Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    נתפסתי עם כמות מזערית של חשיש – האם אני צפוי לרישום פלילי?

    צריכת סמים הפכה לתופעה נפוצה בקרב בני הנוער. איזו כמות של חשיש אסורה בשימוש? האם אדם שנתפס מחזיק בחשיש צפוי לרישום פלילי? ומהו ההבדל בין רישום פלילי לרישום משטרתי? על כך במאמר שלפניכם.

    נתפסתי עם כמות מזערית של חשיש – האם אני צפוי לרישום פלילי?

    החוק אוסר להשתמש אפילו בכמות מזערית של חשיש

    החוק אוסר להחזיק או להשתמש בסמים מסוכנים אפילו בכמות מזערית ואפילו לצריכה עצמית. כשהחוק מדבר על סמים מסוכנים הוא לא מתכוון למונח 'סמים קשים' המקובל בעגה של הרחוב, אלא לכל הסמים שהוזכרו בחוק. סמים כמו מריחואנה וחשיש, הנחשבים ברחוב כסמים קלים, מוגדרים בחוק כסמים מסוכנים.

    עם זאת, ישנו הבדל משמעותי בין שימוש בסמים לצריכה עצמית לבין שימוש בסמים לצריכה מסחרית. עונשו המקסימלי של המשתמש לצריכה עצמית הוא שלש שנים מאסר, בעוד עונשו של המשתמש לצריכה מסחרית עשוי להגיע עד לעשרים שנות מאסר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      רישום פלילי ורישום משטרתי

      קיימים שני סוגי מרשמים בעבירות פליליות – המרשם הפלילי והמרשם המשטרתי. המרשם המשטרתי נפתח ברקע שמגיעה תלונה על אדם ונפתחת כנגדו חקירה, ואילו המרשם הפלילי נפתח רק כאשר מוגש כנגדו כתב אישום. המרשם המשטרתי הינו מרשם לצרכי המשטרה ובעלי תפקיד בלבד, והמרשם הפלילי נגיש לגופים נוספים.

      תיקי חקירה במשטרה נסגרים מסיבות שונות בלא הגשת כתב אישום, אולם הרישום במרשם המשטרתי נמחק רק במקרה אחד בלבד: כאשר התיק נסגר מחוסר אשמה. כלומר, רק אם המשטרה הגיעה למסקנה שהתלונה היא תלונת שווא והחשוד הינו חף מפשע, היא תמחק את המרשם המשטרתי.

      אלא שברוב המקרים תיק החקירה אינו נסגר מחוסר אשמה. בדרך כלל התיק נסגר מתוך ההבנה שאין אפשרות או כדאיות להגיש כתב אישום. למשל, כאשר יש מחסור בראיות או כאשר אין ענין ציבורי להגיש כתב אישום. במקרים כאלו, מכיוון שלא הוכח שהחשוד אינו אשם, הרישום במרשם המשטרה אינו נמחק.

      המרשם הפלילי אף הוא אינו נמחק בכל מקרה בו אין הרשעה. המקרה היחיד בו נמחק המרשם הפלילי הוא כאשר בית המשפט מזכה את הנאשם באופן מוחלט. בכל מקרה אחר, לרבות מקרה בו בית המשפט קובע כי הנאשם אינו כשיר לעמוד לדין, הרישום נשמר.

      המקרה היחיד בו נמחק המרשם הפלילי הוא כאשר בית המשפט מזכה את הנאשם באופן מוחלט

      עורך הדין יפעל למחיקת הרישום הפלילי כנגדך

      אם נתפסת משתמש בחשיש ואתה מצוי כעת בהליכי חקירה במשטרה, הרי שאתה כבר רשום במרשם המשטרתי. אולם כל עוד לא הוגש נגדך כתב אישום, אינך רשום במרשם הפלילי.

      כאמור, המרשם הפלילי נגיש לגופים רבים יותר והוא עלול להזיק לך יותר בהמשך הדרך.

      מעסיקים רבים דורשים מעובדיהם עבר פלילי נקי, והעובדה שאתה רשום במרשם הפלילי עשויה למנוע ממך לעבוד במקומות רבים. משום כך, עליך לעשות הכול בכדי שלא יוגש כנגדך כתב אישום ותירשם במרשם הפלילי. לשם כך, מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין עבירות סמים מנוסה, שיעשה הכול על מנת לשכנע את המשטרה שלא להגיש כנגדך כתב אישום.

      זאת ועוד, גם במקרה בו המשטרה אינה מעוניינת להגיש כתב אישום, עדיין כדאי להיעזר בשירותי עורך הדין. שכן, כאמור, עילת הסגירה של התיק קובעת האם יימחק המרשם המשטרתי. אם התיק נסגר מחוסר ראיות או מחוסר ענין לציבור, המרשם המשטרתי לא נמחק, אך אם התיק נסגר מחוסר אשמה, המרשם המשטרתי יימחק.

      תפקידו של עורך הדין, אפוא, הוא לנסות לשכנע את המשטרה לסגור את התיק מחוסר אשמה, ולא מחוסר ראיות או מחוסר ענין לציבור. אמנם המרשם המשטרתי הינו חסוי יותר מהמרשם הפלילי, אך עדיין מוטב לך כי אף הוא יימחק.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף