Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    סחר בסמים בקרב בני נוער

    סחר בסמים הוא עבירה פלילית שעונשים כבדים בצידה. לצד הנזק הישיר של המשתמש עצמו, טמון הנזק החברתי האדיר שהשימוש בסמים והסחר בו, גורמים לחברה.

    סחר בסמים בקרב בני נוערסחר בסמים גורם לניתוק המשתמש מן החברה, לאורח חיים המוביל לפשע ולהאדרת בעיות נפשיות קשות.

    הדבר בולט שבעתיים כאשר מעורבים בסחר בסמים בני נוער וקטינים אשר עדיין לא צעדו את צעדיהם הראשונים בעולם המעשה, וכבר הם מתנתקים ממנו ומאבדים את יכולתם להשתלב בחברה בצורה פרודוקטיבית וחיובית.

    תוכן עניינים

    כאשר מדברים על סחר בסמים בקרב בני נוער, בדרך כלל הכוונה היא לבעיה החמורה של סחר בסמים כדרך חיים, כאופציה להרוויח כסף קל תוך מודעות פלילית מלאה.

    לצד זה, קיימת גם התופעה של סחר בסמים בקרב בני נוער טובים ונורמטיביים אשר בלא מודע עוברים על עבירה זו למשל כאשר מוכרים לחבריהם חלק מהמנה שקנו, אולם אין מדובר בסוחרים מקצועיים או כאלו שמודעים לאופי העבירה שהם מבצעים.

    מהם הגורמים העיקריים לסחר בסמים בקרב בני נוער?

    בני נוער רבים מתדרדרים לסחר בסמים כתוצאה מהשפעה סביבתית הרסנית ומניצול תמימותם.

    • בני נוער משמשים כבלדרים עבור סוחרי סמים מבוגרים ומעבירים סמים בתמורה לתשלום כספי.
    • סחר בסמים בקרב בני נוער והשימוש בהם, מפחית את סיכון החשיפה של הבלדרים והסוחרים הכבדים ומבטיח טיפול משטרתי רך יותר במקרה של תפיסת הסמים.
    • בני נוער רבים העוסקים בסחר בסמים אינם בני ענישה פלילית בשל גילם הצעיר ועלות העסקתם בסחר בסמים, נמוכה.
    • בני נוער רבים הם חלק ממשפחת הפשע עצמה ורואים בסחר בסמים כמבחן כניסה לעולמם של המבוגרים וכאות כבוד כי סומכים עליהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיוון שרבים מקרב בני הנוער העוסקים בסחר בסמים מגיעים ממשפחות מצוקה וממשפחות פשע, הסיכוי להוציאם ממעגל השימוש והסחר בסמים אינו גדול כל עוד הם שרויים בקרבתם של אותם גורמים שליליים המכוונים אותם לביצוע מעשים אלו.

      בני נוער משמשים כבלדרים עבור סוחרי סמים מבוגרים ומעבירים סמים בתמורה לתשלום כספי

      אלו גורמים מקצועיים מתמודדים עם בעיית סחר בסמים בקרב בני נוער?

      חשוב לציין כי תופעת סחר בסמים בקרב בני נוער, חוצה גבולות ומשותפת למגזרים רחבים באוכלוסייה: יהודים, ערבים, ותיקים ועולים חדשים, חילונים ודתיים. הפיתוי לכסף הקל הנלווה לסחר בסמים מעוור את עיני בני הנוער ללא שיוך מגזרי מסוים.

      • משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים – יחידות נוער מיוחדות של המשטרה אחראיות לטיפול בסחר בסמים בקרב בני נוער באמצעות נקיטת מספר פעולות מרכזיות:
      1. תוכניות לימודיות
      2. הסברה רחבה בקרב בני נוער
      3. אכיפה – פעילות גלויה וסמויה בבתי ספר, מועדונים, פאבים, מסיבות שטח
      4. בדיקות אקראיות פיזיות על חוגגים ומבלים במקומות מועדים לסחר בסמים
      • משרד החינוך – במשרד החינוך מופעלת יחידה למאבק בסמים, אלכוהול וטבק. יחידה זו אמונה על תוכניות חינוכיות החל מגיל הגן, המדגישות את הסכנות הטמונות בשימוש בסמים בקרב בני נוער, על ההשלכות הרפואיות והפסיכולוגיות ועל ההשלכות הפליליות הנלוות לשימוש וסחר בסמים.

      משרד החינוך מעניק טיפול אישי ומערכתי בקרב בני נוער המעורבים בסחר בסמים וביכולתו לעכב פתיחת תיק פלילי בגין סחר בסמים אם החשוד מראה נכונות להשתקם ולהיות חלק מהתוכנית הטיפולית המוצעת לו.

      התוכנית מופעלת בשיתוף עם משטרת ישראל המזהה ראשונה את העבריין הפוטנציאלי ומעבירה את פרטיו לחוקרי משרד החינוך.

      • משרד הרווחה – במשרד זה קיימת יחידה בשם "השירות לטיפול בהתמכרויות" המפעיל יחידות משנה להתמודדות עם סחר בסמים בקרב בני נוער. בנוסף יש מרכזי יום לטיפול בבני נוער ולשיקומם.
      • משרד הבריאות – יחידה אשפוזית מיוחדת לבני נוער הנגועים בסמים

       גישת בתי המשפט לסחר בסמים בקרב בני נוער

      כאמור לעיל, עבירת סחר בסמים עלולה לגרור בעקבותיה של מאסר של 20 שנה. כאשר מדובר בסחר בסמים בקרב בני נוער, מדובר למעשה בהרס החיים העתידיים של הנאשם ופסילתו לבוא בקרב הקהל.

      בית המשפט בדונו בעבירות סחר בסמים, שוקל שיקולים רחבים את מנעד העונשים ואף נעזר בתסקירים חיצוניים כדי לעמוד על רמת המסוכנות של הנאשם. כאשר מדובר בבני נוער, על אחת כמה וכמה.

      בתביעות של סחר בסמים בקרב בני נוער, חשוב מאוד להעלות בפני בית המשפט את כל הנימוקים אשר ירככו את העונשים הצפויים: למשל, חרטה בלב שלם של הנער, תסקיר מבחן חיובי המצביע על פוטנציאל גבוה להשתקמות נפשית וחברתית, נסיבות סביבתיות מקלות ושכנוע כי עונש מאסר ממושך או רישום פלילי, יפגעו פגיעה לא מידתית בסיכוייו של הנער להשתלב בצה"ל או במערכת האקדמית לאחר השירות הצבאי.

      קבלת שיקולים כבדי משקל אלו בידי בית המשפט, עשויים לעזור לנער לצאת ממעגל הפשיעה ולהצילו בטרם ישקע בעולם בתי הסוהר ויאבד את אחיזתו בעולם המעשה.

      ובקצרה: תופעת סחר בסמים בקרב בני נוער אינה תופעה חדשה ואף אינה מאפיינת מגזרים מסוימים, הקריצה של הכסף הקל, גוררת בני נוער רבים, חלקם ללא עבר פלילי לעולם הפשע.  בתי המשפט בתיק של סחר בסמים של בני נוער, משתדלים למצוא צדדי זכות כדי לא לחסום את הנער מלהשתקם בעתיד וכדי שלא להטביע בו אות קין שילווה אותו עוד שנים ארוכות.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף