Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    נתפסת עם סמים? מהם הדברים שחשוב לדעת

    ראשית, קיימים סוגים שונים של עבירות בתחום הסמים ובהן: עבירות סחר בסמים ; תיווך; ייבוא ו/או אספקה לצורכי הפצה ולא לשימוש עצמי, כשבכל אחת מהעבירות העונש הוא שונה. עפ"י פקודת הסמים המסוכנים חל איסור על ייצור החזקה ומכירה של חומרים המוגרים כמסוכנים.

    נתפסת עם סמים? מהם הדברים שחשוב לדעת

    תוכן עניינים

    במאמר זה ננסה לענות על מספר שאלות כגון: מהם סוגי הסמים המסוכנים, מה מוגדר החזקה או שימוש לצריכה עצמית (לרבות כמויות), מה כוללת הרפורמה החדשה לגבי מי שנתפס בפעם הראשונה, מה לגבי קטינים וחיילים?  תפסו אתכם – מה הלאה? (לרבות במקרה של התנהלות נכונה במשטרה והגשת כתב אישום)

    המדריך השלם להתנהלות נכונה במקרה שנתפסת עם סמים לשימוש עצמי.

     הגדרת סמים מסוכנים

    פקודת הסמים המסוכנים כוללת בין היתר מריחואנה, חשיש, קוקאין, אקסטזי, הרואין, קודאין, קראק וסמים המפורטים בתוספת הראשונה לפקודה, אותם אסור לצרוך, לגדל, לייצר, לשווק, לפרסם או למכור מלבד בעלי אישור מוכר לגידול ולשימוש בגראס לצרכים רפואיים.

     החזקה וצריכה לשימוש עצמי

    קיימת הבחנה בין צריכה ו/או שימוש לצריכה עצמית לבין החזקה שלא לצריכה עצמית. ההבחנה נובעת ותלויה בין היתר, בסוג הסם, בכמות שנתפסה אצל אותו אדם ובענישה.

    כך למשל, אדם שנתפס עם כמות של קנאביס של מעל 15 גרם (הכמות המוגדרת ככמות לשימוש עצמי) עשוי למצוא את עצמו מואשם בצריכה שלא לשימוש עצמי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      נובע אם כן, כי אדם המחזיק מעל לכמות המותרת בחוק, עשוי למצוא את עצמו מואשם בעבירות אחרות כגון סחר, צריכה שלא לשימוש עצמי וכו'. המשמעות של זה היא בענישה, שכן בעוד שהענישה על שימוש לצריכה עצמית– עשויה להגיע -ל-3 שנות מאסר, הרי שבמקרה של סחר למשל הענישה עשויה להגיע ל-20 שנות מאסר.

      החזקה ושימוש בסמים לצריכה עצמית – כמויות:

      באיזו כמות סם ייחשב להחזקה לשימוש או לצריכה עצמית? מצורפת טבלה ובה הכמויות הקבועות בחוק שכל עוד לא עברתם את הכמות המצוינת בטבלה, החזקת סמים תחשב לצריכה עצמית.

      סוג הסם הכמות
      קנבוס (מריחואנה, גראס) 15 גרם
      שרף של קנבוס (חשיש) 15 גרם
      אופיום 2 גרם
      LSD 3 יחידות
      קוקאין 0.3 גרם
      הרואין 0.3 גרם
      מתדון 0.15 גרם נטו
      מורפין 0.3 גרם
      משרת אופיום 0.3 גרם תכולת מורפין נטו
      פתידין 1 גרם נטו
      מתאפמטאמין (קריסטל מת') 0.2 גרם נטו

      כמויות הסם המצוינות בטבלה הן כמויות של " גרם נטו". על מנת לבחון את הסם יש לשלוח את המוצג למעבדת הסמים במטה הארצי של המשטרה, שם מנוקה כל חומר שהוא אינו סם מסוכן ונשאר המשקל של  הסם המסוכן עצמו נטו מתוך כלל משקל התכשיר, התרכובת, התערובת או התמיסה.  "יחידה"- משמעותה טבליה, אמפולה, כמוסה או בקבוק או אריזה יחידתית כלשהי.

      נתפסת עם קנאביס לשימוש עצמי – מה העונש הצפוי לך?

      המשרד לביטחון פנים אימץ מדיניות חדשה – קנסות מנהליים והפללה רק כמוצא אחרון.

      מדיניות הענישה כלפי בגירים שייתפסו משתמשים בסם הקנאביס:

      • בגיר אשר ייתפס מחזיק בקנאביס בפעם הראשונה (הודאה, ללא עבר פלילי) יושת עליו קנס מנהלי ואם ייתפס בפעם השנייה יושת עליו קנס מנהלי כפול.
      • בגיר אשר ייתפס מחזיק בקנאביס בפעם השלישית יועבר למסלול של סגירת תיק בהסדר מותנה, מבלי שיוגש נגדו כתב אישום, וזאת בתמורה להודאה ולמגוון כלים בהתאם לפרופיל של המשתמש, כמו למשל, עמידה בפיקוח של שירות מבחן,(הליך טיפולי), ענישה חינוכית, קנסות נוספים (ייעודיים), הימנעות מביצוע עבירה בעתיד, שלילית  רישיון הנהיגה, שלילת כלי הנשק שלו ועוד.
      • בגיר אשר ייתפס בפעם הרביעית ומעלה – ייפתח לו תיק פלילי ותישקל האפשרות להגיש נגדו כתב אישום בהתאם להמלצת המשטרה ולהעמידו לדין פלילי רגיל.
      • כמו כן, כמו כן, המשטרה צפויה להצטייד במכשור טכנולוגי לשם עריכת בדיקת רוק חדשה לגילוי נהיגה תחת השפעת סמים מצד נהגים.

      בגיר אשר ייתפס מחזיק בקנאביס בפעם הראשונה יושת עליו קנס מנהלי, בפעם השנייה יושת עליו קנס מנהלי כפולסיכום המדיניות החדשה כלפי קטינים שייתפסו משתמשים בקנאביס:

      המדיניות כלפי קטינים היא גישה יותר טיפולית. לפיכך:

      • עבירה ראשונה – טיפול מותנה (ללא רישום פלילי). במידה והקטין מסרב להליך הטיפולי, הוא יועבר להליך פלילי רגיל.
      • עבירה שניה – סגירת תיק בהסדר מותנה.
      • עבירת שלישית ומעלה – ייפתח לו תיק פלילי ותישקל האפשרות להגיש נגדו כתב אישום ולהעמידו לדין פלילי רגיל.

      האם החוק תקף גם על חיילים?

      לאחרונה הוחלט לשנות את מדיניות האכיפה בצה"ל. המשמעות היא שאם חייל עישן בחופשה ולא במסגרת הצבאית – הם לא יואשמו. למעשה, חיילים שעישנו עד חמש פעמים במהלך חופשות לא יופללו.

       נתפסת עם קנאביס לשימוש עצמי – דע מהן זכויותיך

      השאלה היא עם איזה סוג סמים נתפסתם, כמות הסם, ומה אמרתם בחקירה וכמובן ראיות (כדוגמאות ס.מ.ס וכיוצ"ב), נשאלת שאלה נוספת האם נערך חיפוש – במידה וכן האם הוא היה חוקי? כשאתם מגיעים למשטרה ישאלו אתכם שאלות הנוגעות לאופן השגת הסם, למשל מהיכן השגתם אותו או רכשתם אותו, מתי עלות? רכישה חד פעמית וכיוצ"ב.

      חשוב מאד לפני הכל לשמור על הזכות הבסיסית שלכת ולהיוועץ עם עו"ד פלילי – גם אם נראה לכם שזה דבר פעוט. זכרו שלדברים שתאמרו יש השלכה על המשך החקירה ובעתיד גם על המשך התיק. כל סנגור פלילי מנוסה יבהיר להם שחשוב שתזכרו שאיש בתחנה אינו חבר שלכם ושכל פגישה אקראית עם שוטר או אדם (היכול להיות מדובב) עשויה להיות מתוכננת.

      אחת המשימות החשובות של עורך הדין הפלילי שלכם היא למצוא כשלים טכניים בעבודת המשטרה, מחדלי חקירה ופגיעה בזכויותיכם (ככל שהיו), סנגור מנוסה יכול למזער את הנזק, לשנות את סוג העבירה, העונש שיוטל עליכם וכן אולי תמצאו את עצמכם זכאים- הכל תלוי נסיבות.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף