Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד מוחקים רישום פלילי בגין עבירות סמים

    מהו מרשם פלילי? מהו מרשם משטרתי? וכיצד ניתן למחוק רישום פלילי או משטרתי בגין עבירות סמים? על כך במאמר שלפניכם.

    כיצד מוחקים רישום פלילי בגין עבירות סמים

    תוכן עניינים

    המרשם הפלילי והמרשם המשטרתי

    משטרת ישראל מנהלת רישום אודות כל אדם אשר הוגשה כנגדו תלונה על עבירה פלילית. מיד כאשר מתקבלת התלונה במשטרה, נפתח תיק פלילי כנגד החשוד. בתיק זה מופיעים הפרטים אודות ההליכים השונים שמתנהלים כנגד החשוד.

    במידה ומתגבש כנגד החשוד כתב אישום, פותחת המשטרה רישום נפרד המכונה 'רישום פלילי'. ברישום הפלילי מופיעים הדברים הבאים: הרשעות ועונשים של בית משפט או בית דין בפלילים בשל פשעים ועוונות; צווים שנותן בית המשפט; קביעת בית המשפט באישום בעבירה כי הנאשם אינו מסוגל לעמוד בדין או אינו בר-עונשין מחמת היותו חולה נפש או לקוי בכושרו השכלי; חנינה ועוד.

    לסיכום, ישנם שני מרשמים: המרשם המשטרתי והמרשם הפלילי.

    המרשם המשטרתי כולל את כל הרישומים בתיק, החל מהליכי החקירה, עבור דרך הליכי המשפט ועד השלב שלאחר ההרשעה או הסגירה של התיק; כל פעולה שנעשית בעניינו של החשוד/הנאשם נרשמת בתיק המשטרתי ונשמרת לצרכים פנימיים של המשטרה. לעומת זאת, המרשם הפלילי נועד רק עבור הרשעות, קביעת אי מסוגלות לעמוד לדין, או צווים של בית המשפט.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מי רשאי לראות את הרישום הפלילי או המשטרתי שלכם?

      המרשם המשטרתי הוא מרשם לצרכים פנימיים של המשטרה בלבד. על כן, אין גישה אליו לאף גוף מלבד גופי ביטחון, רשויות החוק וגופים מיוחדים נוספים, והוא אינו משפיע על אדם הרשום בו כמעט בשום צורה. [עם זאת, המרשם משטרתי עשוי להשפיע על יחסה של המשטרה אל אדם הרשום בו בחקירות עתידיות, וכן הוא עשוי לחבל בסיכוייו של אדם הרשום בו להתקבל למשרות ביטחוניות].

      המרשם הפלילי, לעומת זאת, הוא בעצם כמו 'גיליון ציונים' פלילי של האדם, ועל כן גופים נוספים מוסמכים לצפות בו. אדם שהורשע בעבירה פלילית מנוע מלעסוק בכמה וכמה תחומים [למשל – בעריכת דין], ולמעסיקים בתחומים אלה ישנה סמכות לצפות בגיליון הפלילי של מבקש העבודה.

      עם זאת, מעסיקים אלה הינם בגדר היוצאים מן הכלל; מעסיקים אחרים אינם רשאים לצפות במרשם הפלילי של המועסק.

      [במאמר המוסגר: מעסיקים רבים דורשים ממועסקים להמציא לידיהם 'תעודת יושר', שהיא למעשה מונח מכובס להעדר רישום פלילי. מעסיקים אלו למעשה עוברים על החוק. אסור להם לדרוש מהמועסק לחשוף את הרישום הפלילי שלו].

      מעסיקים רבים דורשים ממועסקים להמציא לידיהם 'תעודת יושר', שהיא למעשה מונח מכובס להעדר רישום פלילי

      כך ניתן למחוק את הרישום הפלילי ואת הרישום המשטרתי

      את הרישום הפלילי ניתן למחוק בשתי דרכים: מחיקה אוטומטית כעבור תקופה מסוימת לאחר תקופת ההתיישנות, וחנינה מנשיא המדינה.

      המחיקה כעבור תקופה מסוימת מתקופת ההתיישנות נעשית באופן אוטומטי, ואין צורך להגיש עבורה בקשה. לכל עבירה פלילית ישנה תקופת התיישנות, ובסיום תקופה זו מתחילה תקופה נוספת אשר בסיומה נמחק הרישום הפלילי באופן אוטומטי.

      לעומת זאת, מחיקה על ידי חנינה של נשיא המדינה דרושה בקשה מסודרת ומנומקת. נשיא המדינה רשאי לקצר את תקופת ההתיישנות, כך שתקופת ההמתנה למחיקת הרישום תתחיל מהר יותר וכך הרישום הפלילי יימחק מהר יותר.

      את הרישום המשטרתי ניתן למחוק רק במקרה אחד: כאשר התיק נסגר מחוסר אשמה. בכל מקרה אחר – הרישום המשטרתי נשמר.

      הסיבה לכך נעוצה בצורך של המשטרה לשמור את רישומיה לכל מקרה בו תיפתח שוב חקירה כנגד החשוד. משום כך, רק במקרה בו החשוד נוקה לגמרי מאשמה ואין למשטרה צורך להמשיך לשמור את הרישום, היא מאפשרת למחוק את הרישום.

      אם נחשדת בעבירת סמים ותיקך נסגר מחוסר ראיות או מחוסר ענין לציבור, אתה רשאי להגיש בקשה לשנות את עילת הסגירה של התיק לעילה של חוסר אשמה. במידה ובקשתך תתקבל, תוכל למחוק את רישומך במרשם המשטרתי.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף