Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    גידלת כמה צמחים של סמים לעישון פרטי – מה צפוי לך?

    עשרים שנה מאסר – זהו העונש הקצוב בחוק למגדל סמים. האם זה אומר שכל מי שמגדל בחצר שתילים של מריחואנה נכנס לכלא לעשרים שנה? לא ממש. על יחסה של מערכת המשפט למגדלי הסמים – במאמר שלפניכם.

    גידלת כמה צמחים של סמים לעישון פרטי – מה צפוי לך?

    "לא יגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברשיון מאת המנהלהעובר על הוראות סעיף זה, דינו – מאסר עשרים שנים או קנס פי עשרים וחמישה מן הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977" (סעיף 6 לפקודת בסמים המסוכנים)

    תוכן עניינים

    האיסור לגדל סמים נאמר על כל סוגי הסמים שמוזכרים בחוק, כולל סמים קלים כמו מריחואנה. כלומר: מבחינת החוק היבש, אדם שמגדל מריחואנה צפוי לעונש מאסר עשרים שנה.

    אולי תגידו: בטח החוק מדבר רק על סוחרי סמים גדולים שמגדלים חממות שלמות של סמים, לא על אדם 'תמים' שגידל בביתו כמה שתילים עבור עצמו. אבל זה פשוט לא נכון.

    אין בחוק הבחנה בין גידול כמות גדולה של סמים לבין גידול כמות קטנה של סמים, ובין גידול לצריכה עצמית לבין גידול לצרכים מסחריים. [חילוק זה אמנם מופיע בחוק לגבי החזקה ושימוש סמים, אך לא לגבי גידול סמים].

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדיניות בית המשפט היא להקל עם המשתמש הפרטי

      למרות כל האמור, בפועל מעטים מאד, אם בכלל, נכנסים לכלא לתקופה כה ארוכה. יתירה מכך: לא מעט מורשעים בעבירת גידול סמים לצריכה עצמית יוצאים בלא מאסר בפועל כלל. הכיצד זה יתכן? מדוע ישנו פער כה גדול בין החוק היבש לבין מה שקורה בפועל?

      התשובה לכך נעוצה במדיניותו של בית המשפט להקל בעונשם של אנשים נורמטיביים שנפלו לגידול סמים ולהחמיר מאד בעונשם של סוחרי הסמים. אמנם מבחינת החוק היבש אין הבחנה כזו [היא נאמרה, כאמור, רק לגבי החזקה ושימוש של סמים], אך בפועל בית המשפט בהחלט מתחשב בכך.

      איזה עונש נותן בית המשפט ב'תכל'ס' למי שגידל כמה שתילי מריחואנה בחצר או במרפסת? להלן מובא פסק דין מעניין, אשר ניתן ללמוד ממנו על גישתו של בית המשפט בסוגיה זו.

      לא מעט מורשעים בעבירת גידול סמים לצריכה עצמית יוצאים בלא מאסר בפועל כלל

      דוגמה מהפסיקה: מגדל סמים נענש בעבודות שירות בלבד

      בפס"ד מדינת ישראל נ' שחר חזיזה משה ]תפ (ק"ג) 35940-05-14], נידון מקרה בו הנאשם הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בכך שגידל בחצר ביתו, מאחורי סככה של כלי רכב, שלושה שתילי קנביס במשקל 900 גרם נטו – שלא כדין. כך כותבת השופטת רובין לביא בפסק הדין:

      "אמנם המחוקק לא הבחין בקביעת העונש, בין סוגי הסם או כמויות הסם ואין אבחנה בין גידול סם למטרת סחר או לצריכה עצמיתאולם בתי המשפט נוהגים להחמיר בעבירת גידול סם ככל שהכמות גדולה יותר ומעשי הסחר רבים יותר"

      והיא מוסיפה:

      "במקרה שבפניי מדובר בכמות שפחותה מ- 1 ק"ג וב- 3 שתילים בלבד.

      אמנם קיימת נזקקות טיפולית גבוהה ואין לי אלא להביע צער רב על כך שלמרות הזדמנויות שניתנו לו לא השכיל להפנים כי סובל מבעית התמכרות הדורשת טיפול חיצוני וכי לא יוכל לעשות זאת בעצמואולם מאידך לא אוכל להתעלם מהניסיונות שעשה, מכך שבעת האחרונה דגימות השתן שמסר נקיות, ממצבו הנפשי המיוחד, מהטראומות שסבל בילדות, בין בשל פטירת האח ובשל הלקות ממנו סובל (תסמונת טורט)".

      סוף דבר, השופטת פוסקת לנאשם עבודות שירות בלבד, תוך אזהרה כי אם יופרו תנאי השירות, יהיה עליו לשאת את עונשו בין כותלי הכלא. בנוסף, גוזרת השופטת עונש מאסר על תנאי – אם יעבור הנאשם עבירות סמים נוספות. כמו כן, היא פוסלת אותו מלהחזיק רישיון במשך חמשה חודשים.

      מפסק דין זה ניתן ללמוד כי גם אדם שהורשע בעבירת גידול סמים אשר עונשה בחוק הוא עשרים שנה מאסר – יכול לצאת ללא מאסר בפועל כלל.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף