש לעבירות סחר בסמים או הפצתם, על החברה בכלל ועל המשתמשים הספציפיים בפרט.

    תוכן עניינים

    החזקת סם שלא לצריכה עצמית אין תמיד פירושה שמדובר בסוחר סמים מקצועי שזהו עיסוקו. לפעמים החזקת סם שלא לצריכה עצמית עשויה להיות תמימה ביותר: חבר המחלק לחבריו, העברת סמים בין משתתפים במסיבה ועוד. משתמשים אלו אינם מודעים לחומרה רבה שבה רואה המחוקק עבירות אלו.

    מהי הגדרת החזקת סם שלא לצריכה עצמית ומה העונש בגינה?

    פקודת הסמים המסוכנים היא הרשת החוקתית להגדרת עבירות סמים. בפקודה זו מנויים סוגי סם הנחשבים כ"סמים מסוכנים" והמשתמש בהם, צפוי להעמדה לדין פלילי.

    המחוקק קבע מפורשות את הכמות הספציפית לכל סוג של סם, שהחזקת אותו סם מעבר לכמות המפורשת, תחשב כהחזקת סם שלא לצריכה עצמית והעונש ייגזר בהתאם.

    למשל:

    1. קוקאין – 3 גרם
    2. הרואין – 0.3 גרם
    3. מריחואנה וחשיש – 15 גרם
    4. מתדון – 0.15 גרם

    כל תפיסה של כמות סם מעבר לזו המצוינת בחוק, תוביל להגשת כתב אישום פלילי בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית. מה העונש? עד 20 שנות מאסר! בניגוד לעונשים קלים בהרבה על עבירות סמים לצריכה עצמית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יחד עם זאת יש לציין כי יהיו מקרים שבהם נסיבות המקרה יוכיחו כי למרות שהכמות שנתפסה מוגדרת בחוק כ"כמות לצריכה עצמית", הרי שמדובר למעשה בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית ובהתאם יוגש כתב אישום. כלומר לפעמים אין בכמות בלבד כדי להכריע האם מדובר בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית או לצריכה עצמית בלבד. כלומר גם כוונת המשתמש היא פרמטר חשוב.

      מהם יסודות עבירת החזקת סם שלא לצריכה עצמית?

      1. מחזיק הסם צריך להיות מודע לכך שהסם שברשותו מוגדר כ"סם מסוכן". יש צורך בהוכחת הכוונה הפלילית לסחור בסם מסוכן. יחד עם זאת, טענה שהנאשם לא היה מודע לכך שקוקאין הוא סם מסוכן, סביר להניח שלא תתקבל בידי בית המשפט.
      2. העברת סם שלא לצריכה עצמית לאחר, היא עבירה ואין זה משנה אם המעביר קיבל תמורה כלשהי בעד הסם. מכך יוצא כי אדם המעביר לחברו סם תוך כדי מסיבה או באירוע חברתי כלשהו, ללא כל תמורה ומתוך רצון חברי, עלול להיות מואשם בסחר בסמים ובהחזקת סם שלא לצריכה עצמית. מה העונש הצפוי? כאמור לעיל, עד 20 שנות מאסר!
      3. גם כאשר הסם עצמו לא נתפס ואינו נמצא כלל, עדיין ניתן להגיש כתב אישום בגין עבירות סמים ובכללם בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית.

      חשוב לזכור כי ככל משפט פלילי, על התביעה מוטל נטל הראיה להרשיע את הנאשם בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית, מעבר לספק סביר. כל ספק בכוונת הנאשם או ערעור מוצלח על ראיות התביעה, משחק לטובתו של הנאשם.

      העברת סם שלא לצריכה עצמית לאחר, היא עבירה ואין זה משנה אם המעביר קיבל תמורה כלשהי בעד הסם

      כיצד ניתן להפחית את חומרת האישום בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית והעונש שייגזר?

      באחת מהתביעות שהוגשו בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית, טען הנאשם כי הכמות שנתפסה אצלו אינה מיועדת כלל למכירה או להפצה, אלא היא תוצאה של רצונו לחסוך במשלוחים נוספים, לנצל מחיר נוח וכד', כמו כל קנייה בכמות גדולה המפחיתה את מחיר המוצר.

      ישנם מקרים שבית המשפט מקבל טענות אלו לאחר שכל נסיבות המקרה, אופן תפיסת הסם והראיות החיצוניות מעידות כי אכן למרות הכמות הגדולה, אין מדובר בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית.

      כדי להפחית את חומרת האישום בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית, מזמין עורך הדין תסקיר מבחן של משרד העבודה והרווחה. תסקיר זה בודק את הנסיבות האישיות, החברתיות והמשפחתיות של הנאשם, צופה האם הנאשם יוכל להשתקם ולחזור למעגל העבודה והחברה. תוך הבעת חרטה על מעשיו, ואם צריך, השתתפותו בתוכניות מיוחדות של שיקום.

      אם יוכח שלמרות שהכמות שנתפסה המוגדרת ככמות שלא לצריכה עצמית, הרי שנסיבות המקרה מוכיחות כי מדובר בצריכה עצמית ללא כוונה פלילית, תופחת בהתאם רמת הענישה של הנאשם.

      קבלת מכתב יידוע לחשוד בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית. מה עושים?

      סעיף 60 לחוק סדר הדין הפליל קובע כי יש לשלוח לכל חשוד בעבירות שעונשן מעל 3 שנים, מכתב יידוע לפיו הוא זכאי לעריכת שימוע בטרם יוגש כתב אישום.

      זו זכות המוענקת לחשוד לשכנע את התביעה לא להגיש כתב אישום נגדו. חשוב מאוד בשלב זה להתייעץ עם עורך דין פלילי שיעלה בצורה מושכלת את כל הטענות נגד הגשת כתב אישום, ינסה להגיע להסדר טיעון  או לסגור את התיק בהסדר מותנה. העיקר לא להגיע להגשת כתב אישום פלילי שנושא עימו קלון העלול להשפיע על עתידו של החשוד.

      לסיכום: החזקת סם שלא לצריכה עצמית היא עבירה חמורה ביותר שבצידה עונש מאסר כבד.

      הגדרת הכמויות מופיעה בחוק אולם ישנן נסיבות נוספות המעידות אם מדובר בצריכה עצמית אם לאו. ההבדל בין עונש על החזקת סם שלא לצריכה עצמית לבין מקרה של צריכה עצמית, הוא הבדל משמעותי ביותר ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי כיצד ניתן להפחית את חומרת העבירה.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף