Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    האם שוטר רשאי לעצור אותך בגין שימוש עצמי בגראס?

    רבים מבני הנוער, ולא רק, נוהגים לעשן מדי פעם סמים 'קלים'. האם יש הבדל בין סמים 'קלים' לסמים 'קשים'? מה ההבדל בין שימוש לצריכה עצמית לבין שימוש לצריכה מסחרית? והאם ניתן לעצור אותך בגין שימוש בסמים? מדריך ל'משתמש הביתי'.

    האם שוטר רשאי לעצור אותך בגין שימוש עצמי בגראס?

    תוכן עניינים

    אין דבר כזה סמים 'קלים' בחוק

    החלוקה בין סמים קלים לסמים קשים שגורה בפי כל מעשן מתחיל. סמים כמו 'ירוק ו'חום' המיוצרים מצמח הקנביס נחשבים סמים 'קלים', בעוד סמים כמו הרואין ו-LSD, למשל, נחשבים סמים 'קשים'.

    מסתבר שישנה אמת בחלוקה זו, הנובעת מהשפעות שונות של הסמים השונים, אך החוק אינו מבחין בין סמים קשים לסמים קלים. להיפך, החוק שאוסר ייצור, הפצה, מכירה והחזקת סמים קרוי 'פקודת הסמים המסוכנים', וכולל בתוכו את כל סוגי הסמים המוכרים, לרבות צמח הקנביס. אם כן, מבחינת החוק, מריחואנה נחשב 'סם מסוכן'.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      החזקה ושימוש לצריכה עצמית

      החוק מבדיל בין שימוש בסמים לצריכה עצמית לבין שימוש בסמים לצרכים מסחריים.

      העונש על החזקה ושימוש לצריכה עצמית הוא עד שלש שנים מאסר, בעוד העונש על שימוש לצרכים מסחריים הוא עד עשרים שנה. כאשר אדם מחזיק סם, עולה השאלה: האם הוא זה שצריך להוכיח לבית המשפט כי החזיק את הסם לצריכה עצמית, או שדווקא התביעה היא זו שצריכה להוכיח לבית המשפט כי הנאשם החזיק את הסם לצריכה מסחרית?

      לשם כך, קבע החוק את מבחן הכמות: המחזיק סם מעל לכמות מסוימת [שהוגדרה בחוק] חזקה עליו שהחזיקו לשם שימוש מסחרי. משמעות הדבר היא כי בהחזקת סם מעבר לאותה הכמות עובר נטל ההוכחה אל הנאשם להוכיח שהחזיקו לשם צריכה עצמית.

      מהי הכמות שמעליה נטל ההוכחה עובר אל המחזיק? להלן פירוט חלקי: קנביס: 15 גרם. אופיום: 2 גרם. LSD: 3 יחידות כלשהן כפי שהן מופיעות בסחר. קוקאין: 0.3 גרם. הרואין: 0.3 גרם. מתאדון: 0.15 גרם נטו. מורפין: 0.3 גרם נטו. אמפטאמין: 0.2 גרם נטו. מתאמפטאמין: 0.2 גרם נטו.

      אם נתפסת מחזיק או משתמש בסם מסוכן [אחד מרשימת הסמים שנאסרו בחוק], שוטר מוסמך לעצור אותךשוטר מוסמך לעצור אדם שנמצא אצלו סם מסוכן

      אם נתפסת מחזיק או משתמש בסם מסוכן [אחד מרשימת הסמים שנאסרו בחוק], שוטר מוסמך לעצור אותך. האם מותר לשוטר לערוך חיפוש בביתך או בבגדיך?

      התשובה היא: מותר לו לערוך חיפוש אך רק בהסכמתך. עליו להודיע לך כי הנך רשאי לסרב לבדיקה, ורק לאחר שהודיע לך את זכותך לסרב ובכל זאת הסכמת, הוא רשאי לערוך את החיפוש.

      אתם בטח תשאלו מיד: מדוע שאדם יסכים לערוך חיפוש על גופו או בביתו, אם הוא רשאי לסרב? איזו תועלת תבוא לו מכך? התשובה לכך נעוצה בהליך הראיות. אמנם מותר לכם לסרב לבדיקה, אך עצם סירובכם להיבדק מגביר את החשד כנגדכם, ועלול לשמש כראיית חיזוק נגדכם בבית המשפט.

      בית המשפט עשוי להקל עם משתמש לצריכה עצמית

      למרות שגם החזקה ושימוש לצריכה עצמית אסורים, שופטים רבים מקילים עם אדם פרטי שהחזיק או השתמש בסם לצריכה עצמית. הגישה המשפטית היא להחמיר מאד במקרה של שימוש או החזקת סמים לצרכים מסחריים [כגון מוכרי סמים] ולהקל במקרה של שימוש או החזקה לצריכה עצמית.

      זאת ועוד, ישנה מגמה להקל על משתמש פרטי שנתפס בפעם הראשונה מחזיק סם. במקרים רבים, לא מוגש כלל כתב אישום כנגד אדם שנתפס בפעם הראשונה מחזיק או משתמש בסם לצריכה עצמית.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף