Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
Drugcrime-law_MainPic עבירות סמים
פנייה לייעוץ אישי



    עבירות סמים בצבא – הסתבכת? כך תפעל

    יצאת לחופשה מהצבא, עישנת סמים עם החבר'ה, ומיד כשחזרת לבסיס – עצרו אותך בחשד לעבירת סמים. מי מוסמך לשפוט אותך? מה העונש הצפוי לך? מה תוכל לעשות להגנתך? ומה לגבי הרישום פלילי? על כך במאמר שלפניכם.

    עבירות סמים בצבא - הסתבכת? כך תפעל

    תוכן עניינים

    עבירות סמים בצבא – מערכת המשפט מחמירה עם חייל שעישן סמים

    מקורן של עבירות הסמים נמצא בפקודת הסמים המסוכנים, אשר מפרטת את האיסור לייצר, למכור, להחזיק ולהשתמש בסמים – אפילו לצריכה עצמית ואפילו בכמות מזערית.

    מבחינה עקרונית, האיסור להחזיק או להשתמש בסמים חל במידה שווה גם על אזרחים וגם על חיילים. עם זאת, כשמדובר בחייל שעבר עבירת סמים בצבא, מערכת המשפט מחמירה במיוחד. הרציונל: שימוש בסמים עלול להזיק לפעילותו הצבאית של החייל.

    אזרח שנתפס מעשן באופן חד פעמי סמים קלים, בדרך כלל לא יוגש כנגדו כתב אישום, וגם אם יוגש – בדרך כלל לא ייגזר כנגדו עונש מאסר. מנגד, חייל שנתפס מעשן סמים – אפילו סמים קלים ואפילו באופן חד פעמי – יועמד לדין, ובמקרה של הרשעה, בדרך כלל ייגזר כנגדו עונש מאסר בפועל.

    יש להדגיש, כי גם חייל שעישן סמים במהלך חופשה מהצבא ייענש בחומרה. חייל נשאר חייל גם כאשר אינו משתתף בפעילות צבאית וגם כאשר אינו נמצא בתחומי הבסיס הצבאי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חובה לפתוח חקירת מצ"ח כנגד חייל החשוד בעבירת סמים

      על פי פקודת המטכ"ל, חובה לפתוח חקירת מצ"ח כנגד חייל החשוד בעבירת סמים. משמעות הדבר היא כי לא ניתן לסגור את הפרשה על ידי בירור בתוך היחידה של החייל, אלא חובה להיחקר על ידי מצ"ח.

      עם פתיחת החקירה, על היחידה הצבאית לאסור על החייל לנהוג ברכב צבאי. צעד זה הוא זמני עד להכרעה במשפטו של החייל. במידה והחייל מורשע – סמכות הרישוי בצה"ל עשויה לשלול את רישיונו הצבאי לחלוטין.

      מי מוסמך לשפוט את החייל – בית דין צבאי או בית משפט אזרחי? התשובה היא: מבחינה עקרונית, ניתן לשפוט חייל שעבר עבירות סמים גם בבית משפט אזרחי וגם בבית דין צבאי. עם זאת, בפועל, בדרך כלל חייל שעבר עבירת סמים במהלך שירותו הצבאי נשפט בפני בית הדין הצבאי.

      רישום פלילי בעקבות משפט על עבירת סמים בבית הדין הצבאי

      חייל המועמד לדין בבית משפט צבאי בגין עבירת סמים מאבד באופן מידי את הסיווג הביטחוני שלו. בנוסף, נפתח כנגדו רישום פלילי כמו כל אזרח אשר מוגש כנגדו כתב אישום.

      עם זאת, ראוי לציין כי קל יותר למחוק רישום פלילי של חייל אשר נשפט בגין עבירת סמים בבית דין צבאי, מאשר רישום פלילי של אזרח אשר נשפט בגין עבירת סמים בבית משפט אזרחי.

      הסיבה לכך נעוצה בקלות שבה חייל מועמד לדין בגין עבירת סמים. חייל שעישן סמים – אפילו פעם אחת ואפילו סמים קלים – יועמד לדין, בעוד שכנגד אזרח שעישן סמים קלים באופן חד פעמי בדרך כלל לא יוגש כתב אישום.

      כיצד ניתן למחוק את הרישום הפלילי? על ידי חנינה של נשיא המדינה. לאחר שלוש וחצי שנים ממועד ביצוע העבירה או תוך שנה וחצי ממועד שחרורו של החייל [לפי המוקדם ביניהם], החייל יכול לפנות אל נשיא המדינה בבקשה לחנינה.

      עבירות סמים בצבא

      חשוב להיעזר בשירותי עורך דין פלילי

      כפי שראינו עד לכאן, עבירת סמים במהלך השירות הצבאי היא עבירה חמורה, והעונש עליה במקרה של הרשעה הוא בדרך כלל עונש מאסר בפועל.

      אם אתה חייל הנחשד בעבירת סמים, ובוודאי אם אתה כבר מועמד לדין בפני בית דין צבאי, כדאי לך להיעזר בשירותיו של עורך דין עבירות סמים. עורך הדין יוכל להגן עליך ולסייע לך הן במהלך החקירה הצבאית, הן במהלך המשפט הצבאי והן בנוגע לבקשה מנשיא המדינה למחיקת הרישום הפלילי.

      עבירות סמים בצבא – שאלות נפוצות

      באיזה בית משפט מועמד לדין חייל שנאשם בעבירות סמים?

      לצה"ל עדיפות לשפוט את החייל בבית משפט צבאי, אך אפשרי להישפט גם בבית משפט אזרחי. ליועמ"ש לממשלה קיימת הסמכות להעברת המשפט לבית משפט אזרחי. אולם, לפי רוב יגבה היועמ"ש את המדיניות הצבאית וינחה להישפט בבית משפט צבאי.

      האם ניתנים שירותיי ייצוג על ידי צה"ל במקרה של ביצוע עבירה?

      כן. בצה"ל קיימת סנגוריה המאפשרת לחיילים לקבל שירותי ייעוץ מעורך דין צבאי המשרת בצבא.

      האם קיימת אפשרות לקבלת ייצוג על ידי עורך דין אזרחי?

      כן. כל חייל זכאי לקבל ייצוג באם יבחר בכך. חייל יכול לבחור להיות מיוצג על ידי עורך דין שאינו משרת בצבא, כמו עורך דין פלילי או עורך דין המתמחה בדין הצבאי.

      האם ניתן לקבל ייעוץ לפני חקירת מצ"ח או רק לאחריה?

      חייל שנחשד לביצוע עבירת סמים רשאי, כחלק מזכויותיו, להיוועץ עם עורך דין לפני ביצוע החקירה ולאחריה.

      *האמור בעמוד זה ובאתר עבירות סמים – Drugcrime-Law בכלל אינו מחליף ייעוץ משפטי והבוחר להסתמך על האמור עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315818 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף