Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    המשמעות הפלילית של גידול מריחואנה לשימוש עצמי

    מריחואנה היא אחד מהסמים הפסיכואקטיבים השמישים ביותר. מחד, ניתן לטעון שחומרתה של המריחואנה היא פחותה משל סמים אחרים, ולכן לגידול מריחואנה לשימוש עצמי לא צריכה להיות משמעות פלילית חמורה.

    המשמעות הפלילית של גידול מריחואנה לשימוש עצמימאידך, ניתן לטעון שכל סם הוא סם, וככזה הוא מסוכן לשימוש ולכן המשמעות הפלילית של גידול מריחואנה לשימוש עצמי צריכה להיות זהה למשמעות הפלילית של שימוש בכל סם אחר.

    תוכן עניינים

    מאמר זה יסביר מהי בפועל המשמעות הפלילית של גידול מריחואנה לשימוש עצמי, וכן מהם החסרונות והיתרונות בכך.

    גידול מריחואנה לשימוש עצמי – מהי המשמעות הפלילית כיום?

    יחסה של מדינת ישראל לסם המריחואנה (המכונה גם "קנאביס", "גראס", "ויד" או "חשיש") השתנה מקום המדינה ועד היום. בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה, לא היה כל חוק בישראל, כולל פקודת הסמים המסוכנים, שהבחין בין סוגי הסמים השונים. ההבחנה היחידה הייתה בין חומרות עבירות הסמים.

    בשנת 2018, תוקנה פקודת הסמים המסוכנים, והגדירה שימושים חד פעמיים במריחואנה כעבירות קנס. כלומר, המדינה, והרשות המחוקקת בפרט, הגיעו למסקנה שלא כל הסמים זהים בחומרתם: ניתן להגדיר סמים מסוימים, ובהם המריחואנה, כסמים קלים, אשר גורמים לנזקים החמורים פחות מהנזקים להם גורמים סמים אחרים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כמו כן, בעבר, פקודת הסמים המסוכנים לא התייחסה רק לחומרת המריחואנה לעומת חומרתם של סמים אחרים, אלא גם הבחינה בין סוגי השימוש במריחואנה: הפקודה קבעה שגידול מריחואנה שלא לשימוש עצמי זו עבירה חמורה שדינה עד 20 שנות מאסר, אך גידול מריחואנה לשימוש עצמי זו עבירה פחות חמורה, שדינה עד 3 שנות מאסר.

      המשמעות הפלילית הנוכחית של גידול מריחואנה לשימוש עצמי נקבעה במרץ 2022. אז, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה את התקנות אותן הציג בפניה שר המשפטים, גדעון סער. לפי תקנות אלה, המכונות "תקנות הקנאביס", אדם המגדל מריחואנה לשימוש עצמי אינו עובר עבירה פלילית, אלא עבירה מנהלית.

      בנוסף, בטרם כניסת תקנות אלו לתוקף, הקנס על החזקת סמים (מריחואנה) ועל שימוש עצמי בסם זה במקום לא ציבורי, היה 1000 ו-2000 ₪ על שתי עבירות ראשונות. תקנות הקנאביס קובעות שהקנס על פעולה זו הוא 500 ₪.

      אינפוגרפיקה - גידול מריחואנה לשימוש עצמי – לא עבירה פלילית

      המשמעות הפלילית של גידול מריחואנה לשימוש עצמי – יתרונות

      לעובדה שכיום גידול מריחואנה לשימוש עצמי לא מהווה עבירה פלילית, יש מספר יתרונות.

      ראשית, יש לזכור שתקנות הקנאביס אינן מתייחסות לסמים אחרים.

      כלומר, המדינה עדיין מחזיקה בדעה שכל הסמים מלבד המריחואנה הם מסוכנים ביותר. עקב כך, צריכת סמים אלה על ידי הציבור יכולה להפחת, או לכל הפחות, לא לעלות.

      יש להבהיר, שגם לפי תקנות הקנאביס, גידול מריחואנה לשימוש עצמי מהווה עבירה. עקב כך, ניתן להבין שגם גידול מריחואנה לשימוש עצמי יכול בהחלט לגרום לנזק, שפשוט, ככל הנראה, פחות חמור מהנזקים להם גורמים סמים אחרים.

      ואולם, גם אם גידול מריחואנה לשימוש עצמי יכול לגרום לנזק, ואפילו, בכל זאת, לנזק חמור – יש לזכור שכל עוד מדובר בשימוש עצמי – זכותו המלאה של האדם המשתמש במריחואנה לפגוע בעצמו, בהנחה והדבר לא גורם לכך שהוא פוגע גם באחרים.

      כלומר, העובדה שגידול מריחואנה לשימוש עצמי לא מהווה כיום עבירה פלילית, מפסיקה את הפגיעה בזכות לחירות. לכל אדם יש זכות לנהל את חייו כראות עיניו, שכן הוא האחראי הבלעדי לשימוש בגופו, בשכלו וברכושו.

      המדינה עדיין מחזיקה בדעה שכל הסמים מלבד המריחואנה הם מסוכנים ביותר

      המשמעות הפלילית של גידול מריחואנה לשימוש עצמי – חסרונות

      לצד היתרונות שבעובדה שכיום גידול מריחואנה לשימוש עצמי לא מהווה עבירה פלילית, קיימים לעובדה זו גם מספר חסרונות. ראשית, יש לזכור שמריחואנה עדיין מוגדרת כסם. כראיה לכך, גם לפי תקנות הקנאביס, כאמור, גידול מריחואנה לשימוש עצמי מהווה עבירה. עקב כך, גם המריחואנה יכולה לגרום לנזקים חמורים למשתמשים בה – למשל, לתופעות לוואי כמו:

      • כאבי ראש
      • כאבי בטן
      • סחרחורות
      • פגיעות קוגניטיביות
      • עייפות
      • חרדה
      • פגיעה בקורדינאציה.

      בנוסף, הרי שגם אם אדם השתמש במריחואנה ולא נגרמו לו נזקים אלה או כל נזק אחר – אין זה אומר שיתר בני האדם שישתמשו במריחואנה, יושפעו מכך באופן זהה. כל בני האדם שונים זה מזה וייתכן בהחלט שגם אם לאדם מסוים לא נגרם כל נזק משימוש עצמי במריחואנה, לאדם אחר ייגרם נזק, ואף חמור.

      דבר נוסף המעלה תמיהה באשר לעובדה שכיום גידול מריחואנה לשימוש עצמי לא מהווה עבירה פלילית, היא העובדה שרק במרץ 2022, יותר מ-70 שנים לאחר קום המדינה, קבעה האחרונה את שקבעה. לא ברור מה גרם לפתע למדינה לשנות את דעתה באשר לגידול מריחואנה לשימוש עצמי.

      ייתכן שהעובדה שרבים מהציבור משתמשים במריחואנה, שכנעה את הרשות המחוקקת שבשונה מיתר הסמים, המריחואנה ככל הנראה לא מסוכנת כל כך. מכך, ניתן, אולי, להבין שלציבור יש יכולת השפעה גבוהה ודי קלה על הרשות המחוקקת. הדבר עלול להוביל ל"מדרון חלקלק".

      הציבור יכול להציג בפני הכנסת גם סמים אחרים, וייתכן בהחלט שהוא יצליח לשכנעה שבשונה משחשבה בעבר, גם סמים אלה הם אינם מסוכנים, ולכן גם שימוש בהם לא אמור להוות עבירה פלילית. אם והכנסת אכן תשתכנע, יכולים בהחלט להיגרם למשתמשים בסמים אלה נזקים גופניים ונפשיים חמורים, שכן, כאמור, הסמים אינם משפיעים על כל בני האדם באופן אחיד.

      לסיכום, כיום, אדם המגדל מריחואנה לשימוש עצמי עובר עבירה מנהלית, אך לא עבירה פלילית. קביעה זו מפסיקה את הפגיעה בזכות לחירות ויכולה לגרום לציבור להבין שסם שאינו מריחואנה, יכול לגרום לנזקים חמורים ביותר.

      מאידך, קביעה זו יכולה להשכיח את העובדה שהמריחואנה עדיין מוגדרת כסם, והיא עדיין יכולה לגרום למשתמשים בה לנזקים חמורים, כמו עייפות, סחרחורות, פגיעות קוגניטיביות ועוד.

      בנוסף, קביעה זו יכולה לגרום לכך שהציבור ינסה, ואף יצליח, לשכנע את הכנסת שישנם עוד סמים שלמעשה אינם חמורים, ושימוש בהם לא אמור להוות עבירה פלילית.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף