Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    נחקרת במשטרה בגין שימוש בסמים – מה צפוי לך?

    שימוש בסמים קלים, כמו מריחואנה למשל, נעשה נפוץ בציבור יותר ויותר. מה בדיוק החוק אוסר? האם יש הבדל בין סמים קלים לסמים קשים? ומהו העונש על עבירת שימוש בסמים? על כך במאמר שלפניכם.

    נחקרת במשטרה בגין שימוש בסמים – מה צפוי לך?

    ההבדל בין שימוש לצריכה עצמית לבין שימוש לצרכים מסחריים

    אחד הדגשים העיקריים שהחוק מציב בהקשר של עבירות סמים, הוא ההבחנה בין צריכה עצמית לבין צרכים מסחריים. אמנם אסור להשתמש בסמים כלל, גם לא לצריכה עצמית, אבל שימוש בסמים לצרכים מסחריים חמור בהרבה.

    בעוד עונשו המקסימלי של המחזיק או המשתמש לצריכה עצמית הוא מאסר שלש שנים או קנס בגובה אלפי שקלים בלבד, עונשו המקסימלי של המחזיק או המשתמש לצרכים מסחריים עשוי להגיע עד מאסר עשרים שנה או קנס בגובה מיליוני שקלים.

    על מי מוטל להוכיח האם השתמשת לצריכה עצמית או לצרכים מסחריים?

    התשובה היא: תלוי. אם השתמשת בכמות מזערית, עומדת לך חזקת החפות ועל התביעה מוטל להוכיח כי השתמשת לצרכים מסחריים. אולם אם החזקת או השתמשת בסם מעבר לכמות המפורטת בחוק, נטל ההוכחה עובר אליך. משמעות הדבר היא כי במקרה כזה בית המשפט מניח בתור ברירת מחדל כי השתמשת בסם לצרכים מסחריים, ועליך מוטלת חובת ההוכחה להכחיש זאת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      סמים קלים? אין דבר כזה

      בסלנג המדובר ישנה הבחנה בין סמים קלים לסמים קשים. מריחואנה לסוגיה השונים, למשל, נחשבת כסמים קלים, בעוד LSD או הרואין נחשבים לסמים קשים. ממה נובעת חלוקה זו? מההשלכות של הסם. מריחואנה נתפסת כסם שאינו משפיע לטווח ארוך ואינו יוצר התמכרות. אולם הרואין נחשב לסם ממכר במיוחד ו-LSD נחשב לסם שעלול לגרום שינוי תודעתי ונזק לטווח ארוך.

      למרות שיש היגיון בחלוקה זו, החוק אינו מכיר בה. החוק מפרט את סוגי הסמים האסורים ומגדיר את כולם כ'סמים מסוכנים'.

      כך, ניתן למצוא בין הסמים האסורים שנמנו בחוק את צמח הקנביס: "קנבוס" – כל צמח מהסוג קנבוס (Cannabis) וכל חלק ממנו, לרבות שרשיו אך למעט שמן המופק מזרעיו". כידוע, מצמח הקנביס מפיקים את המריחואנה לסוגיה השונים, ומכאן שהחוק מתייחס אל מריחאונה כאל סם מסוכן. זאת למרות שברחוב מריחואנה על סוגיה השונים נחשבת לסם קל במיוחד.

      בית המשפט נוטה להקל בעונשו של אדם המחזיק או המשתמש בסמים לצריכה עצמית

      אם זו הפעם הראשונה שאתה במשטרה – יתכן שלא יוגש נגדך כתב אישום

      כאשר אתה נחקר במשטרה על שימוש בסמים, אתה נחשד באחד מהשתיים: או בשימוש לצריכה עצמית או בשימוש לצרכים מסחריים. כך או כך, מדובר בעבירה פלילית שעונשה עלול להיות מאסר בפועל.

      עם זאת, חשוב לדעת כי בית המשפט נוטה להקל בעונשו של אדם המחזיק או המשתמש בסמים לצריכה עצמית, ואף עשוי לפטור אותו לגמרי ממאסר בפועל.

      יתירה מכך: כאשר מדובר באדם שנתפס בפעם הראשונה, קיים סיכוי סביר כי לא יוגש נגדו כלל כתב אישום והוא יסתפק באזהרה בלבד. הגישה המשפטית היא להחמיר מאד עם מוכרי ומפיצי סמים, אך להקל בעונשו של אדם פרטי שהשתמש בסמים באופן חד פעמי.

      אם כן, אחד התפקידים המרכזיים של עורך דין עבירות סמים המייצג חשוד הוא לשכנע את השופט כי החשוד השתמש בסם לצריכה עצמית בלבד, ולא לצורך מכירה או הפצה. שאלה זו היא קריטית, כאמור, ועל פיה יוכרע מהו העונש שיקבל החשוד והאם הוא יוכל לחמוק ממאסר.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף