Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    סחר בסמים בצבא

    עבירת הסחר בסמים היא עבירה חמורה מאוד הנושאת עימה עונש מאסר של עד 20 שנה. עבירה זו מאפיינת מגזרים רבים כאשר לא תמיד המשתמשים או אלו המוגש נגדם כתב אישום בגין סחר בסמים, מודעים לחומרת העבירה שהם נאשמים בהם.

    סחר בסמים בצבאצה"ל, ככל מערכת אחרת, מתמודד אף הוא עם בעיית השימוש בסמים וסחר בסמים בצבא. חיילים בגיל החובה חשופים לפיתויים הקלים שאותם מציעים הסמים ומועדים להשפעה שלילית. סחר בסמים בצבא גורר אחריו כמעט מידית הגשת כתב אישום שכן הצבא רואה בסחר בסמים פגיעה חמורה הן בחייל עצמו ובסביבתו הקרובה והן פגיעה בביטחון המדינה

    תוכן עניינים

    נקל לשער את ההשלכה החמורה של חייל בפעילות מבצעית הנמצא תחת השפעת סמים, או חייל החשוד בסחר בסמים בצבא ומזיק בכך לערנות ולדריכות המצופים מכל חייל באשר הוא.

    אלו צעדים נוקט צה"ל נגד סחר בסמים בצבא?

    צה"ל נוקט בצעדים רבים, מהם סמויים ומהם גלויים, נגד סחר בסמים בצבא, ומשקיע בכך משאבים רבים מתוך הכרה כי נוסף לנזק הרב שנגרם לחייל במהלך שירותו הצבאי, עבירה ובצידה קלון, עלולה לחסום את החייל לאחר שחרורו מאפשרויות תעסוקה רבות ואף להובילו לדרך פשיעה שקשה מאוד להשתחרר ממנה.

    צה"ל אף רואה את עצמו כגוף מחנך ולכן הלחימה בסחר בסמים בצבא, היא בלתי מתפשרת.

    היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות במצ"ח – היחידה מפעילה סוכנים סמויים ואמצעים ייחודיים כדי להילחם בתופעת סחר בסמים בצבא.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כאשר נתפס חייל בעבירת סמים, מוגש נגדו כתב אישום בד בבד עם חקירה סמויה המתנהלת במישור המודיעיני כדי לחשוף את מקורות הסם. חייל שנתפס בעבירת סמים, מורד לדרגת טוראי, רישיון הנהיגה שלו, הצבאי והאזרחי נפסל, הוא מודח מכל תפקידיו הצבאיים ואף פעמים משוחרר מצה"ל – זאת עוד בטרם מוצה ההליך הפלילי המלא.

      • נוסף לפעולות האכיפה והענישה, צה"ל אימץ לעצמו דרך נוספת להילחם בתופעת הסמים והסחר בסמים בצבא והיא בדיקה לגילוי סמים (דגימת שתן). אם החייל מסרב לעבור בדיקה של גילוי סמים, הוא צפוי לעמוד למשפט ולהיענש.
      • הפעלת סוכנים סמויים ביחידות צבאיות שונות – מצ"ח מפעילה רשת של סוכנים סמויים ה"מושתלים" ביחידות צבאיות ובבסיסים שלגביהם הגיע מידע מודיעני כי מתנהל שם סחר בסמים. סוכנים אלו הביאו לתפיסת סוחרים רבים ותרמו תרומה משמעותית להפחתת תופעת סחר בסמים בצבא.

      כאשר נתפס חייל בעבירת סמים, מוגש נגדו כתב אישום עם חקירה סמויה כדי לחשוף את מקורות הסם

      יחסו של בית הדין הצבאי לעבירות סחר בסמים בצבא

      חייל כפוף למערכת המשפט הצבאית. חשוב לזכור כי החוק הפלילי בנושא הסמים חל גם על הקודקס הצבאי שכן אין התייחסות ספציפית בחוקים הצבאיים המבדילים עצמם מן החוק האזרחי.

      הרשעת חיילים בעבירות של סחר בסמים בצבא גוררת אחריה עונשי מאסר במסגרת מערכת הכליאה הצבאית. משך המאסר נגזר כמובן מחומרת העבירה והשלכותיה.

      למרות החומרה הרבה שמערכת הצבאית רואה בעבירת סחר בסמים בצבא, השופטים הצבאיים מודעים להשלכות הכבדות של הרשעה בסחר בסמים ושל הקלון הנלווה לעבירה זו, השלכות קשות ביותר בייחוד לאנשים צעירים בגיל גיוס חובה אשר לפעמים אינם מודעים לעבירה שנעברה או שהמודעות הפלילית שלהם לוקה בחסר.

      משנת 2017 נוקטת הפרקליטות הצבאית במדיניות המאפשרת להגיע להסדר עם חיילים שנתפסו משתמשים בסמים קלים או שצרכו סמים פעמים בודדות.

      במסגרת מדיניות זו לא מוגש כתב אישום נגד החייל בתמורה להתחייבותו לעמוד בסעיפים שונים בהסדר שנחתם מולו.

      חשוב לציין כי חייל כפוף למערכת הצבאית ולחוקיה גם כאשר הוא בעולם האזרחי, בחופשה או בבילוי מכל סוג שהוא, במהלכו הוא השתמש בסמים או סחר בסמים. גם לזה מתייחסים כסחר בסמים בצבא.

      ישנם מקרים שבהם נתפסו חיילים מבצעים עסקאות של סחר בסמים בסכומים גדולים המגיעים למיליוני שקלים, ובצורה מערכתית. חיילים אלו, עלולים להישפט במערכת המשפט האזרחית בשל האופי החמור של עבירתם והכוונה הפלילית הברורה הנלווית להם.

      חיילים אלו לא יזכו לכל התחשבות או הנחה בבוא בית המשפט לגזור את דינם, שכן עצם היותם חיילים אינו מפחית מחומרת המעשה ואינו שיקול העומד לטובתם של הנאשמים, ההפך הוא הנכון.

      התמודדות עם חקירת מצ"ח בנושא סחר בסמים בצבא

      כל חייל המואשם בעבירה פלילית במסגרת צבאית, זכאי להגנה משפטית. הוא אף רשאי לשכור עורך דין פרטי שייצגו בהליכים המשפטיים המנהלים בערכאה השיפוטית הצבאית.

      חייל החשוד בעבירה פלילית ובכללה סחר בסמים, מגיע לחקירת מצ"ח, משטרה צבאית חוקרת.

      עורכי דין המעורים בדין הצבאי, מייעצים ללקוחותיהם לא לומר דבר העלול להפליל אותם ובכלל זה לא למסור או לנדב על מידע גם אם נדמה להם שאינו קשור למקרה שלהם. נוסף על כך, לנחקר במצ"ח שמורה זכות השתיקה.

      לאחר 24 שעות הנחקר מובא בפני שופט צבאי להמשך ההליכים. זכויות הנחקר הצבאי דומות לזכויות הנחקר במערכת האזרחית. העיקרון גם כאן הוא – תן לעורך הדין לעשות את העבודה עבורך.

      ולסיכום: סחר סמים בצבא מעבר להיותו עבירה פלילית חמורה, עלול לפגוע גם בביטחון המדינה ולכן היחס אליו והמשאבים המופנים לעצירת התופעה, הם משמעותיים מאוד.

      יחסו של בית הדין הצבאי תלוי מאוד בנסיבות המקרה וישנם מקרים שלאחר בחינת המסוכנות וחרטת הנאשם, התיק ייסגר ללא אות קלון או הרשעה פלילית. היחס לעבריינים מועדים, גם במסגרת הצבא, חמור ללא שיעור מהיחס לחייל הבודד שנקלע לסיטואציה זו ללא כוונה פלילית.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף