Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    סחר בסמים ללא עבר פלילי

    שימוש בסמים אסור לפי החוק, דבר ידוע וברור. אולם סיווג עבירת הסמים שעבר אדם, תלויה מאוד בכמות הסמים שנתפסה שכן יש הבדל ברור בהתייחסות בתי המשפט לעבירת שימוש עצמי בסם מסוכן לבין עבירת סחר בסמים. לעיתים הקו המפריד בין שתי עבירות אלו דק מאוד והוא נחצה אף מבלי משים.

    סחר בסמים ללא עבר פליליוכך מוצאים עצמם בני טובים רבים מואשמים בעבירה החמורה של סחר בסמים, ללא עבר פלילי וללא כל כוונה להיות סוחר בסמים. עונשו של המואשם בסחר בסמים עלול להגיע עד ל- 20 שנות מאסר!

    תוכן עניינים

    מהי הגדרת העבירה של סחר בסמים?

    המחוקק קבע בתוספת השנייה לפקודת הסמים מהם החומרים המוגדרים כ"סם מסוכן". רשימה זו מתעדכנת עפ"י המצאי בשוק שכן כל פיתוח של חומר חדש שאינו מופיע ברשימת הסמים המסוכנים, הוא פרצה לשימוש בו עד להכללתו ברשימת הסמים המסוכנים.

    סחר בסמים הוא תפיסה של כמות סמים מעבר לכמות המוגדרת ככמות לצריכה עצמית, למשל:

    • אופיום – 2 גרם
    • הרואין – 0.3 גרם
    • קוקאין – 0.3 גרם
    • מריחואנה – 15 גרם

    אם כמות נתפסת אצל חשוד, למרות שהוא ללא עבר פלילי כלשהו, הרי שכמות זו תחשב ככמות מסחרית שלא לצריכה עצמית ותוגדר כעבירת "סחר בסמים".

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ישנם מקרים רבים שייבוא סמים מוגדר כסחר בסמים. אם נתפסת כמות סם בתיקו של חוזר לארץ, הרי שהוא עלול להיות מואשם בסחר בסמים בשל אופי הברחת הסמים לארץ.

      ישנם מקרים שאדם ללא עבר פלילי מואשם בסחר בסמים בשל ביצועה של פעולה פשוטה ושכיחה אלא שהוא אינו מקשרה לעבירת סחר בסמים. למשל, צעיר המשתתף במסיבת ובמסגרתה קונה כמות מסוימת של סם ומוכר אותה לחבריו, אפילו כמעשה חברות ללא רווח כספי, עלול להיות מואשם בעבירת סחר בסמים שכן סחר מוגדר כפעולת גומלין בין שני אנשים.

      מדוע חשוב לנאשם בסחר בסמים ללא עבר פלילי, להתייעץ עם עורך דין פלילי?

      כאמור לעיל, החוקק רואה את עבירת סחר בסמים בחומרה רבה שכן עבירה זו מעבר להשפעתה על המשתמש עצמו, פוגעת במרקם החברתי ועלולה לשבש אורח חיים תקין של אזרחים נורמטיביים נוספים. חשוב לזכור כי נאשמים רבים ללא עבר פלילי נגררו לסיטואציה זו שמבחינתם יכולה להיות מקרית לחלוטין וללא כוונה פלילית.

      חוסר המודעות לחומרתה של עבירת סחר בסמים בכלל וצריכת סמים בפרט, מאפיינת נאשמים רבים בעבירה זו בשל היותם ללא עבר פלילי ואינם מודעים לתוצאות המשפטיות של מעשיהם ולעיתים מחריפים את מצבם בשל הודאה בתמימות בעבודות המשיתות עליהם כתבתי אישום חמורים.

      בדרך כלל נדבך עיקרי מאמצי עורך דין עבירות סמים להפחתת עונש המאסר הצפוי, הוא הטענה כי הנאשם אדם נורמטיבי ותורם לחברה שכשל בנסיבות העניין בשל לחץ חברתי, חוסר מודעות, רצון להתנסות ב"חוויה" וכד'.

      חשוב לזכור כי עבירה של סחר בסמים היא עבירה שיש עימה קלון, היינו צעיר שהורשע בעבירת סחר בסמים עלול למצוא עצמו נפלט מצה"ל או חסום לתפקידים רבים. אדם מן היישוב ללא עבר פלילי עלול למצוא עצמו חסום להגשת מועמדות למשרות ציבוריות רבות ואף לאבד את מקום עבודתו אם הוא דורש גיליון נקי ותעודת יושר.

      חשוב לזכור כי עבירה של סחר בסמים היא עבירה שיש עימה קלון

      האם לנאשם בסחר בסמים ללא עבר פלילי, סיכוי להפחית את חומרת העבירה או אפילו לבטלה?

      נאשם בסחר בסמים ללא עבר פלילי, בניגוד לנאשם בעל עבר פלילי והרשעות קודמות, בהחלט יכול, בעבודה משפטית נכונה, לגרום להקלת עונשו או אפילו לצאת ללא הטבעת אות קלון על מצחו.

      בדרך כלל מזמין עורך הדין של הנאשם, תסקיר מבחן. התסקיר נערך באגף במשרד העבודה והרווחה ומאתר את הנסיבות החברתיות והאישיות שהביאו את הנאשם לעבור עבירת סחר בסמים.

      כל נסיבה מקילה כגון מצב משפחתי, עובדת היותו ללא עבר פלילי, לחץ חברתי, עיסוקו של הנאשם ותרומתו לחברה, הסיכוי לשילובו בעתיד כעובד מועיל ופרודוקטיבי – כל אלו נלקחים בשקלול כתיבת תסקיר המבחן והגשתו לבית המשפט שמעניק לו את המשקל הראוי בבואו לשקול את גזר דינו של הנאשם.

      כמובן שגם נסיבות הרשעתו מובאות בחשבון ואין דין סוחר בסמים שמוכר את מרכולתו לשם צבירת רווחים, לנאשם בסחר בסמים שהעביר סמים לחבריו או שהכמות שנתפסה הייתה מעט יותר מהכמות המוגדרת בחוק כ"כמות לצריכה עצמית".

      אם בנוסף לתסקיר המבחן, מביע הנאשם בסחר בסמים חרטה עמוקה על מעשיו ומשכנע את בית המשפט בכנותו ובכך שהרשעה עם קלון תפגע בצורה לא מידתית בעתידו התעסוקתי, הרי שהמציאות מוכיחה כי יש סיכוי טוב להפחתת העונש, סיכוי להסדר טיעון מקל או אף למחיקת העבירה ללא רישום קלון.

      בקצרה: עבירת סחר בסמים היא מן החמורות בעבירות הסמים. במקרים רבים הנאשם בסחר בסמים כלל אינו מדוע לנסיבות שהובילו להגדרת העבירה כ"סחר בסמים" בשל היותו ללא עבר פלילי וללא מודעות פלילית. ייעוץ משפטי נכון עשוי להפחית את חומרת כתב האישום ואף להוביל לרמת ענישה נמוכה ללא הטבעת אות קלון.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף