Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    עבירת גידול סמים – מה צפוי לך?

    כנגד נאשם שנתפס מגדל בביתו עציצי קנאביס במרפסת בכמות קטנה הוגש כתב אישום. האם דינו זהה למי שנתפס מגדל בחממה מאות שתילים?

    עבירת גידול סמים – מה צפוי לך?במאמר זה, ננסה לענות על שאלה זו ושאלות נוספות.

    תוכן עניינים

    מה זו עבירת גידול סמים והאם היא נחשבת עבירה חמורה?

    על פי פקודת הסמים המסוכנים חל איסור של גידול, ייצור, הפקה או הכנה של סמים. גידול סמים יכול להיות "גידול ביתי"- כלומר שגידול הסם הוא בתחומי הבית, למשל בתוך ארון גידול ייעודי, בעציצים במרפסת או בגינה, לעומת "גידול  מסיבי" – בו המגדל משתמש בחממה כדי לגדל את השתילים.

    בעבירת הגידול אין חשיבות לכמויות, כך לדוגמא, אין חשיבות למספר השתילים, ומרגע שנזרע זרע אחד של קנאביס או סם מסוכן אחר, בוצעה עבירה של גידול. עם זאת, המערכת השיפוטית עורכת הבחנה בין אדם שגידל מספר שתילים לשימוש עצמי, לבין אדם שגידל מאות שתילים בחממה תוך כוונה לסחור בהם ולהפיק מהם רווח, לבין כ אדם שפתח מעבדת סמים קשים בביתו.

    אם כן, ניתן לראות כי הצד העונש הקבוע הצידה של העבירה- עד 20 שנות מאסר מדובר בעבירה חמורה. אף על פי כן, כפי שצוין קודם לכן, ישנן הבחנות והענישה בגין גידול סמים משתנה ממקרה אחד למשנהו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הענישה על עבירת גידול סמים

      כאמור, בחוק נקבע עונש של עד -20 שנות מאסר. אולם, אין התייחסות לנסיבות.

      קרי, האם מדובר בגידול לצורך שימוש עצמי או לצרכי סחר? מה כמות הסם שנתפסה, מספר השתילים, משקל הסם ועוד. אולם, כשהנושאים הללו מגיעים לפתחו של בית המשפט ניתן לראות שבית המשפט לא מסתכל על החוק היבש, וכי יש הבחנה ברורה בין מי שגידל מספר שתילים לשימוש עצמי לבין אדם שגידל בחממה מאות שתילים על מנת לסחור ולעשות רווח, לבין מי שפתח בביתו מעבדת סמים "קשים".

      לנסיבות אלה יש להוסיף את הנסיבות האישיות של כל אדם. לרוב מדובר באנשים נורמטיביים, בעלי משפחות, שירתו בצבא, בעלי עבודה מסודרת וכיו"ב.

      לכן, בית המשפט אינו מעוניין להרוס את שמם הטוב והדימוי שלהם, ובהתקיים פרמטרים מסוימים ניתן לסיים את ההליך הפלילי ללא הרשעה. בנוסף, בית המשפט מתחשב בשיקולי השיקום, וככל שאלה יותר משכנעים- הסיכוי לענישה מחמירה פוחת.

      מדיניות העמדה לדין בעבירת גידול סמים

      התביעה המשטרתית שינתה את מדיניותה החל מחודש נובמבר 2017, ויצאה הנחייה חדשה המבחינה בין המקרים. קרי, בין שימוש לצריכה עצמית לבין סחר והפצה, והיא כוללת את השיקולים הבאים:

      • כמות(מספר) השתילים שגודלו– ככל שכמות השתילים גבוהה, כך תיטה התביעה לייחס עבירה של גידול סם ולא עבירה של החזקה לשימוש עצמי ובהתאם להגיש כתב אישום בגין עבירת גידול סמים.
      • התכנון שקדם לביצוע העבירה– ככל שנערך תכנון מקדים לביצוע העבירה, כך תגבר הנטייה לייחס עבירה של גידול סם מסוכן. תכנון מקדים כולל ולרבות שכירת מבנה ייעודי לצורך כך, רכישת אמצעים ייעודים לצורך ביצוע עבירת הגידול וכו'.
      • היקף האמצעים ששימשו לביצוע העבירה- ככל שנעשה שימוש באמצעים רבים יותר לביצוע עבירת הגידול (שימוש בדשנים, טפטפות, מנורות ייעודיות, כלים ייעודיים לגידול השתילים, מערכות השקיה וכו'), כך תגבר הנטייה להגיש כתב אישום בגין עבירה של גידול.
      • נסיבות חיצוניות התומכות בביצוע העבירה– ככל שמתיק החקירה עולה כי קיימת תשתית ראייתית התומכת בכך שהחשוד לא גידל את הסם המסוכן לצריכתו העצמית – תיוחס לו עבירה של גידול סם מסוכן.
      • קיומו של עבר פלילי– קיומו של עבר פלילי עשוי לשמש נתון לבחירת הסעיף המתאים בחוק.
      • קיומו של מידע מודיעיני– קיומו של מידע מודיעיני לגבי החשוד עשוי לשמש כנתון מסייע בבחירת סעיף העבירה.
      • משקל הסם המסוכן– משקל הסם המסוכן יכול ויהווה נתון מסייע בבחירת סעיף העבירה המתאים.

      רשימת התבחינים אינה סגורה ויש לבחון את התבחינים במצטבר. עם זאת, למשל במקרה שאדם גידל 100 שתילים- הרי ברור שזה לא לצריכה עצמית. לפיכך, לפעמים מספיק רק תבחין אחד על מנת לבחור את סעיף העבירה המתאים.

      משקל הסם המסוכן יכול ויהווה נתון מסייע בבחירת סעיף העבירה המתאים

      כיצד בתי המשפט מתייחסים בפועל אל עבירת גידול סמים

      לצד העונש המקסימאלי הקבוע בעבירת הגידול, העונש שגוזרים בתי המשפט הוא רחוק מזה הקבוע בחוק, והוא תלוי כאמור בכמות שנתפסה אצל המגדל שיוכיח שזה לשימוש עצמי. קרי, כמות קטנה, האם זה אדם נורמטיבי שזו לו מעידה חד פעמית ואין לחובתו עבר פלילי, והוא עבר הליך שיקומי והוא בעל פוטנציאל שיקומי.

      בית המשפט יכול להטיל עליו עונשים קלים שינועו בין עבודות שירות ועד עונשי מאסר קצרים. יתר על כן, במקרים המתאימים וכל אדם על פי נסיבותיו האישיות, בית המשפט יכול להימנע מהרשעה.

      לעומת זאת, כאשר הוכח ומדובר בכמויות מסחריות (של עשרות ק"ג), בית המשפט יטיל עונש חמור יותר, בפרט אם מדובר על נאשם שיש לו עבר פלילי.

      לסיכום, חשוב להתייעץ עם עורך דין עבירות סמים מנוסה שידע לאבחן את המקרה שלך, ידע להדריך אותך להתנהלות נכונה כבר בחקירה, יבחן את טיב הראיות ועוצמתן, כך שבטרם יחל משפטך יוכל עורך הדין שלך להגיע להסדר מקל עם רשויות התביעה לגבי עונשך.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף