Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    הבן (הקטין) שלך נתפס בעבירת סמים? מה חשוב שתדע

    ש'  בן ה-16 נתפס בהחזקת סמים לצריכה עצמית של 3 גרם. אביו פנה למשרדנו ושאל מה יעשו לבנו? במאמר זה, ננסה לענות על השאלות – מה קורה אם קטין נתפס בעבירת סמים? מה ההשלכות של זה? מה הענישה הצפויה? האם יישאר רישום פלילי? האם זה יפגע לו בעתידו? ומה ההשלכות הצפויות לקטין שנתפס בעבירות סמים.

    הבן (הקטין) שלך נתפס בעבירת סמים? מה חשוב שתדע

    תוכן עניינים

    מהי עבירת סמים על פי החוק הישראלי?

    על פי פקודת הסמים המסוכנים אסור לאדם לייצר, להפיק, לגדל, לשווק, לפרסם, למכור ולצרוך סמים, וזאת למעט אם ניתן אישור מאת המנהל לגידול ולשימוש בגראס לצרכים רפואיים. התוספת הראשונה לפקודת הסמים המסוכנים כוללת את כלל הסמים המסוכנים האסורים ובהם: מריחואנה; חשיש; קוקאין; הירואין; קודאין; אקסטזי וכיו"ב.

    מהי המדיניות הענישה הנהוגה כלפי קטינים בעבירת סמים?

    לרוב מדיניות הענישה הנהוגה כלפי קטינים היא מדיניות רכה יותר מאשר בגירים, טיפולית ומשקמת. מדיניות הענישה תלוי גם בסוג העבירה, נסיבות העבירה, האם לקטין יש עבר פלילי (בפרט בעבירות סמים), האם יש פוטנציאל שיקומי וכיו"ב. למשל, מדיניות הענישה הנהוגה בעבירת סמים להחזקה לצריכה עצמית תהיה שונה ממדיניות הענישה הנהוגה בעבירות גידול או סחר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      קטינים שייתפסו בהחזקה לשימוש ו/או צריכה עצמית בעבירה ראשונה ושנייה – התיק יועבר למסלול של סגירת תיק בהסדר מותנה, שמשמעותו שבכפוף להודאה ובכפוף למגוון כלים שיועמדו לרשות התביעה, כגון: ענישה חינוכית וטיפולית – עמידה בפיקוח של שירות מבחן; הימנעות מביצוע עבירות בעתיד; קנסות ייעודים נוספים ועוד, תיקו של הקטין ייסגר בעילת הסדר מותנה. בעבירה שלישית – ייפתח תיק במשטרה ותישקל האפשרות להגיש כנגד הקטין כתב אישום (בכפוף להמלצת המשטרה) והוא יועמד לדין פלילי רגיל.

      האם יישאר רישום פלילי?

      שאלה זו קשורה לסוג העבירה המיוחסת לקטין. ככל שמדובר בעבירה להחזקה לצריכה עצמית ומדובר בעבירה ראשונה או שנייה לא יישאר רישום פלילי. אולם, בעבירות חמורות יותר כגון סחר בסמים עשוי להישאר רישום פלילי.

      קטינים המואשמים בעבירות חמורות כגון סחר בסמים ייקלטו בצה"ל במספרים בודדים וזאת גם לאחר שהוכיחו שהשתקמו

      האם יוכל להתגייס לצה"ל ? והאם זה ייפגע לו בעתיד?

      עקרונית, אין כל מניעה לגייס בני נוער עם רישום פלילי. עם זאת, קיימים שיקולים מגוונים הנשקלים במסגרת החלטה האם לגייס בני נוער בעל רישום פלילי ובהם: חומרת העבירה; נסיבות ביצוע העבירה; מועד ביצוע העבירה; חוות דעת של קצין שירות המבחן; חוות דעת של גורמי שיקום ועוד.

      קטינים שהואשמו בעבירות קלות כגון החזקת סמים לצריכה עצמית – הנטייה תהיה לגייס אותם. מאידך, קטינים המואשמים בעבירות חמורות כגון סחר בסמים ייקלטו בצה"ל במספרים בודדים וזאת גם לאחר שהוכיחו שהשתקמו.

      בעלי עבר פלילי שהצבא הסכים לגייסם יעברו מסלול טירונות מיוחד. לאחר הטירונות חיילים אלו יוכלו לפנות למגוון תפקידים בצבא כולל בתור חיילים קרביים. ייתכנו מצבים בהם החיילים הללו מסיימים שירות צבאי מלא, ורישומם הפלילי נמחק בתום השירות – מהטעם ששירות צבאי מוצלח מהווה התחלה חדשה בחייו של הצעיר, ומחיקת התיק תעניק לו הזדמנות שווה ולא מפלה.

      כאמור, בתי המשפט נוקטים בגישה יותר סלחנית כלפי קטינים מתוך הרצון לסייע להם להשתקם ולא לפגוע להם בעתיד.

      לסיכום-מה ההשלכות הצפויות:

      עבירות הסמים הן רבות ומגוונות. הענישה הנהוגה משתנה ממקרה אחד למשנהו ותלויה בסוג העבירה,

      מועד ביצוע העבירה, האם הקטין עבר הליך שיקומי? האם מדובר בעבירה ראשונה? כל זה משפיע על הרישום הפלילי, על עתידו של הקטין ועל העונש שיוטל עליו. בית המשפט נוהג בגישה חינוכית, טיפולית ומשקמת כלפי קטינים. עם זאת, על הקטינים להוכיח כי הם משתפים פעולה עם גורמי הטיפול והשיקום.

      יש לזכור כי אם בנך נתפס בעבירת סמים יש להיוועץ עם סנגור פלילי מנוסה שידריך אותו להתנהלות נכונה בחקירה ובהמשך בתיק הפלילי – ככל ויוגש כתב אישום.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף