Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מה ההבדל בין אחזקת סם לשימוש בסם?

    החוק בישראל קובע כמה וכמה איסורים הנוגעים להחזקה, שימוש, מכירה או הפצה של סמים. מה ההבדל בין גידול או מכירת סם לבין החזקה או שימוש בו? על מי מוטל להוכיח את מטרת השימוש בסם? מהו העונש הצפוי על עבירות הסמים השונות? מדריך לעבירות הסמים.

    מה ההבדל בין אחזקת סם לשימוש בסם?

    האיסור לגדל, להפיק, למכור, להפיץ, להחזיק או להשתמש בסמים

    סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973:

    "לא יגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברשיון מאת המנהל".

    סעיף 7 (שם):

    "לא יחזיק אדם סם מסוכן ולא ישתמש בו, אלא במידה שהותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה, או ברשיון מאת המנהל"

    סעיף 13 (שם):

    "לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברשיון מאת המנהל"

    יצוין כי בכל מקום שהחוק אומר 'סם מסוכן' כוונתו לכל סם שהוזכר בחוק, כולל סמים שנתפסים בציבור כ'קלים' – כמו מריחואנה למשל.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      החילוק בין שימוש לצריכה עצמית לבין שימוש לצרכים מסחריים

      למרות שאסור להחזיק ולהשתמש בסמים אפילו לצריכה עצמית, החוק מקל בעונשו של המחזיק או המשתמש בסמים לצריכה עצמית. בעוד העונש על שימוש לצרכים מסחריים בשם הוא עד עשרים שנה מאסר, העונש המקסימלי על שימוש לצריכה עצמית הוא שלש שנים מאסר.

      על מי מוטל להוכיח את מטרת השימוש? האם על התביעה מוטל להוכיח כי החשוד/הנאשם השתמש למטרה מסחרית, או שעל החשוד/הנאשם מוטל להוכיח שהשתמש לצריכה עצמית בלבד?

      התשובה היא: תלוי. אם החשוד/נאשם נתפס משתמש בכמות קטנה [מתחת לכמות שהוגדרה בתוספת השנייה לחוק], חזקת החפות עומדת לצדו ועל התביעה להוכיח כי השתמש למטרה מסחרית.

      אולם אם הוא נתפס משתמש בכמות גדולה [מעבר לכמות שהוגדרה בתוספת השנייה לחוק], חזקה שהשתמש בסם למטרה מסחרית ועליו מוטלת חובת ההוכחה להוכיח כי השתמש לשם צריכה עצמית בלבד. [דוגמאות לכמויות שהוגדרו בתוספת השנייה: קנביס – 15 גרם. LSD – 3 יחידות. אופיום – 2 גרם. קוקאין – 0.3 גרם. הרואין – 0.3 גרם]

      למרות שאסור להחזיק ולהשתמש בסמים אפילו לצריכה עצמית, החוק מקל בעונשו של המחזיק או המשתמש לצריכה עצמית

      תפקידו של עורך הדין לשכנע את השופט כי מרשו השתמש בסם לצריכה עצמית בלבד

      משום כך, אם נתפסת במשטרה על החזקה או שימוש בסמים בכמות גדולה מהכמות שהוגדרה בחוק, עליך להוכיח לחוקריך כי מטרת ההחזקה או השימוש הייתה לשם צריכה עצמית בלבד.

      כמו כן, אם הוגש כנגדך כתב אישום על החזקה או שימוש בסמים בכמות גדולה מהכמות שהוגדרה בחוק, עליך להוכיח לבית המשפט כי מטרת ההחזקה או השימוש הייתה לשם צריכה עצמית בלבד.

      כאשר אתה נחקר במשטרה, הוכחת עובדה זו עשויה להיות ההבדל בין הגשת כתב אישום כנגדך לבין הסתפקות באזהרה בלבד. במקביל, כאשר אתה עומד למשפט, הוכחת עובדה זו עשויה להיות ההבדל בין גזירת עונש מאסר בפועל לבין גזירת עונש מאסר על תנאי ו/או קנס כספי בלבד.

      למעשה, חלק גדול מעבודתם של עורכי הדין הפליליים בתיקי סמים נסוב סביב הוכחת טענה משפטית זו. תפקידו של עורך הדין לשכנע את השופט כי למרות שהנאשם החזיק כמות גדולה של סם, לא הייתה לו בכך שום מטרה מסחרית.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף