Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    כתב אישום חמור: הדחת קטין לסמים

    שימוש בסמים כבר מזמן אינו תופעה רחוקה וקטנת היקף. השימוש בסמים, גידולם, החזקתם למטרות שונות ייבוא וייצוא של חומרים הפכו לנפוצים מאוד בקהלים שונים ובהיקפים נרחבים.

    כתב אישום חמור: הדחת קטין לסמים

    על אף שהתופעה נפוצה החוק אוסר עליה מכל וכל ומגדיר שימוש או החזקה לכל מטרה כעבירה פלילית מובהקת שיש בצידה עונש חמור.

    תוכן עניינים

    כיצד יודעים איזה חומר מוגדר כסם?

    החוק מגדיר ומונה את החומרים שנאסרו לשימוש והחזקה למטרות שונות.

    הרשימה המפורטת שמכילה את שמות החומרים מופיעה בפקודת הסמים המסוכנים. כל חומר ששמו מופיע בפקודה מוגדר בחוק כסם מסוכן ובהתאם לכך נאסר כל שימוש בו, זאת למעט מצבים של היתר חוקי פרטי כמו למשל אישור רפואי לשימוש בסם לטובת שיכוך כאב או החלמה ממחלה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מי מוגדר כקטין לפי חוק?

      החוק מגדיר קטין כנער שטרם מלאו לו 18. זאת בשונה מאדם שמלאו לו 18 ומוגדר בחוק כבגיר.

      יחסו של החוק לקטינים הוא אחר מהיחס לבגירים וזאת בשל גילם וחוסר בשלותם להפעיל שיקול דעת מלא ולהכריע בכל עניין ועניין. יחסו של החוק לקטינים מתבטא גם בכך שאין לקטין אישור חוקי לבצע פעולות משפטיות אלא רק בכפוף להסכמה של נציגו, שיהיה לפי רוב האפוטרופוס הטבעי שלו- הוריו.

      מהי עבירת הדחת קטין לסמים?

      כאמור קטין הוא נער שטרם מלאו לו 18 שנים ולכן שיקול דעתו אינו מלא.

      בשל כך הנעתו של אותו הקטין לעבור על החוק בדרך כזו או אחרת היא חמורה בכמה מונים והיא מגולמת גם ביחסו המחמיר של החוק ובענישה שיקבע לאדם שהדיח או שידל קטין לביצוע של דבר עבירה.

      כשמדובר בהדחת קטין לסמים ישנן מספר אפשרויות שייתכן ויכנסו תחת הגדרה זו:

      • בגיר שנותן לקטין סם מכל סוג שהוא.
      • בגיר שהיה אחראי על קטין ובמהלך אחריותו על אותו הקטין נתן לקטין אפשרות או הניח לו להשיג לידיו סם מסוכן או לעשות שימוש בסם מסוכן. ביחס לאפשרות זו כשמדובר באחראי מדובר באפוטרופוס של הקטין בין אם הוא אפוטרופוס טבעי, הורה מאמץ, הורה חורג או אפוטרופוס חוקי וכן כל אדם שהקטין היה תחת השגחתו או תחת משמרתו.
        • בגיר ששידל קטין להשגת סם מסוכן או לשימוש בו. השידול הוא הפצרה שיכולה להתבטא במעשים או במילים. השידול יכול להיעשות באמצעות הבטחת הבטחות או על ידי עידוד רוחני והפצרה במילים.

      מאפשרויות אלה ניתן לראות כי כמעט כל אינטראקציה של בגיר עם קטין הנוגעת לתחום הסמים עלולה להיחשב כהדחת קטין לסמים. יתרה מזאת, אין כל השפעה או משמעות אם הקטין הוא זה שפנה אל הבגיר בכדי להשיג סם או לעשות בו שימוש או אם הבגיר פנה אל הקטין לשם כך.

      כמעט כל אינטראקציה של בגיר עם קטין הנוגעת לתחום הסמים עלולה להיחשב כהדחת קטין לסמים

      החוק מציג ארבעה מצבים שמוגדרים כ"חזקה". כלומר, מי שביצע את אחד מארבעת המעשים הללו מוחזק באופן טבעי ומואשם כאדם שביצע עבירה של הדחת קטין לסמים, ואלו הן:

      1. נתינת כלי שנועד לשימוש בסמים מסוכנים לידיו של קטין או לאדם אחר בכדי שימסור את הכלי לידי הקטין.
      2. הזמנת קטין למקום או מרחב שבו מורגלים אנשים לעשות שימוש בסמים.
      3. הזמנת קטין למקום או מרחב שבו יוכל הקטין להשתמש בסם מסוכן או להשיגו.
      4. עיכוב קטין במקום או הפנייתו למקום בו יוכל להשיג או להשתמש בסם, או לחילופין מקום בו מורגלים אנשים לעשות שימוש בסמים.

      חומרת העבירה והעונש שבצידה

      כאשר מדובר בעבירה של הדחת קטין לסמים, מדובר בעבירת הסמים בעלת החמורה הרבה ביותר.

      חומרה זו באה לידי ביטוי גם בענישה שעשויה להגיע עד לשיעור של 25 שנות מאסר. יתירה מזאת, בשונה מרוב מוחלט של העבירות הפליליות, במצב שבו נאשם הורשע בביצוע עבירה זו לבית המשפט לא קיימת אפשרות לגזור לנאשם מאסר על תנאי בלבד. החוק קובע כי ביחס לעבירה זו, בשל חומרתה, ניתן לגזור מאסר בפועל בלבד.

      מעצר עד תום ההליכים

      כאשר אדם נחשד בביצוע עבירה של הדחת קטין לסמים, קיים סיכוי גבוהה שבמקביל תוגש בקשה לבצע מעצר של אותו הנאשם עד סיומם של ההליכים המשפטיים.

      בשל כך, כאשר אנו עוסקים בעבירה של הדחת קטין לסמים, קיים קושי רב לשחרר נאשם לחלופות מעצר המקובלות במקרים אחרים, כדוגמת מעצר בית.

      יחד עם זאת, שכירת שירותיו של עורך דין עבירות סמים מנוסה המתמחה בתחום הפלילי עשויה לסייע לצמצום היקפו של העונש ולהפעלת לחצים מספקים על בית המשפט בכדי שיורה על שחרורו של הנאשם לחלופת המעצר, זאת חרף החוק שקובע שבמקרה זה קיימת חזקת מסוכנות.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף