Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    מהי רשימת הסמים המסוכנים בישראל ומה ההשלכות המשפטיות של השימוש בהם

    מהי רשימת הסמים המסוכנים בישראל ומה ההשלכות המשפטיות של השימוש בהם

    תוכן עניינים

    רשימת הסמים המסוכנים האסורים בחוק

    סמים, המכונים גם 'חומרים פסיכו-אקטיביים', הם חומרים שעושים מניפולציה על המערכת העצבית וגורמים לשינויים תודעתיים ברמה כזו או אחרת. סם מופק בשני אופנים: או מצמח המכיל בתוכו את החומר הפסיכו-אקטיבי, או באמצעות תרכובת כימית.

    בתוספת הראשונה של חוק "פקודת הסמים המסוכנים" נמצאת רשימה ארוכה של סמים טבעיים או כימיים שנאסרו. בין הסמים שהחוק מפרט ניתן למצוא את הסמים הבאים: קנביס, שרף של קנביס [המכונה חשיש], קוקאין, הרואין, אופיום. אמ.די.אמ.איי [MDMA], ל.ס.ד [LSD].

    מלבד סמים אלה, החוק מונה רשימה ארוכה של עשרות סוגי סמים, כאשר חלקם נכתבו בשמם המדעי ואינם מוכרים לציבור הרחב. למעשה, חלק מן הסמים שנמנו בחוק משמשים בתור חומרי ריפוי בתוך תרופות הנמכרות בבתי מרקחת. החוק מתיר להשתמש בחלק מהסמים לצרכים רפואיים, ובלבד שיינתנו על ידי מי שהוסמך לכך.

    כל סוג של תרכובת מהסם אסורה. ראוי להזכיר את מה שכותב החוק בסעיף 1:

    "סם מסוכן" – חומר מן המפורטים בתוספת הראשונה לרבות כל מלח שלו, וכן כל תכשיר, תרכובת, תערובת או תמיסה של חומר כאמור ומלחיהם;

    כלומר החוק אוסר כל תרכובת אפשרית של סם מהחומרים שנאסרו, בין אם מפיקים את הסם מהצמח עצמו ובין אם מפיקים אותו ממלחיו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      שימוש לצריכה עצמית קל בהרבה משימוש לצרכים מסחריים

      החוק מונה כמה וכמה איסורים בנוגע לסמים. ביניהם: איסור לגדל, לייצר, להפיק, למכור, לשווק, ולתווך סמים. כמו כן, החוק אוסר להחזיק או להשתמש בסמים לצריכה עצמית.

      עם זאת, ישנו הבדל מהותי בין שימוש או החזקה של סמים לצרכים מסחריים לבין שימוש או החזקה בסמים לצריכה עצמית. בעוד העונש המקסימלי על שימוש או החזקה לצרכים מסחריים הוא עשרים שנה מאסר, העונש המקסימלי על שימוש או החזקה לצריכה עצמית הוא שלש שנים מאסר.

      גם בנוגע לקנס הכספי ישנו חילוק מהותי בין שימוש או החזקה לצרכים מסחריים לבין שימוש או החזקה לצריכה עצמית.

      החוק מאפשר לפסוק קנס כספי במקום עונש המאסר, וגם לגבי הקנס הכספי ישנו חילוק מהותי בין שני סוגי הצריכה. בעוד הקנס הכספי על שימוש או החזקה לצריכה עצמית הינו בגובה הקנס האמור בחוק העונשין [אלפי שקלים], הקנס הכספי על שימוש או החזקה לצרכים מסחריים גבוה בהרבה ועומד על פי עשרים וחמשה מהקנס האמור בחוק העונשין [מיליוני שקלים].

      החוק מקציב עונש מאסר על כל סוגי עבירות הסמים, כולל על עבירת שימוש או החזקה בסמים לצריכה עצמיתמה הסיכוי להיכנס לכלא על עבירת סמים?

      החוק מקציב עונש מאסר על כל סוגי עבירות הסמים, כולל על עבירת שימוש או החזקה בסמים לצריכה עצמית. עם זאת, בפועל, לא על כל עבירת סמים נכנסים לכלא.

      בית המשפט מחלק את עבירות הסמים לדרגות חומרה שונות, ועל חלקן הוא עשוי לפסוק לנאשם מאסר על תנאי ו/או קנס כספי ולוותר לגמרי על מאסר בפועל.

      יתירה מכך, כאשר מדובר בעבירת סמים לצריכה עצמית, ישנם סיכויים טובים שלא יוגש כלל כתב אישום כנגד החשוד – בוודאי אם מדובר בפעם הראשונה שהוא נתפס על עבירת סמים.

      מנגד, כאשר מדובר על גידול סמים או על סחר בסמים, רשויות החוק מחמירות הרבה יותר. במקרה כזה, כתב אישום יוגש, והשופט ייטה להחמיר בעונשו של הנאשם ולקצוב לו עונש מאסר בפועל.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף