Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    סחר בסמים בקרב קטינים – מדיניות הענישה שכדאי שתכיר

    אם סחר בסמים נחשב לאחת העבירות החמורות בישראל, הרי שסחר בסמים בקרב קטינים מתחל לגיל 18, הוא לא רק עבירה חמורה, כי אם אסון בעל השלכות מרחיקות לכת.

    סחר בסמים בקרב קטינים – מדיניות הענישה שכדאי שתכיר

    על סחר בסמים בקרב קטינים – מדוע זה כל כך חמור, איך זה נראה, ומה מדיניות הענישה בנושא.

    אחת התופעות הבולטות בתקופת הקורונה היתה סחר בסמים בקרב קטינים מתחת לגיל 18. ללא מסגרת חינוכית מסודרת, ללא חוגים ופעילויות, עם ריחוק חברתי שכמוהו לא חוו בחיים, בני נוער לא מעטים מצאו עצמם מצרפים מריחואנה לחייהם.

    תוכן עניינים

    אומנם המשבר הגדול של הקורונה מאחורינו, אבל חלק מההרגלים של בני הנוער בישראל בנוגע לשימוש בסמים, נותרו לצערנו בעיניהם. אנו מתייחסים בעיקר לסם מסוג קנאביס, ולא לסמים שנחשבים קשים יותר כגון סמי מסיבות, הירואין וקוקאין וכו'.

    סחר בסמים בקרב קטינים – מדוע זה כל כך חמור?

    ראשית בגלל הרגישות הגבוהה בה נמצאים בני הנוער. תקופת ההתבגרות היא תקופה לא קלה, ויש יאמרו אף מאתגרת וקשה. צעירים בגילאים אלו, בין 15-18 נאלצים להתמודד עם שאלות רבות לגבי מי הם, מה הם רוצים מהעולם, ובעיקר – מה מקומם בחברה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      גם מריחואנה יכול להיות סם קשה

      צעירים רבים עשויים להסכים לקחת סמים רק כדי להתקבל, להיות מקובלים ואהובים, וההשפעה של המריחואנה עליהם יכולה להיות הרסנית.

      נכון, יש גישה שאומרת שהמריחואנה היא לא סם קשה. בפקודת הסמים המסוכנים אין הפרדה בין סמים קלים לקשים, ומריחואנה בהחלט נחשבת סם קשה. שנית, ההשפעה של הסם הזה לא בזמן סוטול, אלא בזמן "סרטים", יכולה להיות נוראית. כלומר, צעירה בת 15 או צעיר בן 16 שנכנסים לסרטים כתוצאה ממריחואנה, יכולים לקחת את זה הרבה יותר קשה, ממישהו בן 22.

      שורה תחתונה, לאדם מתחת לגיל 18 אין את כל הכלים לבחור, להחליט, להפעיל שיקול דעת, במיוחד כאשר חשוב לו למצוא חן, להתנסות, למרוד. לכן הפתח לסחר בסמים בקרב קטינים כדי "לארגן את החבר'ה", הוא גדול בשלב זה, אך גם מדיניות הענישה, עליה נפרט בהמשך. חשוב להבין שבגלל שמדובר בקטין, אין פירוש הדבר שיש "הנחות".

      סחר בסמים בקרב קטינים – איך זה נראה?

      מסתבר שהרשתות החברתיות עושות את שלהם בישראל של שנת 2021. על מנת לארגן סמים, שזה סחר לכל דבר, קטינים רבים נעזרים בוואטס אפ, בטלגרם, וככה זה מתגלגל.

      המשטרה אוספת ראיות ועוצרת קטינים עם כמויות קטנות של סמים, ברוב המקרים. בני הנוער נוהגים בחוסר זהירות ברשת ברוב המקרים, ולכן מקלים מאוד על המשטרה להתחקות אחריהם. לעיתים אף מתרברבים ביכולתם להשיג סמים, על מנת לקדם את מעמדם, מה שמסייע למשטרה לתפוס אותם.

      מה מדיניות הענישה בנושא?

      קטין אשר קונה סמים באמצעות הרשתות החברתיות ולאחר מכן יושב עם חבריו, מוגדר ברוב המקרים סוחר חברתי, עם כמויות קטנות וקונה לחבריו. מבחינת החוק זה עדיין נחשב סחר, אבל יש סיכוי שבאמצעות עורך דין סמים המנוסה בסחר בסמים בקרב קטינים, יהיה אפשר להפחית את העונש.

      חשוב להבין שבני נוער אינם יוצאי דופן כשמדובר בעונשים הקבועים בחוק לגבי סחר בסמים. ישנה רגישות ובחינה מעמיקה של הנתונים.

      ידוע לשופט כי זהו כתם שיישאר לכל החיים עם הנער או הנערה, ולכן יש לבחון היטב האם הכתם הזה יועיל או יגרע. מדיניות הענישה כלפי קטינים ברוב המקרים תהיה קלה יותר מאשר עבור בוגרים, וכמובן בהתאם לנסיבות העבירה – האם יש עבר פלילי? מה סוג הסם? מה הכמות? מה מצבו של הקטין?

      מדיניות הענישה כלפי קטינים ברוב המקרים תהיה קלה יותר מאשר עבור בוגרים, וכמובן בהתאם לנסיבות העבירהענישה הדרגתית

      כשמדובר בכמות של החזקה לשימוש עצמי, ברוב המקרים התיק יועבר לסגירה בהסדר מותנה, אם מדובר במקרה ראשון או שני. הסדר מותנה יכלול בקוב המקרים ענישה חינוכית, פיקוח של שירות מבחן, קנסות אפשריים ועוד. בפעם השלישית, יכול להיפתח תיק במשטרה והגשת כתב אישום נגד הקטין, אשר יכול לעמוד בדין פלילי רגיל.

      מה לגבי שירות בצה"ל?

      חשוב לציין כי כאשר מדובר בעבירת סחר בסמים, עשוי להישאר רישום פלילי אצל הקטין, אך הוא יוכל להתגייס לצה"ל, זאת כמובן בהתאם לחומרת העבירה, נסיבותיה, מועד הביצוע וחווות דעת של אנשי מקצוע אשר טיפלו בו ונפגשו עימו.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף