Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד ניתן להימנע מהרשעה פלילית בגין עבירת שימוש בסמים?

    אם אתה רוצה להתגייס ליחידה קרבית בצה"ל, לקבל רישיון לעסוק בעריכת דין, רפואה, ואפילו להיות חברי כנסת או שר. אז, רישום פלילי עשוי למנוע זאת ממך.

    כיצד ניתן להימנע מהרשעה פלילית בגין עבירת שימוש בסמים?

    כך שאם הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה פלילית של שימוש בסמים, וזו העבירה הראשונה שלך, ברור שהעונש שיינתן לך יהיה קל מאוד, אך לא העונש הוא הבעיה, אלא הרישום הפלילי שעשוי ללוות אותך בהמשך. אז כיצד תוכל להינצל מהרשעה פלילית?

    מהי עבירה של שימוש בסמים?

    עבירות סמים מתחלקות לכמה סוגים. ברירת המחדל היא שחל איסור בישראל באופן כללי להשתמש בסמים אסורים. כאשר סם אסור, הוא סם המופיע בפקודת הסמים המסוכנים, התשל"ג- 1973. דוגמא לסמים אסורים הם: מריחואנה, חשיש, קוקאין ועוד.

    החוק עורך מדרג של עבירות שימוש בסמים. עבירה של שימוש בסמים לצריכה עצמית, מוגדרת בתור עבירה קלה יחסית שדינה עד 3 שנות מאסר, כאשר השימוש העצמי נמדד בהתאם לכמות הסם שנתפסה. אך ישנן עבירות חמורות מאוד בפקודת הסמים, כמו למשל עבירה של גידול סמים לשם ייצור, שדינה הוא 20 שנות מאסר, וגם עבירה של מכירת סמים לקטינים, שעונשה הוא עשרים וחמש שנות מאסר.

    על אף שעבירות סמים הן עבירות חמורות מאוד על הנייר, המציאות מלמדת שחלק גדול מאוד מהאנשים שנתפסים בשימוש בסמים, ואף בגידול, הם לא אחת אנשים נורמאטיביים לחלוטין. ישנם כאלו שמגדלים סמים בביתם לשימושם העצמי, או בשל מחלה, וישנם רבים שפשוט צורכים סמים להנאתם בלבד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהי "אי הרשעה" בהליך הפלילי?

      ההליך הפלילי הפורמאלי, מתחיל בהגשת כתב אישום, כאשר לאחריו או שהנאשם מודה בעבירה או כופר בה. אם הנאשם מודה בעבירה, אז השלב הבא יהיה שלב הטיעונים לעונש, שלאחריו יקבע בית המשפט מה יהיה עונשו של הנאשם. אם נאשם כופר באשמה, אז מתנהל משפט שבסופו יקבע בית המשפט האם נאשם אשם בביצוע העבירה, או זכאי.

      עם זאת, החוק מסמיך את בית המשפט לפעול בדרך שסוטה במעט מסדרי הדין הרגילים, ולקבוע בעצם שנאשם ביצע עבירה פלילית מסוימת, אך לא להרשיע אותו בגינה. אם בית המשפט אכן משתכנע כי אין להרשיע נאשם מסוים, המשמעות היא ברורה, לא יוותר רישום פלילי בגיליון ההרשעות של הנאשם.

      נתפסתי על עבירת סמים קלה – מה יש להוכיח כדי שלא ירשיעו אותי?

      כדי שבית המשפט לא ירשיע אתכם יש לעמוד בתנאים הבאים: התנאי הראשון הוא כי הנאשם מקבל אחריות על המעשה שביצע, ומבין את המשמעות והחומרה של העבירה שבוצעה.

      התנאי השני הוא כי הרשעת הנאשם בנסיבות העניין, עשויה לגרום לו "נזק ספציפי". לא אחת נאשמים מבקשים לטעון באופן כללי כי יש להם "תוכניות מסוימות לעתיד". אך חשוב לדעת, שלא מספיק לטעון שההרשעה תגרום לנזק כללי, צריך להראות שהרשעה תגרום נזק ספציפי וממוקד. לדוגמא, הרשעה תוביל לפיטורין מיידים, ולאובדן פרנסתה.

      ככל שבית המשפט השתכנע כי יש מקום שלא להרשיע נאשם מסוים בעבירה, עדיין בית המשפט יטיל עונש על הנאשם. מדרג העונשים שניתן להטיל במקרים כאלו עשוי לנוע בין קנס, לעבודות התנדבות ועוד.

      בכל הליך פלילי כמעט, בית המשפט יבקש לקבל חוות דעת על הנאשם, מקצין המבחן

      אם אני רוצה שלא ירשיעו אותי בעבירת סמים – האם אלך לקצין מבחן? האם הביקור אצלו בכלל חשוב?

      בכל הליך פלילי כמעט, בית המשפט יבקש לקבל חוות דעת על הנאשם, מקצין המבחן (עובד סוציאלי).

      קציני מבחן הם בעצם שליחיו של בית המשפט, והם אשר נפגשים עם הנאשם, מראיינים אותו, לומדים על אופיו, ומסגרות חייו. דעתם, היא משמעותית מאוד והיא עשויה להשפיע על החלטת בית המשפט אם להרשיע נאשם או לא. לכן, חשוב מאוד לשתף פעולה עם קציני המבחן, ולהותיר בהם רושם חיובי.

      במסגרת המפגש עם קצין המבחן, ההמלצה היא ליטול אחריות, וליצור בפניו רושם של הפנמת העבירה, וטעותה. כמו כן, יש לתאר בגילוי לב את הנזק הקונקרטי שעשוי להיווצר אם תורשעו. אם תיצרו בפניו רושם אמין, בוגר ואחראי, סביר יהיה שקצין המבחן ימליץ לבית המשפט תהיה להימנע מהרשעה.

      מהם שיקולי בית המשפט במסגרת ההחלטה שלא להרשיע אותי?

      במסגרת שיקוליו, ייקח בית המשפט בחשבון את האלמנטים הבאים: ראשית, את המלצת שירות המבחן כאמור, שהיא אולי הראיה החזקה ביותר, שיכולה לסייע לכם בהליך אי ההרשעה.

      שנית, ככל שמדובר בעבירת סמים, בית המשפט ייקח בחשבון את תכיפות השימוש, ואת הכמות שנתפסה, וכן גם נכונות ובגרות שלכם ללכת לגמילה בעת הצורך, ולא לחזור על המעשה. 

      שלישית כפי שתואר לעיל, בית המשפט יבחן את מידת הנזק הספציפי שעשוי להיגרם לכם. רביעית יבחן בית המשפט את נסיבות האירוע והאם נתפסתם בעבר בעבירה של שימוש בסמים אך לא הוגש נגדכם כתב אישום.

      חשוב לציין שרשימת השיקולים היא לא סגורה, וכל מקרה נבחן על פי נסיבותיו. בנוסף, יודגש שהשימוש בהליך הנקרא "אי הרשעה" הוא נפוץ מאוד בעבירות של שימוש בסמים קלים, בשל שכיחותה, והן בשל הנזק הכבד שאכן עשוי להיגרם לאדם תמים שנתפס סה"כ עם "קצת חומר".

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף