Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    הורשעת בעבירה של שימוש בסמים – מה ההשלכות

    עבירת סמים היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין, והרשעה בעבירת סמים גוררת רישום פלילי במשטרה. מהן עבירות הסמים? מהו העונש עליהן? ומה הן ההשלכות של רישום פלילי בגין שימוש בסמים? על כך במאמר שלפניכם.

    הורשעת בעבירה של שימוש בסמים – מה ההשלכות

    תוכן עניינים

    עבירות סמים ועונשן

    אסור להחזיק או להשתמש בסם מסוכן, אפילו בכמות מזערית, לשום מטרה. בין אם מדובר בהחזקה או בשימוש בסמים לצורך ייצור, הפקה, הפצה או מכירה, ובין אם מדובר בהחזקה או בשימוש בסמים לצורך שימוש עצמי – החוק אוסר.

    עם זאת, ישנו חילוק לגבי חומרת העבירה בין שימוש או החזקה בסמים לשם צריכה עצמית לבין שימוש או החזקה לשם צרכים מסחריים. בעוד העונש על שימוש או החזקה לצרכים מסחריים עשוי להגיע עד מאסר עשרים שנה, העונש המקסימלי על שימוש לצריכה עצמית הוא מאסר שלש שנים.

    עונש המאסר אינו האופציה היחידה. למעשה, החוק נותן לשופט אפשרות לבחור בין עונש מאסר לבין קנס כספי, כאשר חלופת הקנס הכספי אף היא משתנה ותלויה בסוג העבירה.

    הקנס על החזקה או שימוש לצריכה עצמית הוא תשלום כספי בגובה הסכום הקבוע בחוק העונשין עבור עבירות שעונש המאסר עליהן הוא למעלה משלש שנים, בעוד העונש על החזקה או שימוש שלא לצריכה עצמית הוא תשלום כספי בגובה פי עשרים וחמשה מהסכום הקבוע בחוק העונשין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בית המשפט נוהג להקל בעונשו של המשתמש לצריכה עצמית

      למרות שהחוק מקציב עונשים חמורים על שימוש בסמים – בין שלש שנים במקרה של צריכה עצמית לעשרים שנה במקרה של צריכה מסחרית – בית המשפט נוהג להקל בעונשו של מחזיק או משתמש בסמים לצריכה עצמית. הרציונאל הוא להחמיר בעונשם של מוכרי ומפיצי סמים ולהקל בעונשו של המשתמש הפרטי.

      בפועל, בהרבה מקרים לא מוגש בכלל כתב אישום כנגד המשתמש הפרטי שעישן סמים. אבל גם אם הוגש כנגדך כתב אישום והורשעת, ישנו הבדל מהותי בין אם ההרשעה היא על שימוש לצריכה עצמית לבין אם ההרשעה היא על שימוש לצרכים מסחריים.

      העונש במקרה של הרשעה על שימוש לצריכה עצמית קטן בהרבה. במקרה כזה, בית המשפט עשוי להסתפק בעונש מאסר על תנאי ו/או בקנס כספי של כמה אלפי שקלים ולהימנע מלגזור מאסר בפועל.

      שיקולי בית המשפט מגוונים והוא עשוי להביא בחשבון גורמים רבים. ביניהם: האינטרס הציבורי שנפגע, נסיבות חייו של המורשע, בני משפחתו שעשויים להיפגע, האם מדובר בהרשעה ראשונה שלו, ועוד.

      הרשעה בעבירה פלילית גוררת רישום אוטומטי בגיליון הפלילי של המשטרה, ולא ניתן למנוע זאתאם הורשעת בעבירת סמים ייפתח לך רישום פלילי במשטרה

      במידה והורשעת בעבירת סמים, ייפתח כנגדך רישום פלילי במשטרה.

      הרשעה בעבירה פלילית גוררת רישום אוטומטי בגיליון הפלילי של המשטרה, ולא ניתן למנוע זאת. רישום פלילי אינו דבר נעים.

      אמנם על פי החוק רוב הגופים אינם מורשים לאלץ אותך לחשוף את רישומך הפלילי, אך ישנם גופים, כמו מקומות עבודה, שעוקפים את החוק ודורשים הוכחה על עברך הנקי. מלבד זאת, ישנם גופים, כמו גופי ביטחון למשל, המורשים לבדוק את עברך הפלילי, והרישום הפלילי עלול למנוע ממך גישה לאותם גופים.

      השתדל להימנע מהרשעה פלילית

      אם ביכולתך להימנע מהרשעה פלילית, כדאי לך לעשות הכול לשם כך. גם אם מדובר בהרשעה בעבירת סמים קלה שאין עליה עונש מאסר בפועל, אל תמהר להודות בכדי להיפטר מההליך המשפטי. מוטב שתמצה את כל האפשרויות המשפטיות העומדות לפניך, בטרם תודה ותורשע בעבירה פלילית.

      לשם כך, מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בדין הפלילי. אין תחליף לניסיון הרב שצובר עורך דין המלווה תיקי סמים רבים. עורך דין עבירות סמים מוצלח יוכל לשכנע את השופט להימנע מהרשעה או להגיע להסדר טיעון עם התביעה, ובכך למנוע ממך את הנזק הכרוך בהרשעה בתיק פלילי.

      שימוש בסמים - שאלות נפוצות

      מהן ההשלכות על שימוש בסמים בזמן השירות הצבאי?

      חייל בשירות סדיר/קבע, אשר נתפס צורך סמים (קלים/קשים) אינו זכאי להקלות שונות הקיימות לאלה שנתפסו ואינם משרתים בצה"ל. כאשר מדובר בצה"ל נקבעה מסגרת קשה הרואה בשימוש בסם עבירה אשר יש להגיש בגינה כתב אישום. מרגע הגשת כתב האישום מלבד העונשים אשר ניתנים בתוך המסגרת הצבאית, הנאשם ייאלץ לשאת עמו רישום פלילי אשר עלול להוות מכשול עתידי בתחומים שונים לרבות עיסוק בתחומים כגון: עו"ד, רו"ח וכו'..

      האם שימוש בסמים לצורך רפואי נחשבת עבירת סמים?

      במידה וברשותכם אישור מטעם משרד הבריאות שהנכם משתמשים בסמים לצורך רפואי אינכם עוברים על החוק. כן חשוב להדגיש שבמידה ויתברר שמלבד השימוש הנכם מספקים (גם ללא תמורה), מהסם לאחרים תחשבו כמי שעברו על החוק וייתכן ותועמדו לדין על כך.

      כמה זמן לאחר שימוש בסמים ניתן לגלות את הסם בבדיקת שתן?

      שאריות סמים יכולים להישאר בגוף עד שבעה ימים מרגע הצריכה. לאור כך, ובמידה ופלוני עישן בסוף השבוע ונתפס כעבור יומיים שלושה שאריות הסם עלולות להתגלות בעת מתן השתן.

      האם בסמכות שוטר לדרוש דגימת רוק גם אם לא בוצע שימוש בסמים?

      בהתאם לחוק בסמכות שוטר לעצור נהג ולדרוש ממנו דגימת רוק לשם איתור סמים.

      יחד עם זאת, אין משמעות הדבר כי בסמכות השוטר להכריח את הנהג לבצע את הבדיקה. ביכולתו של הנהג לסרב לביצוע הבדיקה אך חשוב לקחת בחשבון כי בית המשפט עלול לראות בנהג כמי שנהג תחת השפעת סם ועל כן סירב לבדיקה.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף